۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۴

«عاشقانه‌های شاهنامه» شامل ۱۷ داستان شاهنامه است که با باز آفرینی و بازنویسی محمدرضا یوسفی از سوی انتشارت پیک بهار در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.

به گزارش خبرآنلاین، در این اثر نویسنده تلاش دارد روایت متفاوتی از داستانهای شاهنامه ارایه دهد و به داستان‌ها از منظر تفاوت بنگرد. به گفته یوسفی، نویسنده کتاب، در این اثر روایت‌های متفاوتی از داستان‌های عاشقانه در زمانهای مختلف بیان شده است. ساختار بیان داستان به صورت کوتاه و روایت گونه است و نوع واژگان بر اساس زمانی که داستان در آنها بیان می‌شود، تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در عاشقانه‌های شاهنامه داستانهایی از جمله داستان «زال و رودابه، رستم و تهمینه، سهراب و گرد آفرید، سیاوش و سودابه، بیژن و منیژه و...» با شیوه‌ای کاملا نو و بدیع بیان شده به خبرآنلاین گفت: «ادبیات حماسی ادبیات مرد سالارانه است بنابراین من در این اثر سعی کرده‌ام به نکاتی توجه کنم که تاکنون مورد توجه کسی نبوده است.»

یوسفی به دیگر اثر خود با عنوان «رستم را صدا کن» اشاره و اظهار کرد: «در داستان «رستم را صدا کن» که در واقع در زمان حال اتفاق می‌افتد از شخصیت رستم الهام گرفته‌ام، داستان روایت کار کارگردان یک فیلم است که به دنبال بچه‌های رستم است و می‌خواهد بر این اساس یک فیلم تولید کند اما این کارگردان برای یافتن بچه‌های رستم معیار مشخصی ندارد و در مجموع حوادثی پیش می‌آید که از طریق رستم که خود ناظر بر همه این اتفاقات است؛ بچه‌هایش را می‌یابد. در این اثر رستم در همه جا حضور دارد و حضور او توسط مخاطب به خوبی احساس می‌شود و داستان از بعدی سمبلیک برخوردار است.»

وی افزود: «داستان دیگری نیز بر اساس افسانه آرش و باز آفرینی این اثر در دست دارم که مجموعه صبا بر اساس این داستان یک سریال پویانمایی ۲۶ قسمتی را به کارگردانی کاویان راد تهیه کرده است که به زودی از رسانه ملی پخش می‌شود.»

محمد رضا یوسفی متولد ۱۳۳۲ در همدان و دانش آموخته رشته تاریخ از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، از نویسندگان پر کار ادبیات کودک است و بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب نوشته است. وی بیش از ۳۰ سال است که برای کودکان در گروه‌های سنی گوناگون کتاب می‌نویسد. نخستین کتاب او برای کودکان با نام «سال تحویل شد» در سال ۱۳۵۷ منتشر شد. او البته در زمینه فیلم نامه، نمایشنامه و مباحث نظری درباره ادبیات کودک نیز آثاری دارد.

«افسانه شیر سپیدیال» و «قصه یارگار زریران»، «افسانه بلیناس جادوگر» و «افسانه شیرین کارنامه اردشیر بابکان» از این آثار است. «ستاره‌ای به نام غول» و «حسنی به مکتب نمی‌رفت» برنده دیپلم افتخار IBBY شده ضمن اینکه یک بار نیز نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شده است.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =