خبرگزاری فارس خبر داد:

 آیت‌الله مصباح یزدی طی سخنانی در همایش جبهه پایداری انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مفهوم وحدت یکی از مفاهیم کلیدی بعد از انقلاب اسلامی ایران است. این واژه به صورت فراوان در بیانات اهل بیت (ع)، داستان‌ها و اشعار تکرار شده است.

وی با طرح این سؤال که ملاک مطلوبیت وحدت کدام است و آیا فقط یک نوع وحدت داریم، گفت: اگر ابعاد وحدت را بررسی کنیم، می‌توان یک کتاب مفصل در مورد آن نوشت. وحدت به معنای تکوینی، وجودی و عرفانی را می‌توان بررسی کرد. اما وحدت عرفی وحدتی است که در رابطه با رفتار اختیاری انسان‌ها و مقدمات این رفتارها مورد توجه ما است. یعنی کسانی وحدت دارند که در رفتار همسو هستند که از اندیشه‌ها، افکار‌، خواست‌ها، تمایلات و گرایش‌ها نشأت می‌گیرد.

آیت‌الله مصباح افزود: اگر تشخیص و بینش ما با هم متفاوت باشد، طبیعتا در رفتارها نیز اثر خواهد گذاشت. همچنین اگر تمایلات و خواست‌های ما با هم متضاد باشد اختلاف‌ها ظهور پیدا خواهد کرد. بنابراین منظور از وحدت این است که انسان‌ها بتوانند هدف مطلوب و واحدی را در نظر گرفته و امکانات و توان خود را به سمت آن هدف سوق دهند، تا به نتیجه مطلوب برسند.

وی گفت: وحدت ارزش مطلق نیست بلکه ابزاری است برای پیشرفت بهتر.



آیت‌الله مصباح در ادامه سخنان خود گفت: زمانی منافقین، کفار و یهود نیز با هم وحدت کردند لذا باید پرسید که آیا این وحدت مطلوب بود؟ این نشان می‌دهد که وحدت ابزاری و تیری دو لبه و دو دم است که اگر در راه باطل قرار گیرد، خطرهای بزرگی ایجاد می‌کند و شکست دادن آن مشکل خواهد بود. بنابراین باید در ابتدا یک هدف مقدس را برای وحدت در نظر گرفت و برای آن برنامه‌ریزی کرد و در ادامه همه این نیروها را برای رسیدن به آن بسیج کرد.

وی تصریح کرد: برخی تصور نکنند هر کجا عنوان وحدت مطرح بود، دیگر نمی‌توان حرفی روی آن زد و همه باید خود را تسلیم آن کنند بلکه باید دید هدف از وحدت چیست و وحدت برای چه؟

این استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: وحدت حقیقی میان دو چیز متفاوت محال است چرا که وحدت یعنی همسویی با هم و در یک جهت. بنابراین برای ایجاد وحدت باید یک محور واحد وجود داشته باشد. و در صورتی افراد متعدد و گروه‌های مختلف می‌توانند وحدت مطلوب و معقول داشته باشند که وحدت یک محور داشته باشد اما اگر جهت یکی از آنها تغییر کند و یکی به راست و دیگری به چپ برود وحدت نخواهد شد. زیرا از محور دور شده‌اند. محور مقیاس و شاقول است که با آن معیار و ملاک وحدت سنجیده می‌شود. اگر حرکت در راستای آن محور بود وحدت مؤثر خواهد بود ولی اگر جهت‌ها تغییر کند وحدت بی‌ثمر شده و تنها یک نام باقی خواهد ماند.

آیت‌الله مصباح بیان داشت: مسئله دیگر اینکه حقی که می‌تواند محور وحدت باشد مراتبی دارد و دلبستگی به آن حق هم مراتبی دارد. شناخت آن حق هم مراتبی دارد زیرا شناخت همه مردم از حق مساوی نیست و در شناخت‌ها اختلاف، تباین، تضاد و همچنین شدت و ضعف وجود دارد.

وی متذکر شد: وحدت در جایی رخ می‌دهد که شناخت‌ها با هم همسو بوده و قرابت داشته باشند.


وی در خصوص وحدت شیعه و سنی‌ها خاطرنشان کرد: ما با همه اهل تسنن در مقابل کفار وحدت خواهیم داشت اما طبیعتا وحدت با شیعیان را مقدم می‌دانیم.

وی افزود: وحدت ما با برخی برادران اهل تسنن به مراتب بسیار بهتر با برخی از برادران شیعه بوده است به عنوان مثال در مجلس خبرگان رهبری رابطه من با شیخ‌الاسلام ماموستا از برخی همقطاران خود بیشتر بود. ما رابطه بسیار خوب و عاطفی با هم داشتیم. عشق شیخ‌الاسلام ماموستا به رهبر معظم انقلاب بسیار بالا بود که اینها اشتراکات و زمینه‌های وحدت را بسیار زیاد می‌کرد. بنابراین هر چه مبانی، شناخت‌ها و دلبستگی‌ها قوی‌تر باشد، وحدت بیشتر است. یعنی همه کسانی که به انقلاب اسلامی معتقد هستند با آنها وحدت داریم اما ارتباط ما با آنها یکسان نیست.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: در مسائل سیاسی کشور کسانی که اصولگرا هستند ما احترام خاصی برای آنها قائل هستیم البته کسانی که واقعا اصولگرا هستند نه اینکه از نام آن سوءاستفاده می‌کنند. ما همه آنها را دوست داریم و هر کاری از دستمان برآید برایشان انجام می‌دهیم.

وی گفت: ما با برخی از اصولگرایان بر اساس تشخیص خود ارتباط بیشتری برقرار می‌کنیم . کسانی که شناخت شان از ارزش‌های اسلامی بیشتر بوده و دلبستگی آنها به انقلاب و اصول آن بیشتر از سایر اصولگرایان است. بنابراین وظیفه ما این است که نسبت به اینها بیشتر ارتباط برقرار کنیم و علاقه ما به اینها بیشتر است.

آیت‌الله مصباح تاکید کرد: حضور ما درجبهه پایداری انقلاب به معنای انشقاق، تضاد و اختلاف نیست بلکه تشخیص دادیم تعلقات این گروه به ارزش‌های اسلام و پایبندی آنها به ارزش‌های انقلاب بیش از دیگران است و این نباید جای هیچ توهم و انحرافی باشد.

وی گفت: این اعلام موجودیت بیان کردن یک واقعیت است که در عمل وجود داشته است.

وی تصریح کرد: این به معنی نفی و تضاد با دیگران نیست و حتی به معنای دکان دیگری نیست. چرا که در طول همه این سال‌ها چیزی جز افترا و فحش از به وجود آمدن این دکان‌ها چیزی نصیب‌ کسی نشده است. لذا برخی گفتند که اعلام موجودیت جبهه پایداری به معنای انشقاق و اختلاف است که این درست نیست و خداوند به عمق دل‌ها آگاه است و از نیت‌ها باخبر است و خداوند بر اخلاص ما می‌افزاید.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرسپولیس IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    اگر به معنای انشقاق نیست پس چه است؟ چرا هر کس برای خود یک جبهه و یک خاکریز می زند نمی شود همه در یک خط بمانید و یک اصل را پیش ببرید مثلا جناب مصباح می خواهد چه اصلی را پیش ببرد که جنابان مهدوی کنی یا هاشمی رفسنجانی یا خاتمی نمی تواند پیش ببرد. چرا حیطه های اختلافات فکری را می برید به سمت جبهه ایجاد کردن
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    راستی چرا هر چه بیشتر جبهه پایداری و انسجام تشکیل می شود مردم متفرق تر می شوند؟ هیچ فکر کردید؟
  • سینا از شیراز IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    0 0
    استاد عزیز شما که خواهان وحدت اصولگرایان هستید چرا با تشکیل (جبهه) جدید عملا از بقیه جدا شدید؟؟