۶ نفر
۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
آیا بدحجاب‌ها در حال لجبازی با نظام هستند؟

چند و چونی درباره حجاب و بی حجاب که همچنان مساله روز و یک چالش مهم زمانه ماست.

1. هرچند نیاز نیست بر اعتقاد خود به حجاب به عنوان یکی از احکام ضروری دین و وجوب رعایت آن تأکید کنم، اما محض احتیاط در مقدمه آوردم.

2. موضوع «حجاب» از آغازین ماه‌های بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یک چالش مطرح بود و سیاست‌هایی که در برابر آن اتخاذ شد، گاهی سخت‌گیرانه، گاهی تسامح‌گرایانه و گاهی به‌شکل «سفت کن، شل کن» بوده است. نتیجه همه آن تدابیر و رفتارها همین وضعیتی است که اکنون با آن مواجهیم. یعنی متدینین از اوضاع ناراضی‌اند، اپوزیسیون به‌دنبال تشدید چالش است؛ روشنفکران به رهاکردن آن معتقدند و حاکمیت تقریباً بلاتکلیف است.

3. اگر «حجاب» همچنان یک چالش مهم باقی بماند و انرژی فراوانی صرف آن شود، برای جامعه چقدر نفع دارد؟ و آیا جامعه عفیف‌تر و باحجاب‌تر می‌شود؟ این سوال آنگاه مهم‌تر می‌شود که حجاب گاهی از یک موضوع اجتماعی ـ فرهنگی به سوژه‌ای سیاسی و حتی امنیتی تبدیل می‌شود و آنگاه حکم گره‌ای را پیدا می‌کند که با دست باز نمی‌شود.

4. برخی از صاحب‌منصبان دینی با طرح این موضوع که حجاب یک حکم شرعی است درپی اجرای آن به هر قیمتی هستند و معتقدند که در این مسیر به تکلیف شرعی خود عمل می‌کنند. آیا اظهارات این قشر، با فتاوای برخی بزرگان مراجع که معتقدند به ضرورت، حتی می‌توان فروع دین را موقتا تعطیل کرد، در تباین نیست؟ مثلا سال‌ها پیش بنا به ضرورت، حج را متوقف کردیم. قطعا حجاب به‌لحاظ اهمیت در درجات بعدی حج قرار دارد. این بیان بدین معنا نیست که باید حجاب را تعطیل کرد، بلکه اشکالی است بر ادعای مطرح شده توسط برخی روحانیون که باید مورد توجه قرار بگیرد.

5. به محض اینکه بحث رعایت حجاب پیش می‌آید، عده‌ای می‌گویند اول بروید جلوی اختلاس، دزدی و گران‌فروشی را بگیرید! البته که این استدلال، ناقص است؛ اما با وجود نقصانی که دارد رایج است. همچنین گفته می‌شود چرا به جای حجاب، بر مبارزه با دروغ، غیبت، تهمت و افترا که گناهان کبیره هستند تاکید نمی‌کنید؟ حتما برخی از افرادی که چنین پرسشی را واگویه می‌کنند، هدف‌شان در رفتن از زیر یک حکم دینی- قانونی است اما شبهه‌ای که ایجاد می‌کنند نباید بدون پاسخ بماند.

6. برخی تسامح‌ها که درباره حجاب صورت گرفته، جدی بودن آن را زیر سوال برده است. مثلا در حالی که باب نیست تلویزیون چهره زنان کم‌حجاب را نشان بدهد، در روزهای قبل از انتخابات یا مثلا راهپیمایی 22بهمن جواز نمایش از سیما را دریافت می‌کنند و اتفاقا صداوسیما آن را به عنوان نمادهایی از مشارکت سیاسی و تایید نظام جا می‌اندازد.

7. با اینکه حکم شرعی حجاب درباره میزان آن در کتب فقهی بیان می‌شود، اما آنگاه که برخورد با بدحجابی به گشت ارشاد واگذار می‌شود، به همه کسانی که حجاب کامل ندارند هشدار داده نمی‌شود. شاید بتوان گفت تشخیص میزان رعایت حجاب، به سلیقه و نگاه مامور واگذار شده است. همچنین این تلقی که بدحجاب ها در حال لجبازی با نظام هستند گویا به رسمیت شناخته شده و همین می‌تواند پاشنه آشیل باشد.

8. مشاهدات نشان می‌دهد که اگرچه روزبه‌روز مانتوها و روسری‌ها متفاوت‌تر می‌شوند، اما درصد افرادی که ساختارشکنی می‌کنند و از مرزهای اخلاقی رد می‌شوند، خیلی زیاد نیست. این افراد نادر، حتی از نظر بدحجاب‌ها هم قابل پذیرش نیستند. بنابراین اگر به جای تاکیدات شرعی، سنگینی را به عرف اجتماعی بدهیم، بار مواجهه با این قبیل افراد را از دوش حکومت برمی‌داریم و برخورد با آنها را به عهده مردم و حتی افرادی که حجاب کامل ندارند، منتقل می‌کنیم.به این ترتیب به‌تدریج پوشش‌های غیرمتعارف و زننده توسط خود شهروندان طرد می‌شود. همان‌گونه که مثلاً سیگارکشیدن در محیط‌های دربسته، یا رعایت نکردن مقررات رانندگی ناهنجاری عرفی شناخته می‌شود و شهروندان به هر روش ممکن به آن اعتراض می‌کنند، در مورد حجاب نیز می‌تواند چنین شود.

9. عملیاتی شدن پروژه‌های فرهنگی- اجتماعی زمان‌بر و تدریجی است. پیامبران، معصومان و مصلحان، در ارشاد و هدایت مردم عجله نمی‌کرده‌اند. نگوییم چهل و چند سال گذشته و دیگر فرصت اهمال نیست. فرض کنیم هر چیز را می‌خواهیم از اول شروع کنیم. اصلاً فکر کنیم انقلاب، همین دیروز پیروز شده و ما در اول راهیم. حالا می‌خواهیم چه کنیم؟ با این ایده که «ما مامور به تکلیفیم نه نتیجه» نمی‌توان با مقوله حجاب رودررو شد. تجربه نشان داده که کار بدتر می‌شود.

10. بدحجابی مانند بسیاری دیگر از ناهنجاری‌ها مثل اعتیاد، طلاق و نظایر آن پدیده‌های تک‌ساحتی نیستند و برای حل آنها نمی‌توان کار را دربست تحویل پلیس یا ستاد امربه معروف و نهی ازمنکر یا نهادهای دینی داد. آسیب بدحجابی را باید درست بشناسیم و برای رسیدن به این شناخت و سپس برخورد با آن باید از دیدگاه خیلی‌ها از جمله خود بدحجاب‌ها کمک گرفت.

* منتشر شده در روزنامه اعتماد/ سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    بهترین راه برای اینکه خانومها حجاب را رعایت کنند،فقط اینه که روحانیت تند رو مثل خاتمی،صدیقی،علم الهدی پناهیان و اینجور روحانیت،دخالتی نداشته باشند چون گند میزنند به همه چی، ستاد امربه معروف را منحل کنید،گشت ارشاد را هم منحل کنید،درضمن خانومها بد حجاب نیستند فقط چادر را سر نمیکنند،لخت که نمیگردند،شما یه سر به لبنان، مصر،سوربه امارات وقطر بزنید صد چندان از ایران از لحاظ حجاب بدترنر ولی هرکی کار خودشان را انجام میدهند و به امتیت و آسایش کشور آسیب نمیرسانند، حمله های ناگهانی ستاد امر به معروف و گشت ارشاد باعث درگیری ها بقول شما بدحجاب میشود ،بد حجاب اصلا وجود ندارد این از تخیلات مسموم شماست
    • عادل IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      11 52
      سلام. کسی که شلوار پاره می پوشه و به جای روسری کلاه بر سر میگذاره و به جای مانتوی یه شومیز کوتاه می پوشه و حتی بعضیا نافشون و پرسینگ نافشون هم بیرونه به نظر شما این بدحجابی نیست؟!! پس بدحجابی چیه به نظر شما؟
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      3 56
      به همین خیال باش تابرات منحل کنیم لخت نمی گردن چون گشت هست وگرنه زمان شاه با مینی ژوپ و.... می گشتن .تندرو یک چیز یادگرفتید پیامبران تندرو بودند روسری ندارید. لبنان وسوریه وعراق هیچ ربطی به ماندارد حکومت ما الهیست خخخ آره بدحجاب وجودنداره ماهم همینو می گیم یا بی حجاب یا باحجاب چه یک تاربیرون چه همش بیرون.
    • US ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      26 6
      آقای ۰۹:۰۳ اولا تو رقمی نیستی که خودتو مخاطب منحل کردن یا نکردن گشت ارشاد و نهادهای مشابه قلمداد کرده ای !!اصلا اشکال در همین تفکر اقتدارگرایانه امثال شما در خود محوری ست ،دوم آنکه نظام الهی فقط روی حجاب قفل نمیکنه ،صدها منکر واضح و علنی در کشور و بین کسانی که مثل شما خود را محور اسلامیت میدانند دیده میشود که این شبهه را ایجاد میکند که اصلا اینهمه تاکید بر حجاب تنها در جامعه با قصد منحرف کردن اذهان و حساسیت عمومی نسبت به دزدی‌ها و اختلاس ها و رانتخواریها و زمین خواریها و کلا همه چیز خواری ها صورت میگیرد ! پس اگر میخواهی کفر مردم را درنیاوری به اندازه خودت هارت و پورت کن!!
    • ناشناس IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      28 1
      حکومت ما الهی است آنهم فقط در زمینه حجاب آنهم در زمان های خاص، به قول نویسنده زمان انتخابات و 22 بهمن این حکومت الهی با کدام مجوز از همین خانم هایی که شماها بدحجاب می نامید با تمام جزئیات در تلویزیون حکومت اسلامی به نمایش در می آورید. ضمنا حکومت الهی در خصوص دزدی از بیت المال و غارت بیت المال حکمی صادرنکرده است.
    • به 11:49 IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 13
      به زودی برنامه صداوسیما وتلویزیون هم اصلاح خواهیم کرد ودیگر اجازه مصاحبه با بی حجاب ها راهم نمی دهیم همونجور که دربخش احکام دست مرد به جای دست زن استفاده شد و حکومت ما الهیست حکم دزد واختلاسگر هم مشخصه اعدام وقطع دست یک بار دیگه برو مطالعه کن.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    96 12
    اونی که به حجاب معتقده گشت ارشاد و امربه معروف هم نباشه رعایت میکنه. همینطور که قبل انقلاب هم خیلیا باحجاب بودن. ولی اونی که قبول نداره با این برخوردهای قشری بیشتر بدش میاد و نتیجه عکس میده
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      4 41
      قبل انقلاب خیلی ها باحجاب بودن خخخخخخ جوک گفتی اتفاقا قبل انقلاب اکثریت مینی ژوپ وبی حجاب بودند .
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      3 42
      اعتقاد داشتن یا نداشتن اصلا مهم نیست مه اجرای حدودالهی واحکام الهی ماهم نه می خواهیم اورا به بهشت ببریم مهم نیست بدش میاد یا خوشش میاد مهم پاکسازی بی حجابیست وظیفه حکومت الهی مبارزه با فساد وفحشا.زمان شاه خیلی ها رعایت نمی کردند.
    • US ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      32 3
      مخاطب ۸:۴۷ تو چند سالته که با این قوت و قدرت دروغ میگی ؟! سعی کن اگه داری کمی از وجدانت رو هم در حرفات دخیل کنی ،وقتی ما از قبل از انقلاب بوده ایم و به چشم خودمان همه چیز را شاهد بوده ایم اینقدر واضح دروغ میگویید تنها باعث میشوی به نقل قول همفکرانت در مواردی که از زمانهای دورتر میکنند شک معقول ایجاد بشه !!
    • به 12:6 IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      11 10
      اولا فیلتر شکنتو خاموش کن دوما من 60 ساله هستم وآن زمان را یادم هست اونی که بچست واون دوران را ندیده امثال توهستید آن زمان در فیلم ها لختی بود ولب ساحل همه با مایو بودند برو از بزرگ ترت وخصوصا شمالی ها بپرس اصلا در اینترنت بزن هست مینی ژوپ و... درخیابان واگر حجاب رهاشود لختی و.... درکوی وبرزن برو هروقت بزگ شدی بیا بچه
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    73 5
    فقط بد حجابی فساد است ؟ خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است
  • معین الرعایا US ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    14 59
    نوشتی قطعا حجاب به‌لحاظ اهمیت در درجات بعدی حج قرار دارد. حرفت درسته اما از باب کلمة حق یراد بها الباطل، این را نوشتی. فرموده «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلً» یعنی شرط استطاعت را برای حج قرار داده اما درباره حجاب فرموده وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ از لام امر استفاده کرده و مشروط به استطاعت داشتن هم نکرده.یه چیزی درباره فروع دهگانه دین خواندی و دیدی حجاب در آن 10 مورد نیست و اومدی اینجا درباره حجاب نوشتی تا ماستمالی کنی. اونی که بهت گفت حج از فروع ده گانه است، چیزی درباره تولی و تبری و امر به معروف و نهی از منکر، که جزو اون ده تا هستن بهت گفته یا نه؟میخواهی تولی و تبری و امر به معروف و نهی از منکر را برای مصالح سیاسی ات تعطیل کنی و اومدی یه مغالطه دوزاری کردی. برو به همون روزنامه نگاری ات برس. حضرت صادق فرمود در چیزی که علم نداری فتوا مده و عنق ات را جسر عبور مردم در فردای قیامت قرار مده
    • ایرانی IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      24 15
      بظاهر با زبان قرآن سخن می‌گویی اما بسیار بی‌ادبید و دچار توهم دانایی!
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      16 7
      شما اصلا نفهمیدی ایشان چه گفته توصیه می کنم مجددا بخوانی. فهوای کلام ایشان این است که امر به معروف وقتی تاثیر مثبت نداشته باشد تبدیل به امر به منکر می شود کاری که شما در اشاعه دین و اجرای شرعیات می کنید از صد ها مورد تهاجم فرهنگی بدتر است. شما اول باید معروف را بشناسید بعد به آن امر کنید.
    • به ایرانی GB ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      4 6
      اونی که نفهمیده تویی واون یکی ناشناس خخخخ نکند قرآن هم بی ادب است _ سوره اعراف – آیه ۱۶۶: «فلمّا عتوا عن ما نهوا عنه قلنا لهم کونوا قرده خاسئین» "آری، هنگامی که در برابر آنچه از آن نهی شده بودند سرکشی کردند، به آنها گفتیم: به شکل میمون هایی طرد شده در آیید."سوره اعراف – آیه ۱۷۶: «و لو شئنا لرفعناه بها و لکنّه أخلد إلى الأرض و اتّبع هواه فمثله کمثل الکلب إن تحمل علیه یلهث أو تترکه یلهث ذلک مثل القوم الّذین کذّبوا بآیاتنا فاقصص القصص لعلّهم یتفکّرون» "و اگر میخواستیم به آن آیات او را رفعت مقام می بخشیدیم، لیکن او به زمین (تن) فروماند و پیرو هوای نفس گردید، و در این صورت مثل و حکایت حال او به سگی ماند که اگر بر او حمله کنی و یا او را به حال خود واگذاری به عوعو زبان کشد. این است مثل مردمی که آیات ما را بعد از علم به آن تکذیب کردند. پس این حکایت بگو، باشد که به فکر آیند."و لقد ذرأنا لجهنّم کثیرا من الجنّ و الإنس لهم قلوب لا یفقهون بها و لهم أعین لا یبصرون بها و لهم آذان لا یسمعون بها أولئک کالأنعام بل هم أضلّ أولئک هم الغافلون» "و به راستى بسیارى از جن و انس را براى جهنم آفریده ایم، دل ها
  • الم IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    38 7
    امروزه کسی خیر خواه کسی نیست و کسی هم به نفع کسی کاری مخصوصا مفت استین بالا نمیزنه همه هم بفکربالا کشیدن خودشه که به جای راحت و ارامی دست پیدا کنه به همین جهت از اینکه یکباره یه عده ادم خیر خواه پیدا بشه و تمام دغدغه شون و فکر و ذکرشون و صرف تمام وقتشون برای رفتن مردم به یک جای خوب و ارام همان بهشت دست از پا نشناسند حتی به اصرار و اجبار هم شده راهیشان کنند مشکوک شدند که شاید بهشت هم جای خوبی نباشد که اینقدر اصرار و اجبار میکنند اصلا برای فرستادن مردم به جای خوب واقعا نیازی به چوب و چماق هست به همین جهت در کار دینی کوتاهی میکنند به بهشت این عده میخوان بزور بفرستند نرن
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      4 24
      مانه با بهشت کارداریم نه با جهنمت نمی خواهیم تورا به بهشت بفرستیم هر گورستانی می خواهی برو ولی حق نداری جامعه را به فساد بکشی وظیفه حکومت جلوگیری از امثال توست
  • حسین IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    59 4
    بد حجابی ناهنجاری نیست. شما در مخیله یک چیز را هنجار فرض کردید بعد نسخه پیچی می کنید. اگر هنجار بر اساس عرف باشد همه پرسی انجام بدهید ببینید هنجار هست یا نه. والا چون قدرت دست شارع است براساس برداشت باز هم خودش اجباری کرده نمی توان ناهنجار بودنش را پذیرفت.
    • علی US ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      2 26
      نیازی به همه پرسی نیست حجاب واجب و نیازی نیست که از کسی پرسیده شود قرآن و دین ما چنین چیزی واجب کرده
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 26
      خخخخ هنجار براساس عرف !!! اگر عرف جامعه باشه که زمانی عرف جامعه درزمان قوم لوط لواط را پذیرفت واکثریتشان نپذیرفتند عاقبتشان چه شد؟ ععرف جامعه ملاک نیست.
    • حسین IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      کمی منطق بخوانید. جمله شرطی است نگفتم هنجار لزوما عرفی است که می تواند هم باشد و در بیشتر موارد. بعد یکسری در این اجتماع هر حرفی زده می شود یک مثال از ته طیف برای بقیه می زنند فکر میکنند قوانین انسانی مثل قانون ریاضی است که یک مثال نقض آوردند باطل می شود. اون وقت منم به شما می گم حقوق بشر که در این کشور وجود ندارد را می توان با نسبت دادن به قانون اساسی موجود که با همه پرسی پذیرفته شده را پذیرفت در حالی که برعکسش یعنی حق آزادی را نمی توان با همه پرسی بدست آورد؟ در راهپیمایی و شرکت در انتخابات موافق شما می توان بی حجاب شرکت کرد ولی در بانک نمی توان خدمات گرفت؟
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 1
      اگر به من باشد می گویم حق شرکت درانتخابات هم ندارید بی حجاب ها اما چه بسا ...
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 0
      اگر به من باشد می گویم حق شرکت درانتخابات هم ندارید بی حجاب ها اما چه بسا ...
  • ایرانی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    15 0
    جناب آقای مهاجری با احترام به باور‌های شما: مشکل مسئولان حکومتی آن است که خود را متولی دین و ایمان مردم می‌دانند و نتیجه آن شده که در چهل سال گذشته نتوانسته‌اند حکومت، بخوانید مردم، را دینی کنند.مردم دین را با فهم عرفی خود درک می‌کنند و مشکلی هم ندارند.مگر من و شما با تبلیغات حکومت دیندار شدیم.نسل اول حاکمان جمهوری اسلامی همه‌ی بچگی و جوانی و حتی میان‌سالی خود را در دوران حکومت پهلوی گذرانند آیا آین‌ها مردمان بی‌دینی شدند.خلاصه‌ی کلام حجاب اجباری نتیجه‌اش همین است و سلام!
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 7
      من 60 ساله هستم وآن زمان را یادم هست اونی که بچست واون دوران را ندیده امثال توهستید آن زمان در فیلم ها لختی بود ولب ساحل همه با مایو بودند برو از بزرگ ترت وخصوصا شمالی ها بپرس اصلا در اینترنت بزن هست مینی ژوپ و... درخیابان واگر حجاب رهاشود لختی و.... درکوی وبرزن برو هروقت بزگ شدی بیا بچه
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 1
    به نظرم تحلیل درست و بجایی است
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 17
    به همین خیال باش تابرات منحل کنیم لخت نمی گردن چون گشت هست وگرنه زمان شاه با مینی ژوپ و.... می گشتن .تندرو یک چیز یادگرفتید پیامبران تندرو بودند روسری ندارید. لبنان وسوریه وعراق هیچ ربطی به ماندارد حکومت ما الهیست خخخ آره بدحجاب وجودنداره ماهم همینو می گیم یا بی حجاب یا باحجاب چه یک تاربیرون چه همش بیرون.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 8
    1- عقیده شما راهگشای زندگی شماست ، نه ما 2- از ابتدا هم چالش نبود ، زور بود که از هیچکس پرسیده نشد می خواین یا نمی خواین..زور بود و هست 3- والله هیچ کشوری این همه انرژی رو صرف بگیر و ببند نصف جمعیتش در مورد یه موضوع به این بی اهمیتی نمی کنه - نسل جدید رو ببینین ، خودتون متوجه میشین چه آسیبی به اجتماع میزنین 4- یعنی احکامی مهم تر از حجاب نداریم که باید اجرا بشن؟ این همه دزدی و ربا و فقط و ........ 5- بعله ، لطفا پاسخ بدین 6- کی دیگه تلویزیون نگاه می کنه..واقعا چی فکر می کنین؟؟ 7- نفهمیدم منظورتونو.. 8- .اقعا چرا خودتون رو به نفهمیدن می زنین..سلیقه و هنر چیزی نیست که تو چارچوب محدودیت های شما جا بشه ، مثل هنر موسیقی که بعد از این همه سال بی خیالش شدین..انسان روحش با هنر پرواز می کنه ، شما نمی تونین براش قفس بشین 9 - میشه این عملیات فرهنگی و اجتماعی رو در مورد خیلی از دردهای بزرگتر جامعه اجرا کنین..مثل دردی که از بابت سقوط هواپیمای اوکراینی ، کشته شدگان آبان ، غرق شدن بچه های بلوچی تو هوتک های آب و ...... 10 - از نظر ما فقر ، نا امیدی ، بیکاری ، فساد ، ناکارآمدی ناهنجاری
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 24
    فرمایش شما تا حدودی درست اما زمانیکه عده ای مزدور به عنوان مبارزه با نظام وبه صورت علنی مجری اربابان حاضر در رسانه های صهیونیستی میشوند چه باید کرد
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    23 4
    باید اختیاری بشه - و داره هم میشه والسلام
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 9
      باید اجباری باشه وسلام
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 4
    یکی بگه حجاب اصول دینه یا فروع دینه
    • به 12:6 IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 5
      جز اصول دینه
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 9
      جز اصول دینه وحتی بالاتر.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 2
    سواحل لبنان وغزه فیلمهاش هست درسوریه هم حجاب فقط درایران وافغانسان شده تنها دغدغه مسولین
    • به ایرانی GB ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 7
      سواحل لبنان وسوریه به ماربطی ندارد درضمن حکومت لبنان وسوریه حکومت الهی نیست ملاک ما رضایت خداست.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 6
      فیلم های زمان یاغوت رضا پالانی هم هست اونجا حکومت الهی نیست
  • م IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 7
    سلام همه چی روبراهه فقط حجاب مونده هروقت دولتهاقانون رازیرپانگذاشتند عدالت رانابودنکردن دست از دروغ برنداشتندهمینه
  • به 11:44 IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 9
    اونی که هارت وپورت می کنه شما شهوت رانان ... هستید که به زودی جمع می شید ما خودمحور نیستیم بلکه خداپرستیم خداپرست محور کفر مردم نه کفر شما شهوت رانان را در می آوریم اتفاقا آنانی قصد منحرف کردن اذهان و حساسیت عمومی نسبت به دزدی‌ها و اختلاس ها و رانتخواریها و زمین خواریها را دارند همان مخالفین حجاب وعفاف هستند برای کنترل یک جامعه وچپاولشان یا به قول امثال تو اختلاس لازم به اسلحه نیست کافیست کشوررا در شهوت بی حجابی و... و افیون ومواد مخدر وجهل بانام آزادی غرق کنی تابتوانی رانت واختلاس وچپاول واون هایی که گفتی کسانی که مثل شما خود را محور اسلامیت میدانند قرآن آن هارا منافق می داند .ما می گیم نفوذی نفوذی همونیه که درلباس پیغمبر و درچادر مثلا میگه من خودم چادری ام ها ولی با احکام الهی مثل حجاب مخالفت می کند ودرپایان هرچیز سرجای خودش .
  • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 4
    لحبازی با نظام چیه. حجاب یک مد فرهنگی و جهانیه. ما در زمینه ساختن مد و شرکت در بازارهای فرهنگی دنیا هیچی نیستیم.مردم هم مصرف کننده مدها هستن
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 8
      حجاب دستور الهیست نه مد
  • رضا IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 3
    بسیار معقول به نظر می رسد.
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 3
    من با شناختی که از شما دارم مطمئنم مبارزه شما با حجاب بخاطر دین نیست چندتا دلیل میتونه داشته باشه اول انحراف جامعه از مسائل اصلی بعدا ترغیب مردم به رای گیری ریاست جمهوری چون میدانید که رئیسی با بی سوادی دوام نمیاره و.......
  • پری IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 3
    اونایی که تو کشورهای خارجی با بیکینی می‌گردن بچه های شما نیستن اونا ماییم ،
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 5
    اگه دغدغه شما واقعا حجاب است و بی حجابی را بد میدانید چرا فرزندانتان یا حتی خودتان به سفر خارج میرین آنجا که....پس برین خودتان را مسخره کنید دیگه گذشت دورانی که بسیاری از مردم قدرت تحلیل نداشتن سرشان را کلاه گذاشتین
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 2
    صد در صد کامل و درست