ایسنا نوشت:

آیت‌الله مصباح یزدی با قدردانی از تلاش‌های فرهنگی و قرآنی جهاد دانشگاهی، تاکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی جهاد دانشگاهی به ویژه در سال‌های اخیر جهش گونه بوده است.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ظهر امروز، در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران، معاونان جهاد دانشگاهی و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، گفت: من به عنوان یک شهروند ایرانی که چتر انقلاب اسلامی بر سر ما سایه افکنده است، از فعالیت‌های قرآنی در هر زمینه و از قرائت قرآن تا فهم و اجرای دستورات آن که صورت می‌گیرد، تشکر می‌کنم و تشکر لفظی کمترین کاری است که می‌توانم انجام دهم. به ویژه اینکه فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر جهش گونه بوده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی شجره طیبه‌ای است که امام خمینی آن را غرس کرد، تصریح کرد: این درخت روز به روز در حال رشد و نمو است و به حسب توفیقی که خدا عنایت می‌کند بارورتر می‌شود.

مصباح یزدی ادامه داد: در میان تمامی فعالیت‌هایی که بعد از انقلاب صورت گرفته و می‌گیرد، بعد فرهنگی از اصلی‌ترین ابعاد است و همه ابعاد دیگر نیز از این بعد تغذیه می‌شوند.

وی با بیان اینکه دین یک مقوله فرهنگی است، اظهار کرد: رکن اصلی فرهنگ، دین است و اصلی‌ترین رکن انقلاب نیز بعد فرهنگی آن است.

وی با بیان اینکه عنوان «فرهنگ» برای ما مطلوبیت ذاتی ندارد، تاکید کرد: فرهنگ مطلوب برای ما فرهنگ اسلامی است و هر فرهنگی که عنوان فرهنگ دارد برای ما مطلوب نیست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قرآن را اصلی‌ترین منبع برای شناخت فرهنگ اسلام دانست و تصریح کرد: هیچ منبعی اصلی‌تر و معتبرتر از قرآن کریم نداریم و طبیعت انقلاب اسلامی نیز اقتضاء می‌کند، افرادی که به آن علاقه دارند از این منبع لایزال بهره ببرند و به دیگران بهره برسانند.

وی ادامه داد: در زمینه قرآنی اعم از قرائت، تجوید، لحن و صوت، تفسیر و مفاهیم، تحقیقات علمی و تطبیقی و اجرای دستورات قرآن در جامعه هر قدمی که برداشته شود کمکی برای رشد فرهنگ اسلامی و تحقق هدف خدا از خلقت یعنی تکامل انسان‌ها است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه وظیفه حوزه و دانشگاه از یک طرف شناخت عرفان اسلامی و از طرف دیگر مقابله با عرفان‌های انحرافی و تقلبی است، تاکید کرد: مقابله با عرفان‌های کاذب و انحرافی نیازمند حرکت جدی و عمیق علمی و تبلیغاتی است.

مصباح یزدی هم‌چنین با اشاره به تعاریف ارایه شده از عرفان، تصریح کرد: صذفنظر از کج فهمی‌ها معنای صحیح عرفان رسیدن به اوج کمال انسانی و قله‌ای است که انقلاب اسلامی به سمت آن در حرکت است.

وی اظهار داشت: اجرای عدالت اگرچه بزرگترین هدف است و امام هم بر آن تاکید داشتند، اما خود ایشان فرموده‌اند اجرای عدالت و رسیدن به آن هدف نهایی نیست، بلکه هدف نهایی معرفت‌الله است.

وی ادامه داد: هر کالایی مانند طلا نفیس‌ باشد، تقلبی آن هم بیشتر رواج می‌یابد و در کالاهای معنوی نیز عرفان قله کمال معنوی است و چیزی بالاتر از قرب خدا وجود ندارد، بنابراین جای تعجب نیست که انواع عرفان‌های قلابی به جامعه عرضه شود.

مصباح یزدی گفت: ترویج کالای نفیس عرفان اسلامی و تشویق دیگران برای تحصیل آن کفایت ایجابی است که بخشی از وظایف فرهیختگان است، اما بخش دیگر مقابله با عرفان‌های نوظهور و انحرافی است.

وی افزود: اگر تنها از عرفان تعریف کنیم می‌تواند مورد سوء استفاده شیادان قرار گیرد و بگویند عرفانی که برای آن ترویج می‌شود همان است که ما می‌گوئیم، همان طور که سامری گوساله را اله خود و اله موسی معرفی کرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه اصرار دارند که اگر می‌خواهید حق را بشناسید لاجرم باید باطل را بشناسید و اگر عرفان انبیاء و اولیاء را می‌خواهید باید عرفان‌های تقلبی را بشناسید، وگرنه در دام آنها گرفتار می‌شوید.

وی با اشاره به گرایش غرب به عرفان و به دنبال آن مدشدن این گرایش در میان جوانان، تصریح کرد: در غرب این گرایش به علت سرخوردگی از زندگی مادی است و با آن به آرامش موقتی می‌رسند.

مصباح یزدی با اشاره به گرایش برخی از بسیجیان پاکدل در دوران بعد از جنگ به برخی عرفان‌های کاذب، تاکید کرد: این گرایش بعد از جنگ به علت برخی بی‌مهری‌ها از سوی مسئولان و بها ندادن به آنان و ... رخ داد.

وی درپایان رسالت حوزه و دانشگاه را شناخت و تبیین عرفان صحیح اسلامی و مقابله با مکاتب انحرافی عنوان کرد و گفت: باید در مقابل موج عرفان‌های انحرافی حرکت جدی و عمیق علمی و تبلیغاتی انجام شود و همه اقشار جامعه اعم از تحصیل کرده و مردم عادی را در بر گیرد.

یادآور می‌شود، در این دیدار حجت‌الاسلام محمدی، مشاور قرآنی وزیر ارشاد، زجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، احمدی معاون اشتغال جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام دعوتی مشاور خبرگزاری ایکنا و حجت‌الاسلام تقوی، سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، محمدزاده، مدیر رادیو قرآن و جمعی از معاونان خبرگزاری ایکنا حضور داشتند.

 /6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =