بزرگترین دلیل مهاجرت نخبگان ایرانی چیست؟

شرق نوشت : سال‌هاست مهاجرت نخبگان از کشور به‌عنوان مسئله‌ای مهم در کشور مطرح است و بسیاری از افراد باسواد و باتجربه به بهانه کار و اشتغال کشور را ترک می‌کنند؛ اما شوربختانه امروزه مردم عادی نیز شوق مهاجرت دارند و بسیار شنیده‌ایم که افرادی به بهانه‌های متعدد حرف از مهاجرت می‌زنند و بسیار دیده‌ایم اقوامی که مهاجرت کرده و از ایران خارج شده‌اند.

نکته نگران‌کننده اینجاست که صحبت از مهاجرت در بین کودکان، نوجوانان و جوانان رواج پیدا کرده و از الان بدون هیچ منطقی، سودای مهاجرت در سر می‌پرورانند و این موضوع برای آینده کشور بسیار خطرناک است.

اگر موج مهاجرت در سال‌های گذشته دلایل سیاسی به همراه داشت، تب اخیر مهاجرت، دیگر سیاسی نیست. پای صحبت هرکدام از متقاضیان مهاجرت که بنشینی، مشکلات اقتصادی، آزادی اجتماعی و امید را از دلایل خود برای میل به مهاجرت می‌دانند.

در سال‌های گذشته برخی مسئولان اعلام کردند ۱.۵ میلیون ایرانی در صف مهاجرت به استرالیا و کانادا هستند و این عدد که امروزه حتما بیشتر شده، ترسناک است. خروج نیروهای کارشناسی و ورزیده به اقتصاد ملی آسیب می‌زند و یکی از دلایل تهی‌دست‌شدن ایرانیان، مهاجرت نیروهای نخبه است.

«امید» کلمه‌ای که این روزها شاید در ظاهر به کم‌رنگ‌ترین حالت خود رسیده باشد و این امر را می‌توان از افزایش مهاجرت‌ها به کشورهای مختلف و خروج میلیاردها دلار به بهانه خرید ملک در کشور همسایه به‌وضوح مشاهده کرد.

همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ناامیدکردن جوانان و نخبگان، همکاری با دشمنان است و همین امر مسئولیت دولت جدید را برای تزریق امید و شادی در کنار رفع مشکلات اقتصادی پررنگ‌تر می‌کند. طبق آمارها از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ حدودا ۵۰۰ هزار نفر به تعداد مهاجران ایرانی اضافه شده است. در واقع به طور متوسط، هرساله ۵۰ هزار نفر از شهروندان ایرانی مهاجرت کرده‌اند! بخش مهمی از این مهاجرت در همین چند سال اخیر اتفاق افتاده است.

در واقع می‌توان گفت سیل مهاجرت در ایران، در یکی، دو سال اخیر به سونامی مهاجرت تغییر پیدا کرده است و دلیل اصلی آن کاهش امید به آینده در کشوری است که به «مرز پرگهر» شهرت دارد.

در روزهای گذشته رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برای جلوگیری از مهاجرت پیشنهاد تشکیل سازمان ملی مهاجرت را داده‌ و اعلام کرده که کشورهای اطراف با وعده‌های پول‌های کلان به دنبال جذب نخبگان ایرانی هستند. نکته اینجاست که با حرف و دستورالعمل و تشکیل ستاد نمی‌توان جلوی مهاجرت را گرفت و دولت باید به فکر اقدامات عملی و افزایش سطح رضایت عمومی جامعه و افزایش امید به آینده باشد. فراوانی اخبار ناامیدکننده مانند افزایش قیمت‌ها و تورم، مردم را محاصره کرده و روحیه آنها را در مواجهه با روند صبوری کاهش داده است. مثلا این روزها یکی از امیدواری‌های مردم، همین مذاکرات است که در اروپا و برای برجام جریان دارد و بسیاری امید دارند توافق برد-برد صورت بگیرد و تأثیری در آینده آنها داشته باشد تا شاید امید به آینده در کشور افزایش یابد و از مهاجرت نخبگان و ایرانیان به کشورهای دیگر نیز جلوگیری شود.

21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عذرا IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    64 2
    مسئله این است که آنها کار درستی می کنند چون ارزش یک فرد کارامد و نخبه را می دانند، اما متاسفانه در ایران جوانان نخبه برای کار به هر جا مراجعه میکنند سنگ بزرگی جلو پایشان می اندازند و آن ها را استخدام نمی کنند‌، در نتیجه چاره ای جز مهاجرت برای جوانان کارامد باقی نمیگذارند.
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 0
    کجای دنیا برای جلوگیری از مهاجرت احاد کشور "سازمان امور مهاجرت" تشکیل میدن؟. یعنی تو نمی دونی این برای اون 10 میلیون افغانی و عراقی سرگردان توی بلاد ایرانه؟ حتی به یه اسم رحم نمی کنید. فرصت طلبی و ابن الوقتی تا کجا؟ توی کدوم قبر به اسم روزنامه نگار می خواید بخوابید؟
  • حسین IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    64 4
    با این وضع وخیم اقتصادی، روز به روز آزادی های اجتماعی رو هم کمتر میکنه. زانوشونو گذاشتن رو گردن ملت توقع دارن ملت فرار نکنه. عامل اصلی این مهاجرت ها، مسئولان و تریبون بدست هایی هستند که با حرف و عملشون روح و روان ملت رو به هم ریختن. دشمن هم اگه مسئول مملکت بود، بدتر از کارهایی رو که مسئولین انجام میدادن، انجام نمیداد.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    49 4
    علت اصلی مهاجرت نخبه ها رانت وپارتی بازی وقبیله گرایی وبی عدالتی وعدم شایسته سالاری وصاحبان مدارک تحصیلی سهمیه ای (که شغلهارا تصاحب می کنند) بود وامیدواریم که آقای رییسی بتواند این گرگهارا از سرراه بردارد !
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      5 1
      عزیز جان از کسی انتظار داری که خودش سردسته گرگهاست، چه توقعی داری .
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      4 1
      این اقا خودش با رانت حمایت به سر کار امده ودر این 1 سال جز کارهای عحیب وغریب کاری نکرده
  • ایرانی ام IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    47 2
    چیزی که هرگز اتفاق نمی افتد نگرش باید عوض شود
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 0
    راس کار بودن یه عده وزیر و وکیل و مسول رانت خوار بی سواد هستش علت مهاجرت نخبگان هستش .
  • US ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 0
    دلیلش اصلاح ناپذیری بالا دستی ها ، واینکه بی توجه به مردم راه خودشان را می‌روند
  • نادر IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    6 0
    به خاطر فشارهای اقلیت که در راس کشور قرار دارند . و در همه امور زندگی مردم دخالت میکنند
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 0
    وجود تبعیض
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 0
    چون شایسته سالاری نیست
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 0
    در طی این بیست سال گذشته، هرچی آدم بیسواد بوده که از دانشگاههای چلغوز آباد مدرک گرفتند، بواسطه پارتی در ادارات استخدام شدند و نمی توانند کارهای مردم را کارشناسی شده انجام دهند و فقط به فکر جیب خودشان هستند و بلای جان مردم شده اند. آن وقت فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی که پارتی نداشتند و به سختی درس خوانده اند، یا در کارهای غیر مرتبط مشغول شده اند یا به کانادا و اروپا و استرالیا مهاجرت کرده اند !!!!!!!! اداره منابع طبیعی در استان ها بوجود آمده اند که از منابع طبیعی حفاظت کنند، اما چرا روز بروز بر تعداد زمین خواران و ویلا سازان افزوده میشود؟؟؟؟؟!!!!! چون کارشناس آن اداره، حوصله تکان خوردن از پشت میز را ندارد(چون بواسطه پول، مدرک گرفته و بواسطه پارتی، سرِ کار رفته و برای بدست آوردن این شغل، زحمتی نکشیده و در نتیجه احساس مسولیتی نسبت به شغل خود ندارد). حال چه برسد که فکرش کار کند تا پیشاپیش، فکرِ پلیدِ زمین خواران را بخواند و طرح و نقشه کارشناسی شده پیشنهاد دهد !!!! و هزاران مثال دیگر که میشود در مورد تک تک ادارات و سازمان ها بیان نمود. بنابراین احداث دانشگاههای بیخود، خیلی به مملکت ضر
  • علیرضا IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 0
    اوصیکم بتقوی الله و نظم اجرکم ، ما در جامعه ای زندگی میکنیم که نه نظم هست ، نه تقوی ، من هم اگر میتونستم فردا صبح از ایران میرفتم .
  • بهمن IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 0
    سلام من یک مخترع هستم.۶ تا طرح دارم.البته بهتر بگم ثبت اختراع.سال ۹۲ از مرکز تحقیقات ایدز هاروارد دعوتنامه داشتم اما گفتم نه کشور،وطنم ووو.الان سال ۱۴۰۱ هست.نه تنها حمایتی از هیچکدوم از طرحام نشد بلکه هر چی هم داشتم خرج کردم.و تا دلتون بخواد توی روزمه خودم تحقیر و نیش خند از طرف مسئولین دارم.اشتباه کردم.اشتباه کردم که موندم. الان یکی پیدا میشه اینجا میگه شاید طرحت فلان و فلان. عزیزم من برای یکی از طرحام که دارویی بود از آمریکا دعوتنامه داشتم.البته رفتم بهارستان و دعوتنامه رو نشون نماینده وقت شهرستان دادم و گفتم آقا ما رو میخوان.گفت نه نری ها وووو.اما یه تراکتور شخصی که براش کار کرده بود رو اولویت داد به یک طرح جهانی. یه عده هم تمسخرم کردن.هیئت های علمی دانشگاه که منو میشناختن.اونا هم میگفتن عقل نداری.اونور دنیا میگن بیا دنیا رو بریزیم زیر پات و نتیجه بدی و تو اینجا افتادی دنبال این نماینده و اون مسئول.خلاصه که شعار و شعار. یک اختراعی برای صرفه جویی در مصرف برق که مسئولین برق استانی گفتن میدونی چیه ما تولید میکنیم که بفروشیم.برو طرحی تولید کن که خیلی مصرف رو ببره بالا. خلاصه که پشیمانم
  • S,j IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 0
    یه باز نشسته...چرچیل میگفت برای نابودی یه کشور نیازی به جنگ نیست کافیه نخبگان وتحصیلکردها بیکار وپخمه هاش سر کار باشن نمونه اش وزیر اقثصادش الاهیات داره کولبر دکتری اقتصاد..
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 0
    چون با تحقیقی که من کردم در کشور ما سران مملکت افراد مثل خودشون رو می خواهنپ وارزشی برای افراد با سواد قایل نیستند
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 0
    سلام لطفا نظرهارازودترمنتشرنمایید.تاازبیکاری حوصله مان سرنرود.وبخوانیم غیرازاین کاری نداریم .تشکر
  • SE ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 0
    واقعا می خواهید بدانید چرا ما میریم ؟ دلیلش مشخص نیست؟ من ده سال ایران کار کردم هیچ جا استخدام نشدم اما طرف با لیسانس جغرافی جای من استخدام شد میدونی چرا چون قانون ما گزینش رو به تخصص ارجحیت میده من رتبه زیر ۱۰۰ کنکور ریاضی و دانش آموخته دانشگاه شریفم بعد ده سال جان کندن الان رفتم سوئد.
  • حسین IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 0
    با توجه به روند كشور و وضع موجود. با اختلاف زياد بهترين گزينه نسبت به بقيه گزينه ها مهاجرت است.
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 0
    سلام علت مشخصه نخبه ها باید برن که جا برای بیسوادا باز بشه وگرنه چجوری این ادمای بیسواد بشن مدیرو مسئول