۰ نفر
۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵

کارگاه های تولید مواد مخدر صنعتی، باعث ارزان شدن روز به روز این مواد می شوند. به طوری که سالانه قیمت این مواد یک چهارم می شود

امیدسلیمی بنی: قیمت عمده فروشی مواد مخدر در ایران، سال به سال کاهش می یابد. اینطور که یک آسیب شناس اجتماعی می گوید قیمت مواد مخدر صنعتی، سالانه یک چهارم می شود.

به گفته مجید ابهری، مشاور معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، قیمت عمده فروشی مواد مخدر صنعتی در ایران، اکنون بسیار ارزانتر از مواد مخدر سنتی مانند تریاک است. ابهری می گوید: "قیمت شیشه در سال 88 کیلویی 70 میلیون تومان بوده، اما در حال حاضر قیمت شیشه به کیلویی 8 میلیون تومان رسیده است."

وی همچنین با اعلام قیمت عمده فروشی کراک، کاهش قیمت ظرف یک سال گذشته را اینطور توصیف کرد: "همچنین کراک در گذشته کیلویی 90 میلیون تومان بوده که در حال حاضر به 10 الی 11 میلیون تومان رسیده است."

ستادمبارزه با مواد مخدر نیز چندی پیش اعلام کرده بود نزدیک به 80 درصد از معتادان کشور، توان خرید مواد مخدر خود را دارند، البته نه به خاطر اینکه آنها، آدمهای پولداری هستند، بلکه به خاطر ارزان بودن فوق العاده این مواد است.

مشاهدات عینی خبرنگار خبرآنلاین نشان می دهد در برخی محلات پایتخت، قیمت خرده فروشی مواد مخدر صنعتی برای مصرف کنندگان جزء و برای مصرف یک هفته معتادان، کمتر از 3 هزار تومان است.

به گفته کارشناسان، همین ارزان بودن و در دسترس بودن مواد مخدر، باعث شیوع اعتیاد در جوانان و تغییر در الگوهای مصرف، از سمت مواد مخدر سنتی مانند تریاک به سمت مواد مخدر صنعتی مثل شیشه و کراک شده است.

آشپزخانه هایی برای پخت کراک و شیشه

ابهری از افزایش کارگاه های تولید کراک و شیشه خبر می دهد و می گوید این افزایش، 60 درصد بوده، ولی مشخص نمی کند 60 درصد از چه میزانی، با این حال گزارشهای ستادهای بین المللی مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد ایران، به عنوان قطب تولید مواد مخدر صنعتی در جهان شناخته شده و قاچاقچیان زیادی از این کشور به سایر مقصدها، از جمله آسیای شرقی، مواد مخدر می برند.

مجید ابهری همچنین ناتوی فرهنگی را در افزایش تولید مواد مخدر صنعتی، سهیم می داند: یکی از اصلی ترین عوامل تغییر الگوی مصرف مواد مخدر، گسترش و تقویت فعالیت های ناتوی فرهنگی است.

به گفته وی گسترش فعالیت دشمنان باعث افزایش 30 درصدی مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی شده است چرا که کارگاه های ساخت شیشه و کراک در نزدیکی مرز های ایران و در خاک کشور های همسایه است.

این پژوهشگر اجتماعی توضیح می دهد: مافیای مواد مخدر با حمایت ناتوی فرهنگی  با قیمت سه برابری مواد پیش ساخته روان گردان را در اختیار قاچاقچیان گذاشته که این موضوع سبب شده تا مواد مخدر صنعتی در کشور تولید و توزیع شود.

ابهری پیش بینی می کند: "تولید کنندگان درصدد هستند تا به هر وسیله و نیرنگی مواد مخدر صنعتی را وارد بازار کرده و جوانان را آلوده کنند."

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    2 0
    اینکه دو نقطه گذاشتید جلوی شیشه و کراک یعنی این حرف رو شیشه و کراک زدن؟؟؟؟؟؟
  • US ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    1 0
    فکر کنم باید از نقطه ویرگول جلوی شیشه و کراک استفاده می کردید
  • حمید IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    3 0
    بفرمایید این هم دلیلی برای ارزانی کی میگه تورم داریم؟؟
  • يك ايراني IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    2 0
    در عوض هزينه هاي ترك گرانتر !پس بازار دست كيه ؟
  • بدون نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    2 0
    ما همش عادت داریم بجای اصل مطلب به حاشیه ها فکر کنیم