۷ نفر
۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
بار دیگر گشت اِکراه؟!

لآ إِکْرَاهَ فِی ٱلدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَیِّ: در دین هیچ اجباری نیست. و راه از بیراهه بخوبی آشکار شده است. (آیه ۲۵۶ سوره بقره)

شهری است که ویران میشود، نه فرونشستن بامی...

باغی است که تاراج میشود، نه پرپر شدن گلی...

معنا و مقصود از سیاست بازداشت و حبس چهره‌های مستقل و منتقد صنفی، فرهنگی-هنری و مدنی-سیاسی چیست؟ هشدار و هراس‌افکنی جهت بازدارندگی از گسترش جنبش مطالبه‌گری و حسابرسی، روشنگری و شفافیت، و اصلاح‌گری اساسی؟ تجربه‌ی سده‌ی گذشته و بویِژه دهه‌ی آخر مگر نشان نداد که نتیجه‌ی سیاست سرکوب و حبس و حصر و حذف جنبش اصلاحی جز تقویت گفتمان براندازی و خیزش‌های قهرآمیز و خشونت‌آلود معطوف یه درگیری و فروپاشی در اقصی نقاط کشور نبوده است؟‌!

نکته‌ای آن‌قدر عیان و آشکار و بی‌نیاز از بیان که نمی‌تواند برای مسئولان مغفول مانده باشد. پس می‌ماند این فرض که جریانی در حاکمیت قصد دایر کردن امر را داشته باشد میان از سویی مدارا و بردباری و سازش و تحمل وضع بحرانی موجود، و از دیگر سو غلبه‌ی قهر و قهقرا و گزاف‌گویی‌های گفتمانی افراط و تفریطی. همان روشی که در بهار عرب در برخی سرزمین‌ها تحربه شد و به تخریب و فروپاشی سراسری این کشورها انجامید.

در شرایطی که مردم در رنج از بحران فوق طاقت معیشتی و در خشم از سوءمدیریت‌ و فساد و اختلاس و..، در سپهرهای گوناکون از ساخت‌وساز گرفته تا فحایع محیطزیستی و تا سوداگری خصولتی، بسر می‌برند، امامان جماعت نگران بدحجابی زنان دزدان مختلس اند و در برخی مناطق خودمختار مسئولان آتش به اختیار بخش‌نامه‌ صادر می‌کنند و از ضرورت فعال شدن دوباره‌ی «گشت‌های اکراه» می‌گویند. گویی محصول همین سبک کار خود را طی چند دهه‌ی گذشته امروز در هر کوی و برزن نمی‌بینند!

بازآزمودن این همه‌ آزموده و باز تجربه‌ی تجربه‌شده‌ها آدمی را براستی یاد این آموزه‌ی هگلی می‌اندازد که «تجربه و تاریخ به ما می آموزد که ملت‌ها و حکومت‌ها هرگز از تاریخ چیزی یاد نگرفته‌اند؛ که هرگز طبق قواعدی که می‌توانست از آن برگرفته شود، عمل نکرده‌اند ! » (گفتارهایی درباره فلسفه تاریخ). پس «من جرب المجرب حلت به الندامه»‌!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1649771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معین الرعایا US ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    9 24
    مغالطه نکن آقا. قبل و بعد آیه را هم بنویس. سر و ته آیه را زدی تا راه را برای تفسیر به رای بازکنی. مشتهیات نفسانی خودت را به قرآن نبند که جایگاهت در آتش خواهد بود
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      قبل و بعد این آیه که هیچ نقصانی در معنی مفرد این آیه ایجاد نمیکنه . منظورت دقیقاً کدوم آیه های قبل و بعدِ میشه بگی ؟
  • معین الرعایا US ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    9 22
    الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ فرمود ای محمد به پروردگارت سوگند کسانی را که قرآن را پاره پاره کردند و برخی از آن را گرفتند و برخی از آن را رها کردند، مورد بازخواست قرار میدهیم. حالا توی احسان شریعتی بیا به لا اکراه فی الدین رفرنس بده و سرو ته آیه را بزن و تفسیر به رای کن تا به خاطر چرت و پرتی که نوشتی، بعدا دمار از روزگارت در بیارن. خیلی بدبختی. پیرو آیاتی که نوشتم فرمود فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ. خیلی بیچاره ای که خدا با امثال تو اینطوری حرف میزنه
    • امین IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      ""فمن یکفر بالطاغوت و یومن باالله فقداستمسک با العروة الوثقی لاانفصام لها والله سمیع علیم ""وکسانی که به طاغوت کفر ورزیدند و به خدا ایمان اوردند به رشته محکم و استواری چنگ میزنند که هرگز نخواهد گسست.....اینم بقیه ایه جناب معین الرعایا حالا تفسیر کن بی زحمت.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    0 0
    افرین افرین الحق که فرزند خلف دکتر شریعتی هستی
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    0 0
    وقتی در همه عرصه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و بین الملل شکست می خوری عقده هاتو سر ملت و مردم خالی می کنی اگر دغدغه شما دین و آخرت ملت بود اول دنیاشونو آباد می کردید
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 1
    خدا رو شکر لشگریان سایبری بی سواد اما پر دهان همه جا هستند و در کامنت گذاری فعال.... آقای شریعتی به نظرم یک نکته مهم را ندیده اد و آن هم قصد و اراده بر برهم زدن فضای آرام گفتمان و تمرین شنیدن است آن هم باز به قصدی مسموم .
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    معین الرعایا اگر اسمت همین باشه ... از ادبیات امثال شما میشه ناحق بودن راهتون پی برد دم از دین و قرآن میزنید ولی راحت به کسی که انتقادی کنه فوش میدید. مگر دروغ میگه که حکومت درس نگرفته از حجاب اجباری؟ واکنش مردم به مقدس نمایی و پلیدنمایی همه چیز رو نمیبینید ؟
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    مردم آنچه را می بینند باور دارند نه آنچه که گفته میشود ، مردم حلال و حرام را خوب می فهمند و خوب می بینند ، وقتی عمری حلال و حرام می کنی اما در خرج و دخل زن و بچه وامانده می شوی ، و با قدم زدن در چند خیابان بالاتر کاخ ها را می بینی ، آنجاست که هر که می فهمد دیدن با گفتن چقدر تفاوت دارد