موضوع اصلی «‌کجا می‌روی؟» نوشته هنریک سینکیویچ یک داستان پرماجرا و طولانی‌ است که حوادث آن بر مبنای واقعیات ‌و قهرمانان تاریخی رقم خورده است.

به گزارش خبرآنلاین، نشر ماهی کتاب «کجا می‌روی» نوشته هنریک سینکیویچ با ترجمه حسن شهباز را در ۶۸۸ صفحه با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان برای دومین بار منتشر کرد. داستان «‌کجا می‌روی؟» ‌ یک داستان پرماجرا و طولانی و حوادث آن بر مبنای واقعیات ‌و قهرمانان تاریخی‌ است. قهرمانان این داستان بیشتر شخصیت‌های شناخته‌شده تاریخ رم در زمان فرمان‌روایی نرون هستند. پایداری تازه‌ مسیحیان امپراتوری روم و شقاوت و سنگ‌دلی نرون محور شکل‌گیری حوادث این کتاب است.

در آخرین سال‌ها‌ی فرمانروایی کلادیوس نرون، قیصر جبار و ستمگر روم، وقتی با شقاوت و سنگدلی و بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای هزاران مسیحی بی‌گناه از زن و مرد و کودک را به قتل می‌رساند، در جاده آلبیان بر روی یکی از هفت تپه شهر روم، پیری فرتوت، عصازنان و خسته‌حال به همراه کودکی خردسال به سوی کامپانیا پیش می‌رفت. پیر نامش پطروس و کودک خردسال نامش نازاریوس بود. در آن سپیده‌دم نخستین ماه پاییز سال ۶۸ میلادی ناگهان برقی در آسمان درخشید و تصویری روشن و تابناک در برابر پیر متجلی شد. پیر بی‌اختیار زانو بر زمین زد و با صدایی مرتعش فریاد برآورد: «ای خدای من... به کجا می‌روی؟ آوایی آسمانی در فضا پیچید که «پطروس، تو که پیروان مرا ترک کردی و رفتی من به رم می‌روم تا برای بار دوم مصلوب شوم...». پطروس به پایتخت بازمی‌گردد و دیری نمی‌گذرد که دژخیمان نرون وی را بر روی تپه‌ای که نامش واتیکان بود بر صلیب کرده و مصلوبش می‌سازند. این روایت تاریخی مبنای نگارش کتاب کجا می‌روی سینکیویچ شد.

نرون که با توطئه مادر بر تخت سلطنت نشست از‌‌ همان ابتدا هرکه را که خوشامدش نبود و بعد از مدتی از او سیر می‌شد می‌کشت از جمله مادر و برادرش اولین این قربانیان بودند. دوران زمامداری سراسر خونریزی او دارای فصول عبرت‌انگیزی است که در تاریخ زندگانی بشر بی‌نظیر است. قهرمان دیگر داستان «کجا می‌روی» مردی ظریف‌الطبع، نکته‌دان، دانشمند و خوشگذران به نام پطرونیوس است که غالبا ً در کنار قیصر می‌نشست و در شادی‌های او سهیم بود. دیری نمی‌گذرد که دل هوسناک قیصر از او نیز سیر می‌شود و فرمان مرگش را صادر می‌کند.

شخصیت دیگر داستان «کجا می‌روی» سرداری بنام مارکوس وینیکوس است که در آغاز داستان پس از کسب پیروزی‌های بسیار از شرق به روم بازمی‌گردد. مارکوس شبی در کاخ یکی از توانگران نگاهش به شاهزاده خانمی به نام لیژیا می‌افتد و دل در گرو عشق او می‌گذارد غافل از اینکه لیژیا به کیش مسیحیت گرویده و پنهانی در شمار پیروان معتقد و راستین مسیحیت درآمده است. عشق و دلدادگی، مارکوس را هم به سلک مسیحیان درمی‌آورد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«مارکوس: لیژیا، من در همه عمرم انسان پیروزمندی بودم اما یک‌بار با شکست روبرو شدم و آن زمانی بود که به جستجوی تو آمدم...

لیژیا:... من نمی‌توانستم مهر و آرزوی کسی را در دل بپروارنم که دشمن خدای من است. دشمن آیین من است. دشمن معتقدات من است... این افتخار بزرگ من است که یک مسیحی با ایمان باشم... مطمئن باش روزی آثار بی‌ایمانی از این سرزمین محو خواهد شد.»

نرون که در اکثر شبانه‌روز به سرودن شعر و خواندن آواز مشغول است، تصمیم می‌گیرد روم را به آتش بکشاند تا شعر او اصالت بیشتری پیدا کند. وقتی مردم در برابر این اقدام او سر به شورش برمی‌آورند، نرون مسبب این آتش‌سوزی عظیم را مسیحیان معرفی می‌کند تا بتواند بیش از پیش به کشتار پیروان آیین مسیحیت اقدام کند از جمله قربانیان این کشتار بی‌رحمانه در تاریخ مارکوس وینیکوس سردار رومی و همسر او لیژیا هستند. مارکوس در لحظاتی که با مرگ فاصله چندانی ندارد مجال می‌یابد تا از بیدادگری‌های امپراتور خون‌آشام داستان‌ها نقل کند و مردم را به شورش مجدد علیه نرون دعوت می‌کند. سرانجام با قیام مردم علیه امپراتور ظالم، کلادیوس نرون خودکشی می‌کند. نرون نمی‌خواهد به آسانی تسلیم شود. او در آخرین ساعات زندگانی خود همه نزدیکان خود را یک به یک به دست دژخیم می‌سپارد.»

بنابراین گزارش، تنها در عرض پنج سال دو میلیون نسخه از ترجمه انگلیسی «کجا می‌روی» به فروش رفت و در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا،‌ این اثر به صورت نمایشنامه به معرض نمایش در آمد. ادب‌شناسان جهان کتاب «کجا می‌روی» اثر هنریک سینکیویچ را بدون تردید یکی از جالب‌ترین و عظیم‌ترین آثار ادبی قرن نوزده و آغاز قرن بیست می‌شناسند.

سینکیویچ فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه ورشو بود اما شور و اشتیاق او به ادبیات وی را بسوی داستانسرایی سوق داد. با انتشار اولین اثرش به نام «هیچ کس در شهر خود پیامبر نیست» نام او درسراسر لهستان برسرزبان‌ها افتاد. آثار دیگر سینکیویچ به نام‌های «فرزندان خاک» و «سلحشوران صلیب» و «کتاب فلسفی بی‌دینان» همه به شهرت و محبوبیت رسیده‌اند.

 

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

 

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =