این روزها معمول شده است که درباره‌ تهدید بحران انرژی، اصرار بورزند. این اصطلاح نه تنها تناقض را پنهان می‌سازد بلکه به توهمی نیز تقدس می‌بخشد به این معنا که بحران انرژی موجب می‌شود، تدریجا تناقض پیگیری عدالت و رشد صنعتی پوشیده بماند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «بحران انرژی، ترافیک و نابرابری در جامعه» نوشته ایوان ایلیچ (Ivan Illich) با ترجمه داور شیخاوندی در 155 صفحه با قیمت 3 هزار تومان از سوی انتشارات گیسا منتشر شد.

بحران انرژی، ترافیک و نابرابری در جامعه

فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

«این روزها معمول شده است که درباره‌ تهدید بحران انرژی، اصرار بورزند. این اصطلاح نه تنها تناقض را پنهان می‌سازد بلکه به توهمی نیز تقدس می‌بخشد به این معنا که بحران انرژی موجب می‌شود، تدریجا تناقض پیگیری عدالت و رشد صنعتی پوشیده بماند. از سوی دیگر، جلب اذهان به بحران انرژی سبب این توهم شده که نیروی ماشین می‌تواند تا ابد جای نیروی انسانی را بگیرد. برای برطرف کردن چنین توهمی و مقابله با چنان تناقضی، بایستی حقیقت مکتوم در تاریکی بحران آشکار شود. به این معنا که انرژی زیاده از حد ناگزیر هم محیط طبیعی را از میان می‌برد، هم روابط جامعه را به نابودی می‌کشاند.
مدافعان بحران انرژی تصویر ویژه‌ای از انسان را پذیرفته و به تبلیغ آن پرداخته‌اند، بنا بر این پندار، انسان از دیرباز وابسته به این نیرو بار آمده است و اکنون می‌بایستی به طور دردناکی نحوه تسلط بر آن را بیاموزد. امروزه، اگر انسان نخواهد برده‌ها را به کار بگمارد ناچار است بسیاری از کارهای خویش را به موتورها بسپارد. بر این پندار رفاه جامعه به افراد «مدرسه رفته» آن و انرژی بردگانی که زیر فرمان دارد، بستگی می‌یابد ...»

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. 

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =