نمای فوق‌العاده از کیهان اولیه چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟/ تفاوت‌های تلسکوپ‌های هابل و جیمز وب

اولین تصویر تمام‌رنگی از تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد و این یک اتفاق امیدوارکننده است.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از بی‌بی‌سی، گفته می‌شود این عمیق‌ترین و دقیق‌ترین تصویر در طیف مادون قرمز از جهان هستی است. کهکشان‌هایی که در این عکس دیده می‌شوند، میلیاردها سال نوری از ما فاصله دارند.

این تصویر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب به ثبت رسیده که با هزینه ۱۰ میلیارد دلاری ساخته شده است. این تلسکوپ در ۲۵ دسامبر سال گذشته به فضا پرتاب شد و به عنوان جانشین تلسکوپ فضایی معروف هابل معرفی شد.

وب با آینه طلایی ۶.۵ متری و ابزارهای مادون قرمز فوق‌العاده حساس خود توانسته تصویر (قوس‌های قرمز رنگ) کهکشان‌هایی را ثبت کند که فقط ۶۰۰ میلیون سال بعد از مهبانگ (بیگ بنگ یا انفجار عظیم کهکشانی) شکل گرفتند. (عمر کیهان ۱۳.۸ میلیارد سال رقم زده می‌شود)

نمای فوق‌العاده از کیهان اولیه چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟/ تفاوت‌های تلسکوپ‌های هابل و جیمز وب

دانشمندان این نوید را داده‌اند که کیفیت داده‌های وب نشان می‌دهد که این تلسکوپ می‌تواند فضایی خیلی فراتر از دورترین جرم در این تصویر را رصد کند. در نتیجه، عکس‌های گرفته‌شده توسط جیمز وب، عمیق‌ترین تصاویر کیهانی هستند که تاکنون به ثبت رسیده است.

بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت: «نور با سرعت ۱۸۶۰۰۰ مایل در ثانیه (۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه) حرکت می‌کند و نوری که در یکی از ذرات کوچک این عکس می‌بینید، بیش از ۱۳ میلیارد سال در حال حرکت بوده است».

او اضافه کرد: ما از این هم پیش‌تر خواهیم رفت؛ تازه اول راه است. تلسکوپ ما قادر است برای کسب داده‌های بیشتر، حدود ۱۳ و نیم میلیارد سال نیز به عقب بازگردد؛ و از آنجا که عمر کیهان ۱۳.۸ میلیارد سال است، تقریبا به نقطه شروع کیهان خواهیم رسید.

تلسکوپ هابل برای تهیه چنین عکسی می‌بایست هفته‌ها به یک نقطه از آسمان چشم می‌دوخت تا نتیجه‌ای شبیه این تصویر را رقم بزند. اما تلسکوپ وب تنها پس از ۱۲ ساعت و نیم، این اجرام آسمانی عمیق را رصد و شناسایی کرده است.

نمای فوق‌العاده از کیهان اولیه چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟/ تفاوت‌های تلسکوپ‌های هابل و جیمز وب

رصدخانه جیمز وب که به زودی انواع رصدها را انجام خواهد داد، دو هدف بزرگ دارد:

· تهیه عکس‌هایی از نخستین ستارگان کیهان که بیش از ۱۳.۵ میلیارد سال پیش متولد شدند

· و تحقیق روی سایر سیاراتی که به دور خورشید می‌گردند، جهت بررسی امکان زیستن و سکونت در آنها.

تصویری که روز دوشنبه منتشر شد، توانایی‌های جیمز وب را در راستای تحقق هدف نخست به ما نشان می‌دهد.

آنچه در تصویر می‌بینید خوشه‌ای از کهکشان‌ها در صورت فلکی وُلانز (Volans) در نیمکره جنوبی زمین است که با نام رسمی SMACS ۰۷۲۳ شناخته می‌شود.

نمای فوق‌العاده از کیهان اولیه چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟/ تفاوت‌های تلسکوپ‌های هابل و جیمز وب

در واقع این خوشه کهکشانی چندان دور نیست و تنها ۴.۶ میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد. اما جرمِ عظیم همین خوشه باعث بزرگنمایی نور اجرامی شده که در فاصله بسیار دورتری قرار دارند.

ناسا و شرکای بین‌المللی آن، آژانس‌های فضایی اروپا و کانادا، تصاویر رنگی بیشتری از وب را در روز سه‌شنبه منتشر خواهند کرد

یکی از موضوعات مورد بحث در نشست روز سه‌شنبه، مطالعه سیارات خارجی است که به دور سایر ستاره‌ها در گردش‌اند. رصدخانه جیمز وب، اتمسفر یک سیاره عظیم به نام «واسپ - ۹۶ بی» (WASP-۹۶ b) را که بیش از هزار سال نوری از زمین فاصله دارد بررسی کرده و در نشست سه‌شنبه درباره ترکیب اتمسفر این سیاره گفت و گو خواهد شد.

امید می‌رود که این تلسکوپ روزی سیاره‌ای را شناسایی کند که اتمسفر آن شبیه به زمین و سرشار از اکسیژن باشد. دانشمندان ناسا تردیدی ندارند که وب این آرزو را محقق خواهد کرد.

منبع: bbc / مترجم: الهه جعفرزاده

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1650534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =