طرح صیانت کلید خورد؟ /  «قفل کودک» اپراتورهای بزرگ ، روی سرچ «گوگل» همه کاربران

تجارت نیوز نوشت :محدودسازی سرچ گوگل برای مشترکان این سیم‌کارت‌ها در حالی اتفاق افتاده‌است که بسیاری از کاربران توییتر آن را تایید کرده‌اند. شاید اینترنت کودکان شامل همه کاربران در همه سنین می‌شود، نه فقط کودکان!

این روزها بحث اینترنت کودکان بسیار داغ است. بسیاری از مسئولان خواهان ایجاد یک فضای امن در اینترنت برای کودکان و کنترل آن‌ها توسط خانواده در این فضا هستند. اما با جدی‌تر شدن موضوع، این شبهه برای کاربران ایجاد شده که طرح صیانت و اینترنت طبقاتی در حال اجرا شدن است.

طرح صیانت آغاز شده است؟

براساس گزارش‌ها، یکی از هدف‌هایی که در طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی دنبال می‌شود، مساله اینترنت طبقاتی است. به این صورت که هر یک از طبقات جامعه به سطح مشخصی از این فضا دسترسی داشته باشند.

با وجود این، به‌نظر می‌رسد که دولت سیزدهم طبقاتی کردن اینترنت را از کودکان آغاز کرده‌است. چرا که اپراتورهای بزرگ کشور سیم‌کارت‌هایی را ارائه دادند که استفاده از هر یک از سرویس‌های اینترنت، براساس سن افراد تعیین می‌شود. به این معنی که سرویس‌های گوگل و ویکی‌پدیا برای کودکان تا سنین ۱۵ سال در دسترس نیست. یا در سرویس بومینو همراه اول سرویس‌های آپارات، دیجی‌کالا و اسنپ مارکت در دسترس کودکان زیر ۱۵ سال قرار نمی‌گیرد.

از سوی دیگر اما بسیاری از کاربران گمان می‌کنند که در حقیقت طرح صیانت به آرامی در حال اجراست. چرا که برخی از کاربران ادعا کردند که دو اپراتور بزرگ کشور در اقدامی ناگهانی با فرض اینکه همه مشترکین آن‌ها کودک هستند، قابلیت safe search گوگل را قعال کردند.

میلاد نوری، کارشناس آی‌تی در این‌باره در توییتر نوشت: «همراه اول و ایرانسل با فرض کودک بودن همه مشترکین خود، قابلیت safe search گوگل رو به شکل قفل شده (بدون امکان غیرفعال‌سازی) فعال کردن. ‏با این دستکاری، شما با هر سن و سالی فقط به محتوایی در گوگل دسترسی دارید که یک کودک دسترسی دارد.»

این محدودسازی سرچ گوگل برای مشترکان این سیم‌کارت‌ها در حالی اتفاق افتاده‌است که بسیاری از کاربران توییتر آن را تایید کرده‌اند. شاید اینترنت کودکان شامل همه کاربران در همه سنین می‌شود، نه فقط کودکان!

طرح صیانت کلید خورد؟ / فعال سازی قفل کودک برای  همه کاربران از سوی اپراتورهای بزرگ

بیشتر بخوانید :

راهکاری فنی به‌جای طرح صیانت وجود دارد!

همچنین، این کارشناس حوزه فناوری در صفحه توییتر خود درباره راهکاری نوشته‌است که والدینی که خواستار اینترنت کودکان خود هستند، می‌توانند با استفاده از آن کودک خود را کنترل کنند. با این روش دیگر نیازی به اجرای اینترنت طبقاتی نیست.

«آیا حاضرید وزیر صیانت و رفقا به اسم اینترنت ایمن برای کودکان اینترنت طبقاتی رو تست کنند؟ خیر. به جای این کارها توی تلویزیون و روزنامه و بیلبوردهای شهر و… پدر مادرها رو آموزش بدید طبق فرهنگ و تفکر خودشون از ابزارهای parental control که اکثر سیستم عامل‌ها دارن استفاده کنند.

اینکه پدر و مادرهای ایرانی نمی‌دونن هر گوشی امکاناتی داره که می‌تونن روی محتوا، میزان زمان استفاده، دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها، لوکیشن گوشی و حتی اپلیکیشن پیشنهادی توسط معلم به فرزندشون نظارت کنن، به دلیل عدم آموزش همین نکته ساده به عموم والدین است.

اگر پدر و مادرید و نگران استفاده فرزندتون از اینترنت،بجای دنباله‌روی از طرح‌های محدود کننده. ۱.سوادتون رو افزایش بدید. ۲.استفاده از ابزارهای کنترل والدین خود سیستم عامل رو یاد بگیرید. ۳.یادتون باشه آموزش از کنترل‌گری بهتره. خیلی از ماها بچه بودیم رمز کانالای ماهواره رو می‌دونستیم.»

اینترنت همچنان محدود می‌شود

به‌نظر می‌رسد که این روزها محدودسازی و فیلترینگ اینترنت به‌طور جدی از سوی مسئولان پیگیری می‌شود. چرا که طبق گزارش‌ها، از یک سو اینترنتی طبقاتی در حال اجراست و از سوی دیگر بیشتر فیلترشکن‌ها و VPN‌ها از کار افتاده‌اند. همچنین، کندی سرعت و کیفیت پایین اینترنت در چند وقت اخیر صدای بسیاری از کاربران را در آورده‌است.

این در حالی است که این مشکلاتی برای اینترنت کشور به‌وجود آمده‌است، احتمالا بیانگر اجرای طرح صیانت است. اما قرار است که طرح صیانت برای بار دوم به صحن علنی مجلس بازگردد و به‌رای گذاشته‌شود. پس چرا ماده‌های این طرح یکی یکی در حال اجراست؟

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1650588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =