عصبانیت شهرداری و شورای شهر تهران از بازداشت شهردارمنطقه 15 بدنبال سقوط دختر 4 ساله به چاه 50متری/ اصلا این چاه مال زمان کرباسچی بوده!

روزنامه ایران نوشت:پرونده «سقوط دختر 4 ساله تهرانی به چاهی در منطقه 15» دیروز در حالی به صحن علنی شورای شهر تهران آمد که شهردار منطقه 15 تهران نیز به دنبال این حادثه دستگیر شد، تا بهشت‌نشینان در نخستین جلسه علنی بعد از این حادثه، جزئیات این پرونده تلخ را بررسی کنند.

چند روز پیش بود که سقوط این دختربچه در چاهی در محدوده افسریه، خبرساز شد، ماجرا این بود که این دختربچه در رمپ فضای سبز در محدوده خیابان افسریه، به چاهی سقوط می‌کند که اگرچه در ابتدا علائم حیاتی داشته، اما در نهایت فوت می‌کند.

این حادثه تلخ البته به‌سادگی حوادث دیگری که هر روز رخ می‌دهد، نیست. از آن جهت که اولاً در محدوده شهری رخ داده و این ابهام را ایجاد می‌کند که مسئولیت جان شهروندان در فضاهای عمومی شهر برعهده چه کسی است؟ چرا این چاه پوشش نداشته و اساساً چرا علائم هشدار و خطر در محدوده نصب نشده است؟

بعضی رسانه‌ها البته در ابتدا خبر دادند که این دختربچه در چاهی در یک بوستان تفریحی سقوط کرده است، اما شهرداری تهران اعلام کرده که این اتفاق در بوستان رخ نداده و در یک فضای سبز در محدوده افسریه رخ داده است. از طرفی برخی مقامات شهرداری و تعدادی از شورای شهری‌ها معتقدند که این اتفاق در محدوده‌ای رخ داده که اساساً شهرداری از وجود چنین چاهی بی‌اطلاع بوده است و ماجرای این چاه‌ها نیز به دوران آقای کرباسچی، شهردار اسبق تهران برمی‌گردد. آنها اگرچه توضیحات مفصلی درباره گذشته این چاه داده و البته درباره بازداشت شهردار منطقه نیز موضع گرفته‌اند، اما سؤال اصلی این است که چرا شهرداری تهران نباید درباره این چاه‌ها اطلاعی داشته باشد؟

اگر بعد از این اتفاق دردناک، علت آن مشخص شده، چرا قبل از وقوع این حادثه کسی درباره این چاه‌ها هشدار نداده و چاره‌اندیشی نکرده است. مسأله این است که شهروندان حالا درقبال پولی که بابت عوارض شهری می‌پردازند ازشهرداری تهران انتظاردارند که«علاج حادثه قبل از وقوع»کند.چراکه آنها علاقه‌ای به شنیدن اینکه کدام دوره و کدام مدیرسهل‌انگاری کرده و نسبت به ایمنی شهر بی‌توجه بوده است، ندارند! هرچند سهل‌انگاران در هر دوره‌ای همین امروز هم می‌توانند مورد بازخواست قرار بگیرند.

اما ابعاد این ماجرا از زبان سخنگوی شهرداری تهران در صحن شورا شنیدنی است. مطهر محمدخانی گفته است: «میدان افسریه در سال ۷۲-۷۱ در زمان مدیریت آقای کرباسچی ساخته شده و در آن زمان خانه‌ها و املاک توسط شهرداری خریداری و بعد از مسطح کردن خانه‌ها آن را به میدان فعلی افسریه تبدیل کردند، بنابراین باید چاه‌هایی که در این منازل می‌بود، از سوی شهرداری با دقت و با روش‌های منطقی پر می‌شد؛ اما ظاهراً آن چاه یا قنات یا هر چیزی که باعث بروز این حادثه شده پر نشده و تنها سطح رویی آن پر شده و روی آن هم چمن کاری شده است. این چاه مورد استفاده شهرداری نبوده و مدیران وقت از وجود چنین چاهی مطلع نبودند.»

او با بیان اینکه دهانه این چاه که ریزش کرده ۳۰ تا ۳۵ سانت است و در روزهای قبل نیز به صورت طبیعی این محیط آبیاری شده بود و مأموران خدمات شهری نیز در این فضا تردد داشتند و هیچ مشکلی گزارش نشده بود، ادامه داده است: «برآورد اولیه این است که در طول ۳۰ سال اخیر در پی آبیاری طبیعی فضای سبز دهانه چاه مخفی شست‌وشو داده شده بود و بخش‌های بیرونی چاه که در زیر چمن و فضای سبز بودند، کاملاً تخریب شده بود که با حضور کودک منجر به شکافته شدن چمن و سقوط وی داخل چاه شده، شهرداری تهران بشدت از این حادثه متأثر است و موضوع را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند، اگر قصوری باشد، حتماً با آن برخورد می‌شود.»

وی با اشاره به دستور ویژه شهردار تهران برای پیگیری این موضوع، در مورد بازداشت شهردار منطقه ۱۵ نیز گفته است: «برخورد با شهردار منطقه مسبوق به سابقه نیست و بازداشت شهردار منطقه در خدمات‌رسانی به مردم محلات مشکلاتی ایجاد می‌کند و وقتی هنوز تحقیقات کامل نشده، برخورد با بالاترین مقام منطقه چه معنایی دارد؟»

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران هم البته از بازداشت شهردار منطقه انتقاد و تأکید کرده است: «شهرداران باید علم غیب داشته باشند که زیر زمین چه خبر است؟ این محدوده رمپ و لوپ بوده و بوستانی نبوده است و هنوز اطلاعی نداریم که این چاه خانه بوده یا یک چیز دیگر. الان چرا باید شهردار منطقه، شهردار ناحیه و مسئول فضای سبز بازداشت شوند؟ برای چه باید جسارت و کارآمدی را بگیریم و مدیران شهری با استرس کار کنند تا مبادا در منطقه چند هکتاری خارج از اراده‌شان اتفاقی رخ بدهد و به زندان بروند و مدام نگران باشند؟»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم گفته است: «این کودک در بوستان در چاه سقوط نکرده، بلکه رمپ و لوپی در کنار بزرگراه بسیج وجود داشته که اساساً محلی برای استراحت و رفت و آمد نیست. اگرچه قسمتی از آن چمن بوده اما بوستان جای استراحت محسوب نمی‌شود بلکه بالعکس جای خطرناک و مسیر اتومبیل و حرکت خودروها بوده است.»

با این‌همه دکتر غلامرضا کامیار، حقوقدان و پژوهشگر حقوق شهری معتقد است مسئولیت شهرداری از باب مسئولیت بر شهر، باید مدنظر قرار گیرد. البته ارزیابی نهایی اینکه شهرداری مقصر است یا نه با دادگاه است. اینکه دستور جلب شهردار منطقه و ناحیه بعد از گزارش رسمی دادگستری صادر شده است، به این معناست که کارشناس از نظر فنی بررسی‌ها را انجام داده است. علاوه بر این شهرداری از جهت مالکیتی که بر اموال عمومی دارد باید نظارت‌های پیوسته‌ای داشته باشد و مسئولیت حفاظت از اموال و اشیا بر عهده اوست.

وی ادامه داد: اما درصد اینکه چه میزان در این مسأله یا مسائل مشابه شهرداری مسئولیت دارد یا احیاناً چه میزان مسئولیت متوجه پیمانکار است، باید دادگاه مشخص کند و کارشناسان نظر رسمی خود را اعلام کنند. اگر پیمانکار مقصر باشد، نمی‌توان مسئولیت کیفری را به شهرداری منتقل کرد. این حقوقدان بیان کرد: براساس تحولی که از سال 92 رخ داده است مسئولیت مهندسان نیز هم‌تراز با مالکان قرار داده شده است. شهرداری می‌تواند به این قانون استناد کند که وقتی مسئولیت با پیمانکار است مسئولیت کیفری نیز واگذار شود؛ با این‌همه آن مسئولیتی که ریشه در حفاظت از اموال شهر دارد با شهرداری است و باید بر اموال عمومی یک نظارت پیوسته وجود داشته باشد. اگر این نظارت نبود و اتفاقی ناشی از آن حادث شد، مسئولیت تماماً با شهرداری است. چرا که نظارت مسئولیت‌آور است و حتی عدم نظارت بر پیمانکار نیز مسئولیتش با شهرداری است.
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1650616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    آره بابا هر چی خوبه برای دوران نکبت روحانیه هر چی بده مال دولت 1ساله نشده ریئسی... ففط کافیه یه کم انسان باشیم !!!
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      115 7
      واقعا یه کمی انسان باش!!
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      95 3
      داداش متن رو سر وته خوندی خود درگیر
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      113 2
      انسانیت رو خوب اومدی، پیشنهاد میکنم دوره 4 ساله رئیسی هر مشکلی پیش اومد بنداز گردن روحانی وتیمش، کی به کیه؟
    • AT ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      55 5
      حجابش کامل بوده یا نه؟
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    205 9
    شهرداری باید این شهردار رااخراج نه اینکه از آن حمیت کند.
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      142 8
      اینهم از شهردار عرزشی ، که صحبت از پررویی نجومی می کرد !!! مقصر هم ، احتمالا ، حکومت سلجوقیانه !!!
  • AA IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    248 9
    نتیجه می گیریم بچه مقصر است زیرا چرا رفته چمن خراب کرده پدر ومادرش مقصره چرا آمده اند بیرون
  • ابردژ IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    136 9
    شک ندارم که اون شهردار بیچاره به هیچ جایی وصل نبوده ، اگر نه ،ایشان هم هیچ مسولیتی قبول نمیکردند و الان آزاد بودند و چه بسا مردم فهیم کشور مقصر این حادثه میبودند که چرا تا کنون اطلاع نداده بودند.
  • رضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    195 6
    مایه خجالت وشرمساریستب است که بجای پذیرفتن مسولیت وجبران این واقعه مقصر حادثه را کرباسچی که 30 سال پیش شهرداربوده در حالی که شهر از 30 سال پیش تغییر اساسی کرده است
  • علی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    70 0
    درخور قبلی آمده بود ،روز قبل از حادثه شهردار منطقه از محل بازدید داشته، به کدام خبر می توان استناد کرد؟
  • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    90 7
    باید شهردار بی‌کفایت رو عزل کنند
  • خانقلی US ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    114 3
    شهرداری فقط به فکر گرفتن عوارض است جان انسان‌ها براش ارزش ندارد .شهرداری با رانت وبدون داشتن یک روز سابقه کاری مفید انتخاب می‌شود وضعیت شهر بهتر از این نخواهد بود
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    110 5
    باسلام جون شهروندان چه ارزشی دارد فقط پول شهروندان مهم است
    • ناشناس IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      35 3
      یا میشه گفت جون شهروندان مهم نیست حجابشون مهمه یه وقت بی حجاب تو چاه نیفتند
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    113 7
    چنان حرف میزنند مرغی که در قابلمه داره خندش میگیره فورا میخوان همه چی رو بگردن دیگران که ۳۰ ساله از قدرت برکنارشده ولی خدمات ارزنده اش هنوز هم به تهرانی ها قابل تقدیر هس و بیاد نرفتنی
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    64 3
    اینها می‌خوان ازاین حادثه دردناک شانه خالی کنندوگردن همدیگربندازند حال حاضر منطقه ای که حادثه دلخراشی رخ داده مسولیتش با همان منطقه می‌باشد وغرامت حادثه را به خانواده داغدارش پرداخت کنندهر چندکه دیگرعزیزاز دست رفته شأن برنمیگرددودرس عبرتی برای شهرداری‌های دیگرباشد
  • مهدی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    87 5
    شهرداری منطقه ۱۵ برای خودش پادشاهی میکند و اصلا با شهرداری کل کاری ندارد و غرق در فساد است و خدانشناسی و خدا لعنت کنه این شهرداری منطقه ۱۵ رو
  • الهام IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    72 7
    خوب بلدن توجیح کنن گندشونواگه یکی ازاقوام اقای شهرداریاهمین چمران بودبه هنین سادگی ازش میگذشتن حالم ازاین همه تبعیض بهم میخوره لعنت برمسئولی که وظیفه اش روخوب انجام نمیده حقوقی که ازبیتالمال میگیری حرامه
  • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    50 2
    اگر نفر بعدی چاه قبلی را پر نکند می شود همین که دیدیم چه اینکه این عادت ما شده هر اتفاق بدی را به گردن گذشتگان خود بیندازیم و شانه خود را اززیر بار آن خالی کنیم .
  • کارگربازنشسته‌ایرانی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    72 1
    سلام بازهم‌ کی‌بود،کی‌بود،من‌نبودم‌شروع‌شد!!!!!!!! شهردار‌وقچت‌ومعاونش‌وپیمان‌کار،را‌تا،ازکشور‌خارج‌نشده‌اند بگیرید
  • قربانی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    47 11
    پیمانکاری که با پارتی میاد وحقوق کارگر فضای سبز را نمی دهد باید دودش شهرداری را بگیرد بالاخره این کارگران که ماهی با سه میلیون حقوق زندگی میکنن. شهردار کجاست از اینا خبر نداره ؛ ...
  • دلقک IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    48 8
    هم شهردار وقت و هم شهردار سابق مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. شهردار وقت اگر نمی داند و اشراف ندارد شهردار و مسئول هم نشود. چطور موقعیت و جایگاه این پست ها برایشان ثروت و آرامش میخرد اما مسئولت و تعهد نه....عجبا
  • بهمن بومهن IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    54 2
    مسئول مستقیم خون این دختر بچه به گردن شهردار ناحیه میباشد
  • DE ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    49 1
    یعنی این شهردار بازداشت شده معاون ندارد که کارش را انجام دهد این توجیه برای عدم مسئولیت کاری است.
  • متوهم IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    54 1
    این حرفها آدمو یاد این جمله میندازه که : کی بود کی بود ، من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود
  • ناشناس IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    17 0
    نیازبه کار شنای دقیق دارد اما اگرچاهی درزمان گذشته احداث شده مسئولین بعدی وظیفه نگهداری و مراقبت از آن را دارند.
  • ۱۳۴ IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    30 1
    باباچمرانرامرخص کنیدبره دوربازنشستگی رابگذراند
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    5 43
    به نظر من شاید خانواده مقصر اصلی باشند چرا باید بچه ۴ ساله را توی این محیط قرار بدهند ویک نظریه شاید عمدی در کار بوده است تحقیقات را درباره خانواده کودک الزامی زمانه بدی شده
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    41 0
    غلط کرده بی اطلاع بوده وقتی مسولیت قبول کرده صفر تا صد وظایفشو انجام بده
  • Afshin IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    37 1
    مقصر اصلی اونی هست که تهران رو پایتخت کرد.
  • امیر IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    26 1
    جون ادما مهم نیست برای شهرداریو الان محله فاز ۱۱ پردیس نبش شیخ عطار کنار پیاده رو دره هست ک یک وجب با پیاده رو فاصله داره عمقش راحت ۴ طبقه میشه ولی هیچ جانپناهی نداره یا نرده کنار مجتمع مسکونی تا چنتا کشته نده کسی نمیخاد رسیدگی کنه خدا ب داد ما برسه
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    32 1
    حداقل از آقای کرباسچی سوال کنید اگر از این چاه ها جاهای دیگه ای زده و شما بیخبرید بگه که تکرار نشه تو ایران همیشه مسئولی که الان پشت میزه بی تقصیره و هر اتفاقی بیفته گردن مسئولای قبلیه دیگه عادت کردیم به این موضوع
  • ناشناس IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    21 2
    چرا اون کارگرها که چمن آب میدن اون چاه رو ندیدن اگر دیدن و اطلاع ندادن مدیون هستن چه کارگرها چه مردم
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    17 0
    شماها چکاره اید مگر کارگران شهرداری،اون منطقه،ندارید گزارشها،رو اگر،بررسی،کنید حتما،وجود این،چاه گزارش شده شما در شو میبستید بچه خودتون،هم بود میگفتید این،چاه،اززمان کرباسچیه
  • طب فیزیکی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    21 0
    درایت و توجه قاضی محترم رسیدگی کننده نسبت به مدیر مسئول مربوطه قابل تقدیر است
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 21
    دردبزرگیه به خانواده ش تسلیت میگم،اماشماها هم کمی انصاف داشته باشید،طرف بایدازخودش دفاع کنه یانه!!شماهابودین چیکارمیکردین، میگفتین باشه من کشتم،اینجورکه معلومه روی چاه پوشیده شده بوده وحتی چمن رشدکرده شهردامنطقه ۱۵ چطورمیتونسته ازوجوداین چاه مطلع باشه،مگه منطقه ۱۵یک وجب دو وجبه، اگرمیدونسته وکوتاهی کرده قضیه ش فرق داره وگرنه نبایدانقدرتندرفت
  • کارمند باز نشسته. IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    17 1
    مقصر تیمی هستند که بعد از پایان کار سرچاه را پلمپ درس درمانی نکروند
  • مصطفی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 10
    تقصیر محسن هاشمیه ...اونوقت شهردار رو می گیرن...برای عبرت دادن و عبرت گرفتن می بایست به عملکرد تاریخ مراجعه کرد...فعل امروز که قابل محکمه نیست ...مگه اینکه تاریخ مسئول باشه...که نیست ...تاریخ شهرداری‌ها از کرباسچی تا هاشمی هاست ..اونها هم در شرایط کنونی زفتن تو سطل تاریخ
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    15 0
    شرم بر کسانی که یک روز هم سابقه کاری ندارند به گردن کرباسچی می اندازند خجالت و پرویی هم چیز خوبیه اگر یکی از این مسئولین داشته باشند و باید دیه بچه بی گناه به گردن کسانی است که بایستی جوابگو باشند
  • ا.پ IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    21 1
    برید گمشید اگه راست میگید برید دنبال عبدوالباقی
  • ناشناس IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    17 1
    حالا یه بار هم یه مقصر حادثه ای رو تو مملکت ماهم دستگیر کردن همه عصبانی اند . بگذارید از این عصبانیت بمیرند .خب وقتی حقوقهای آنچنانی نی گیرید باید حواستون به دور و برتون هم باشه اگه شهردار مقصر نیست پس حتما من مقصرم
  • ساناز DE ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    11 0
    سهل انگاری کردن برای هردو ه ای باشه شهرداری باید علاج واقعه میکرد با به اشد مجازات برسن
  • جعفری IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    17 0
    شهرداری نماد ظلم برشهروندان است قانون کار خوبی کرده
  • مهران کرفی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    10 1
    فکر می کنم مربوط به دوران شهرداری نیک پی باشد.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    12 0
    پس شما چه کاره هستید
  • آرزومند IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    38 0
    قبول این چاه برای زمان کرباسچی بوده،اصلا برای زمان حضرت نوح بوده،آیا بعداز این همه مدت نیاید شهرداریهای بعدی کاری برای آن چاه میکردند
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    34 1
    اشتباه میکنید این چاه متعلق به زمان محمد رضا شاه بوده
  • علیرضا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    5 0
    دولت جان یک کودک درمیان است شهرداری منطقه 15 باید بیشتر دقت کند در حوزه انتخابیه خود در منطقه باید جلوی این بی انضباطی گرفته شود
  • علی IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 0
    مال دوره هرکی باشه مگه الان شهردار نباید رسیدگی کنه ؟
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    11 0
    بیچاره اون پدر مادری که بچه اشون رو از دست دادن
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    14 0
    بچه مردم ازبین رفته طلب کارم هستن مملکت خرتوخرهمینه چاه پنجاه متری وسط چمن شهرداروبایدبندازن توهمون چاه
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 0
    تو بازداشت نگهش دارن این شهردارو تا ببینن چقدر کارهای شهرداری چقدر بهتر انجام میشه
  • احمدرضا IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    6 0
    یعنی تو این مدت کاری نکردند تااین اتفاق تلخ رخ داد حالاهم بجایی عذر خواهی بهانه بنی اسرائیلی میگیرند
  • میدان IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    13 0
    ظاهراً مربوط به دوران هخامنشیان است و باید علیه خشایار شاه شکایت کرد
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 1
    یکبار هم که کار درست کردن مثل بقیه کشورها میگن چرا
  • حسن IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    11 0
    قبلا میگفتن همش تقصیر امریکاست الان پیشرفت کردن میگن اصلاح طلبان و وابسته!!!!!!!!
  • حسن IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    12 0
    مقصر اول چاه بوده که اونجا بوده باید محکومش کنیم و مقصر دوم چمنهای بلند و سبز بوده که باعث شده چاه دیده نشه!آقا به ابن عرزشیا گیر ندید اینقد!!!آخه شهردار و کارمندان منطقه ۱۵ وظیفشون گرفتن حقوق و اضافه کاریه نه این جینگلک بازیها!!@
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    9 0
    امروز وفردا خبرش میاد که شهردار سکته کرد و فوت شد ولی در اصل در کانادا داره با شلوارک خرید مکنه
  • علیرضا IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    9 0
    واقعا شرم بر شهرداری
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    4 0
    چاه مال رژیم قبلی بوده باید اونها رابگیرند
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    8 0
    فقط برای پول وزدوبند بازی زیر میزی مسئول میشن نه برای خدمت رسانی وخدمت صادقانه اگه دروغ میگم بگو دروغ میگی تف بنداز تو صورت من