بازگشت زیرپوستی ایران به بازار نفت/ چشم‌انداز اقتصادی جهان تغییر کرد

با کاهش ذخایر نفتی چشم‌انداز اقتصاد جهانی هر روز تیره‌تر می‌شود و اقتصادهای بیشتری از سراسر جهان برای تامین نیازهای خود به انرژی به سمت ایران گام برمی‌دارند.

نگارعلی_ قیمت نفت خام امروز پس از گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش ۴.۵ میلیون بشکه ای موجودی نفت خام در هفته منتهی به ۲۲ جولای افزایش یافت.

ذخایر نفت خام ایالات متحده با ۴۲۲.۱ میلیون بشکه، حدود ۶ درصد کمتر از میانگین آن در مدت مشابه سال گذشته است.

در مورد بنزین، این مرجع کاهش موجودی انبار را برای هفته منتهی به ۲۲ جولای ۳.۳ میلیون بشکه برآورد کرد.

در زمان نگارش این مقاله هر بشکه نفت خام برنت با افزایش قیمت یک دلاری ۱۰۷ دلار و ۶ سنت قیمت خورده است و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز با افزایش قیمت یک دلار و ۳۲ سنتی ۹۸ دلار و ۵۸ سنت قیمت خورده است.

چشم‌انداز اقتصادی از آوریل به‌طور قابل‌توجهی تیره شده است. جهان ممکن است به زودی در آستانه یک رکود جهانی قرار گیرد، آن هم تنها دو سال پس از آخرین رکود.

بازگشت زیرپوستی ایران به بازار نفت

به نظر می‌رسد صنعت نفت کشور با وجود تحریم‌های مداوم ایالات متحده در حال تقویت شدن است، زیرا دولت‌ها در سراسر جهان به دنبال تامین منابع نفتی خود در مواجهه با کمبود جهانی و افزایش قیمت‌ها هستند.

چندین سران کشورها قصد خود را برای افزایش واردات نفت از کشور اعلام کرده اند، زیرا ایران همچنان به افزایش تولید خود ادامه می دهد و عمدتاً تحریم های ایالات متحده را نادیده می گیرد تا تامین انرژی خود را تضمین کند.

با توجه به اعلام رسمی مبنی بر افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد نفت و میعانات گازی از ماه مارس تا ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به نظر می رسد که تحریم های ایالات متحده برای منصرف کردن کشورهای سراسر جهان از خرید انرژی از ایران کار چندانی نکرده است.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد کشور اظهار داشت:" با توجه به افزایش صادرات نفت و نرخ تبدیل ارز در بودجه جدید، شاهد افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد خزانه از محل صادرات نفت و میعانات گازی در ۴ ماهه اول امسال بودیم."

در مواجهه با ناامنی انرژی، به نظر می رسد که همه خواهان مقداری از نفت ایران هستند و بسیاری از رهبران دولتی تصمیم به نادیده گرفتن تحریم های ایالات متحده برای واردات منابع حیاتی انرژی برای حفظ ذخایر خود دارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این هفته پس از دیدار با ابراهیم رئیسی در تهران اعلام کرد که ترکیه قصد دارد واردات نفت و گاز خود از ایران را افزایش دهد.

سید ابراهیم رئیسی، ریاست جمهوری، ابراز امیدواری کرد که روابط تجاری دو کشور در سال های آینده سه برابر شود و در پی این دیدار به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

در همین حال، وزارت مالیه طالبان هفته گذشته اعلام کرد که پس از نشستی در ایران برای بحث در مورد خرید نفت، قیمت و ترانزیت نفت بین دو کشور، قصد دارد از این ماه ۳۵۰ هزار تن نفت ایران را خریداری کند.

روسیه یکی دیگر از شرکای نفتی ایران است؛ ولادمیر پوتین در اوایل ماه جاری برای دومین بار از زمان تهاجم روسیه به اوکراین پس از امضای تفاهم نامه ۴۰ میلیارد دلاری بین شرکت دولتی گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت ایران به تهران سفر کرد.

گازپروم از ۱۰ میلیارد دلار میادین گازی کیش و پارس شمالی شرکت ملی نفت ایران حمایت خواهد کرد که پیش بینی می شود روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز تولید کند.

از طرف دیگر ایران به تعمیق روابط خود با قربانی تحریم های آمریکا، ونزوئلا، ادامه می دهد. ایران و ونزوئلا در سال گذشته دست در دست هم برای دور زدن تحریم‌های صنایع نفت و گاز خود در تلاش برای بازسازی اقتصاد خود کار کرده‌اند.

غول‌های نفتی به جان زمین افتادند

هنگامی که بحران انرژی دو سال پیش به اوج خود رسید و قیمت نفت سقوط کرد، شرکت‌های نفت و گاز با وجود بدهی‌های کلان مسیر خود را تغییر دادند و نظام هزینه‌ای سخت‌تری را اتخاذ کردند، برنامه‌های گران حفاری را کاهش دادند و قول دادند که پول نقد بیشتری را در قالب سود سهام و بازخرید به سهامداران برگردانند.

طولی نکشید تا ورق به نفع آنها در بازارهای جهانی برگشت و با قیمت‌های بالای نفت و گاز ترازنامه آنها بهبود پیدا کرد.

بررسی‌های صورت گرفته از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در دنیا حاکی از آن است که اکتشافات نفتی در چند ماهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است؛ بنابر آماری که از سوی شلمبرگر، بزرگترین شرکت خدمات دهنده در حوزه نفت، منتشر شده است، تقاضا برای این طلای سیاه تا پایان امسال نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت و رشد فعالیت‌های اکتشافی در کنار رشد قیمت‌ها بزرگترین رشد را از سال ۲۰۱۰ برای غول‌های نفتی رقم خواهد زد.

پیش از این گمان می‌رفت که غول‌های نفتی اولین غربانیان جنگ روسیه و اوکراین باشند اما حال به تنها برندگان این واقعه بدل شده‌اند.

در ایالات متحده آمریکا تعداد دکل های حفاری نفت به طور پیوسته در حال افزایش است. درصد افزایش سالانه تعداد دکل های بیکر هیوز در آمریکای شمالی اکنون حدود ۶۰ درصد است. در واقع، از نظر تاریخی بندرت با سرعتی سریعتر از این صعود کرده است.

اما ایالات متحده تنها کشوری نیست که اکتشافات برای نفت را از سرگرفته است؛ گمانه‌زنی ها حاکی از آن است که عربستان سعودی در حال حاضر دارای ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ از طریق یک سری پروژه های افزایشی فراساحلی آن را ۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

ادعاهای پادشاهی توخالی از آب درآمد

پس از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه، مقامات آمریکایی ابراز خوش‌بینی کردند که سعودی‌ها و سایر تولیدکنندگان خاورمیانه «چند قدم دیگر» برای افزایش تولید بردارند.

امید غربی‌ها به عربستان سعودی به گفته آنها در سال ۲۰۰۵ باز می‌گردد، زمانی که خود عربستان سعودی به جهان اطمینان داد که می تواند ۱۵ میلیون بشکه در روز برای "دهه ها" تولید کند.

اما آخرین اطلاعاتی که از عربستان سعودی به دست می‌آید این است که این کشور ظرفیت اضافی برای افزایش تولید بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز که تا سال ۲۰۲۷ متعهد شده بود را نخواهد داشت.

می توان استدلال کرد که عربستان سعودی فقط برای کاهش ترس بازار و شاید مهمتر از آن، ترس داخلی این ادعا را کرده است؛ برای آرامکو مهم بود که خود را به عنوان یک بازیگر توانمند در بازار معرفی کند. در سال ۲۰۰۸، آرامکو عربستان مجبور شد در برابر ادعاهایی مبنی بر اینکه بحران نفت ناشی از کمبود ظرفیت اضافی اوپک است، از خود دفاع کند. این کشور با ادعای اینکه می تواند ظرفیت خود را برای تولید ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۰۹ افزایش دهد، این کار را انجام داد.

عربستان سعودی اکنون ادعا می کند که ظرفیت مازاد محدودی دارد که تنها ۱۳ میلیون بشکه در روز است، اگرچه آنها حتی نمی گویند که اکنون این ظرفیت را دارند، بلکه می گویند که می توانند در آینده نزدیک این ظرفیت را داشته باشند.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1655914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =