۷ نفر
۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
تکرار سیل ٧٠ سال پیش امام‌زاده داوود

درباره سیلاب‌های اخیر در ایران و به خصوص سیلابی که در امام‌زاده داوود جاری شد، هنوز اظهارنظر دقیقی علمی نمی‌توان کرد.

به همین دلیل لازم است متخصصان در فرصت لازم مطالعه بیشتری کنند. منتهی این سیل‌ها خیلی عجیب نیست. در تاریخمان این سیل‌ها را داشتیم. در ۵ مرداد ۱۳۳۳ در امامزاده داوود سیل بسیار وحشتناکی اتفاق افتاد و تعداد زیادی از مردم کشته شدند. خاطره ۴ مرداد ۶۶ در تجریش را داریم که خودم شاهد آن بودم.

در سیل ۲۰ مرداد ۱۳۸۰ در پارک ملی گلستان که یکی از پرتلفات‌ترین سیل‌های تاریخ ایران است. بارندگی های تابستانه معمولا به دلیل خشکی طبیعت باعث سیل وحشتناکی می شود، چیز غیرعادی در ایران نیست. منتهی تحقیقات می‌گوید بارندگی‌های موسمی یا مونسان در ۲۰ سال اخیر افزایش یافته است. برخی دانشمندان این را با جریان شمالی باران‌های موسمی مرتبط می‌دانند. اگر این نظریه درست باشد در سال‌های آینده هم این اتفاق را خواهیم داشت.

نکته مهم سیل‌ها، تلفات انسانی آنهاست. نیاز به آگاهی مردم داریم. متاسفانه استفاده بی‌رویه از وسایط نقلیه شخصی موجب تلفات بی‌رویه می‌شود و امکان امداد را از مردم می‌گیرد. دخالت‌های بی‌رویه در مسیر جریان آب در کوه‌ها، چه ساخت و سازهای اشتباه و چه خطاهایی که سازمان منابع طبیعی به عنوان آبخیزداری انجام می‌دهد و با بستن مسیل‌ها، فاجعه‌ساز می‌شود.

* استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران

بیشتر بخوانید:

روایت استاندار تهران از سیل امامزاده داوود

هشدار برای نیمی از ایران؛ از حضور در بستر رودخانه ها خودداری کنید

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1656071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    هرچع ظلم به حیوانات و محیط زیست بیشتر میشه خشم طبیعت هم بیشتر میشه
  • امین صفدری IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    توی طبیعت هر مسئله ای اتفاق بیفتد باز بصورت دوره بازشگت یک روزی تکرار می شود مثل زلزله مثل سیل مثل بهمن این مسائل طبیعی و زمین ساخت دوره بازگشت دارند و انسان ها با اعمال و رفتار آسیب زننده به محیط زیست فقط باعث شدت و قدرت بیشتر این مسائل می گردند و این سیل نشانه بهره برداری بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی و از بین رفتن پوشش گیاهی و از سوی دیگر وجود خشکسالی هست که باعث می شود شدت و قدرت تخریب سیل هر چه بیشتر شود اگر این خشکسالی ها و از بین رفتن رطوبت خاک و پوشش گیاهی نبود شدت تخریب و قدرت سیل به این شدت نمیبود....
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    چرا نمیتونه خودشو نجات بده؟!(:
  • علی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    یک چیزی هست توی شهرها و روستاهایی که خطر سیل وجود داره میسازن به نام سیل بند.یک کانال به عمق حدود سه متر که بهش کال یا ترانشه هم میگن.اگه اینجا داشت هیچ اتفاقی نمی افتاد و آب از مسیر همون سیل بند به بیابان و رودخانه و دریاچه منتقل میشد
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    امده صحراي زنده هزاره امامزاده صدر اردبيل را جمع اسفالت كند