۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
روایت شرمن از اولویت‌های اصلی بایدن

ایسنا نوشت: وندی شرمن امروز (یکشنبه) در جزایر سلیمان اعلام کرد که جو بایدن داشتن "روابط محکم" با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام را یک اولویت می‌داند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده طی رویدادی در هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان به مناسبت یادبود نبردهای جنگ جهانی دوم، دولت‌هایی را که به دنبال برهم زدن نظم جهانی هستند، به باد انتقاد گرفت. وی اشاره دقیقی به نام این کشورها نکرد اما خاطرنشان کرد که تنش‌ها در منطقه میان متحدان آمریکا و چین در حال افزایش است.

جزایر سلیمان امسال با امضای یک قرارداد امنیتی جدید با پکن، واشنگتن و همسایه نزدیک خود استرالیا را غافلگیر کرد.

شرمن طی این رویداد که دیپلمات‌های ارشد استرالیا و نیوزیلند در آن شرکت داشتند، گفت: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از ابتدای ریاستش، با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام احساس همبستگی کرده و این امر یک اولویت برای او است.»

وی افزود: ما روابط بادوام و عمیقی با یکدیگر ساخته‌ایم، درست مثل یک خانواده پاسیفیک.

وندی شرمن با اشاره به پدرش – تفنگدار دریایی که در نبرد گوادال‌کانال جزایر سلیمان در جنگ‌جهانی دوم زخمی شده بود – هشدار داد که "برخی‌ها در دنیا ظاهرا درس‌هایی را که در اینجا می‌شد یاد گرفت را فراموش کرده‌اند."

او از رهبرانی که معتقدند که اگر دیگر کشورها به پاخیزند باید نابود شوند یا آن دسته از رهبرانی که توسط زور، اجبار، فشار و خشونت می‌خواهند تا از مجازات مصون بمانند، انتقاد کرد.

وی بدون ذکر نام خاصی افزود: آن دسته از رهبران اصول و قوانینی که پس از جنگ‌جهانی دوم تنظیم شد را نادیده می‌گیرند و آن‌ها را تضعیف و نابود می‌کنند.

سفر شرمن به جزایر سلیمان با هدف یادبود نبردهای مهم جنگ جهانی دوم صورت گرفت اما همزمان با افزایش رقابت ژئواستراتژیک، چندین تن از مقامات ارشد آمریکایی سال جاری میلادی به این منطقه سفر کردند. همچنین پس از اینکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ماه مه به "ساموآ" و "تونگا" سفر کرد، وزیر خارجه استرالیا نیز اوایل ماه ژوئن به این منطقه سفر کرد.

همچنین ایالات متحده گفته است که خواستار گشایش سفارت‌هایی در جزایر سلیمان، کریباتی و تونگا است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1659446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =