حضور امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

وزیر امور خارجه ضمن شرکت در جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر جلال زاده، به سوالات نمایندگان مردم پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، در این جلسه سوالات آقایان سید شمس الدین حسینی نماینده رامسر ، تنکابن و عباس آباد، کوهساری نماینده رامیان و آزاد شهر، خضریان و نبویان نمایندگان تهران، ری شمیرانات، اسلام شهر و پردیس، مولوی نماینده آبادان، بشیری نماینده پاکدشت، موسوی نماینده ملکان و حسین پور نماینده پیرانشهر و سردشت
مطرح و وزیر امور خارجه به کلیه سوالات پاسخ داد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دکتر حسینی نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مورد علت عدم حل مشکلات فراروی صادرکنندگان کیوی، ابتدا از پیگیری های جدی ایشان برای حل مشکل صادرات کیوی قدردانی کرد و ضمن تشریح اقدامات وزارت امور خارجه تصریح کرد؛ ما در راستای وظیفه تسهیل گری خود و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، تمام تدابیر لازم را اندیشیده این و علاوه بر معاون اقتصادی ، نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در هندوستان و امارات برای تسهیل صادرات تلاش کرده اند. هیات فنی هند به ایران آمد و ضمن حضور در اماکن مربوطه و در پی رایزنیها ، مشکل صادرات کیوی به هندوستان هر چند با تاخیر طرف هندی ، در نهایت برطرف گردید.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال آقای کوهساری نماینده رامیان و آزاد شهر در خصوص عدم اطلاع مجلس شورای اسلامی از مفاد قرارداد بیست و پنج ساله با چین و موافقتنامه بیست ساله با روسیه با تشریح روند انعقاد این قرارداد ها تصریح کرد؛ نظر به این که تفاهم صورت گرفته با چین از نظر شکلی یک "برنامه جامع" همکاری بلند مدت بین دو کشور محسوب می شود و در حقیقت یک نقشه راه همکاری است، لذا در سایر مراجع قانونی کشور بررسی شده است. بدیهی است در صورت تبدیل این "برنامه جامع" همکاری به "موافقتنامه" رسمی میان دو کشور، مطابق قانون اساسی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

موافقتنامه همکاری بیست ساله با روسیه هم فعلا در مرحله بررسی میان دو کشور قرار دارد و در صورت تایید نهایی حتما باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

دکتر امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال آقای خضریان نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در باره ادامه کار برخی از مدیران که در دولت گذشته در وزات امور خارجه مسولیت داشتند، گفت: روند انتصابات در وزارت امور خارجه به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و کاملا تخصصی تابع ضوابطی است و مراجع ذیصلاح در خصوص انتصاب یا ابقای افراد در سمت های حساس اعلام نظر می کنند. وزیر امور خارجه تصریح کرد، شورای معاونان وزارت امور خارجه در دولت جدید تغییر یافته است و حدود ٤٠ سفیر نیز تعیین یا جابجا شده اند.

وزیر امور خارجه همچنین به سوال آقای نبویان نماینده تهران، ری شمیرانات، اسلام شهر و پردیس، مبنی بر ضرورت رعایت خطوط قرمز نظام و منافع ملی در مذاکرات بطور مشروح پاسخ داد.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال آقای سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان با عنایت به نقش مهم و استراتژیک رودخانه اروند در تجارت، صیادی و گردشگری، با تشریح اقدامات حقوقی و سیاسی وزارت امور خارجه در این رابطه طی دهه گذشته گفت: رایزنی ها با طرف عراقی در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد و وزارت امور خارجه تا حصول نتیجه به این رایزنی ها ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دوم آقای سید محمد مولوی در مورد اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص ایجاد همکاری منطقه ای و بین المللی جهت جلوگیری از ایجاد رخداد گرد و غبار و مقابله با نقض بنیادین اصول محیط زیست مندرج در کنوانسیون های بین المللی از سوی کشور ترکیه، با اشاره به ساز و کارهای بین المللی و منطقه ای برای مقابله با موضوع ریزگردها از جمله تاسیس و استقرار مرکز منطقه ای توسعه اطلاعات مدیریت بلایا در آسیا با مرکزیت تهران و با هدف جذب منابع بین المللی گفت: در مکاتبه، مذاکرات و رایزنی های سیاسی با کشورهای منطقه که منشاء تولید گرد و غبار هستند، بر ضرورت همکاری دو جانبه و چند جانبه تأکید و موضوع پیگیری شده است.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: آثار جنگ در منطقه، بحران آب و سد سازی باعث تشدید مساله گرد و غبار شده است.

وزیر امور خارجه گفت: با پیگیری وزارت امور خارجه و در رایزنی های فشرده با ترکیه، کارگروه مشترکی بین دو کشور برای رسیدگی به موضوع آب تشکیل شده است که با هم ارتباط دارند.

وزیرامور خارجه افزود: رایزنی ها و تلاش های وزارت امور خارجه در همکاری تنگاتنگ با سازمان محیط زیست و وزارت نیرو برای مبارزه با پدیده گرد و غبار تداوم دارد.

سوال آقای بشیری نماینده پاکدشت در خصوص تدابیر و برنامه های وزارت امور خارجه برای تحقق منافع ملی در حوزه دیپلماسی اقتصادی بود.

وزیر امور خارجه با تشریح نقشه راه و برنامه های وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: اولویت اصلی دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم بر مبنای توسعه و گسترش همکاری با همسایگان استوار است به گونه ای که در مدت استقرار دولت جدید حجم مبادلات تجاری از ۲۷ درصد تا ۵۷۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر امور خارجه گفت با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، تعداد رایزن های بازرگانی افرایش یافته اند.

سوال دوم آقای بشیری در مورد اقدامات اجرایی وزارت امور خارجه برای تحقق برنامه های ارایه شده به مجلس شورای اسلامی هنگام اخذ رای اعتماد بود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال با اشاره به انتشار کتابچه سیاست خارجی دولت سیزدهم به عنوان نقشه راه دستگاه دیپلماسی گفت: گزارش عملکرد یک ساله دستگاه دیپلماسی شامل میزان تحقق اهداف تدوین شده است. وی در این باره توضیحاتی را ارائه کرد.

آقای سید علی موسوی نماینده مردم ملکان در باره دیپلماسی ایران در ارتباط با همسایگان و چگونگی فعالسازی دیپلماسی آب در رابطه با کشورهای همجوار از وزیر امور خارجه پرسش کرد.
وزیر امور خارجه ضمن تشریح اولویت های دستگاه دیپلماسی در توسعه همکاری با همسایگان تصریح کرد: با کشورهای افغانستان و ترکیه رایزنی های فشرده و گسترده ای برای حفظ حقابه ایران از رودخانه های هیرمند و ارس انجام شده است.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال آقای کمال حسین پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت درباره رسمی شدن مرز کیله سردشت با کشور عراق، به اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه و مذاکرات صورت گرفته با نخست وزیر و وزیر امور خارجه و مکاتبات با طرف عراقی اشاره کرد و رسمی شدن مرز کیله را منوط به توافق دولت مرکزی عراق دانست و بر پیگیری آن تاکید کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1659560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =