۱۲ نفر
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
مجموعه ای که به بهانه روادید، کل زندگی جمیله و جمال را بالا کشید

جمیله و جمال چند سال پس از ازدواج با وسوسه و پیشهاد برخی دوستان دوران دانشگاه تصمیم می گیرند تا برای زندگی به کانادا بروند.

برخلاف جمال که چندان علاقه ای به ریسک کردن و انجام چنین اموری نداشته، جمیله در راستای شناسایی مجموعه ها و اشخاصی که مدعی بودند در این زمینه دارای تجربه وکارنامه‌ی موفقی هستند با مجموعه الف آشنا شده، پیش شرط انعقاد قرارداد پرداخت ۵۰درصد اصل مبلغ قرارداد بوده لذا جمیله علیرغم عدم رضایت جمال جهت تامین هزینه اعلامی مجموعه شروع می کند به حراج کردن کل زندگی اش، از طلا وجواهراتی که برای روز مبادا پس انداز کرده بودند تا فروش خودرو شخصی و لوازم زندگی.
جمیله در رویای زندگی در خارج ، روز و شب سرگرم یادگیری زبان و گذراندن کلاس هایی بود که مجموعه الف، داشتن گواهینامه ی مربوط به آن دوره ها را شرط موفقیت در تشریفات اخذ روادید اعلام کرده بود. جمیله تذکر مجموعه بر اینکه هیچ یک از دوستان و اهالی خانواده نباید متوجه تصمیم شما شوند را مهمترین نشانه درست شدن کار روادید دانسته مدام از پنهان کاری برخی آشنایان که موفق به  خروج از کشور شده بودند مثال می‌زد تا روزی که پیامک مدیر مجموعه روی گوشی جمال نقش می بندد و زن وشوهر از خوشحالی اشک شوق می ریزند ... "لطفا جهت عزیمت به دبی و مذاکرات ابتدایی کنسولگری ۲۵درصد از مبلغ مانده حساب را ظرف۲۴ساعت واریز کنید" جمیله که می‌بیند رویاهایش به زودی رنگ واقعیت خواهند گرفت به ناچار برای تامین مبلغ مورد نیاز، با همان رویه پنهان کردن مسئله برای گرفتن پول از پدرش مجبور به دروغگویی شده، گذراندن دوره آرایشگری در دبی را بهانه می‌کند.
جمیله و جمال به این تصور که مجموعه برایشان نوبت کنسولگری گرفته عازم دبی می‌شوند، اما نماینده مجموعه در دبی اعلام می کند این سفر جهت ارائه ی مدارک و انعقاد قراردادی است که متن آن مورد تایید سفارت کانادا است. جمیله هم که چند ماهی شروع به آموختن زبان کرده به تصور تسلط به متن قراداد بدون توجه به مفهوم و مفاد قرارداد آنرا امضا کرده پس از ۲۴ساعت اقامت که مهمان مجموعه بودند راهی ایران می‌شوند. جمیله و جمال هنوز وارد فرودگاه نشده بودند که مدیر مجموعه الف از ایران پیامکی ارسال اعلام می‌کند ((امیدوارم از اقامت در دبی لذت برده باشید، لطفا جهت اطلاع از امور خروج از کشور از این به بعد با شماره‌ی آقای الکس هماهنگ کنید)). جمیله این پیام را نشانه تایید کنسولگری و تمام شدن کار دانسته، بین راه با جمال تصمیم می گیرند یک هفته قبل از برگشت با ترتیب دادن مهمانی، اعضا خانواده و دوستان را با این خبر شگفت زده کنند اما...
چند ماه از رفتن به دبی گذشت و نماینده مجموعه تماسی نگرفت، لذا جمیله وجمال سراغ مجموعه الف رفته، شروع به گلایه می‌کنند، مدیر مجموعه با ارائه رونوشت قراردادی که این دو در دبی امضا کرده اند اعلام میکند، هنوز داخل فرودگاه دبی بودید که پیام دادم از این مرحله به بعد کل امور با الکس هست! من تنها یک واسطه هستم و اجازه دادید کل پولی که به من سپرده اید را منهای ۲۰درصد حق مشاوره خودم، برای آلکس حواله کنم منم دقیقا همان کاری که شما خواسته بودید انجام داده ام، کشمکش زوج با او به تهدید و مشاجره و در نهایت تماس با پلیس۱۱۰ و تشکیل پرونده علیه مجموعه منجر می شود!
کل زندگی جمیله وجمال قربانی ندانم‌کاری و اعتماد به اشخاصی شده که برای ریال به ریال پول اشخاص ناآگاه نقشه کشیده و برای به تور انداختن طعمه‌ی خویش طرق متنوعی را تجربه کرده اند. الکس و مدیر مجموعه الف نیز از این قاعده مستثنی نبودند و تنها تکلیف تعریف شده برای مجموعه الف مشاوره و حواله کردن پول به حساب الکس بوده و مدیر مجموعه نیز عینا همین کار را انجام داده، اساسنامه و مدارک مجموعه الف نیز این مجموعه را به عنوان مجموعه مشاور در امر سفر و زندگی در خارج از کشور معرفی می‌کرد لذا برخلاف تصور جمیله وجمال هیچ جرمی به مدیر مجموعه قابل انتساب نبود*.

نکات حقوقی:
*در قراردادی که تکلیف متعهد در ارائه ی مشاوره خلاصه می شود، نمی توان تصور وقوع جرم داشت. غالبا چنین مجموعه هایی در متن قرارداد، خودشان را مشاور معرفی می کنند اما در مکالمات و مذاکرات شفاهی برای جلب مشتری و گرفتن پول متعهد به اخذ روادید می شوند و در زمان بروز مشکل و طرح شکایت منکر قضیه اخذ مجوز ورود به آن کشور شده، مستند به قرارداد تنها تکلیف خویش را ارائه مشاوره اعلام می کنند.
چنانچه فی مابین شما و مجموعه ای که مدعی این امور است قراردادی در قالب واسطه گری تنظیم شود، مجموعه یا مدیر مربوطه صرفا امین شما در انتقال پول به حساب شخصی است که ادعا دارند، خارج از کشور امور سفر را انجام می‌دهد لذا با امضا چنین قراردادی امکان شکایت از شخص مورد نظر وجود ندارد.
درک و فهم ِمتن قرارداد به زبان خارجه با فرض تسلط کامل به زبان قرارداد، امری است کاملا تخصصی که حتی برخی از وکلا هم قادر به تحلیل آن نیستند لذا هیچگاه قراردادی که به زبان فارسی نیست امضا نکنید.
تذکر:البته قانون راهکاری برای ابطال چنین قراردادی پیش بینی کرده اما در شرایطی که طرف ادعا خارج از کشور است و اصل مبلغ برای وی حواله شده است، برفرض صدور حکم به نفع شما، اجرای چنین حکمی کار ساده ای نیست.
جهت تنظیم چنین قراردادهایی به چند نکته توجه شود:
حتما از اعتبار مجوز مجموعه ای که مدعی است، اطمینان حاصل کنید.
مشخصات کسانی که از طریق این مجموعه موفق به خروج از کشور شده اند را مطالبه و با آنها صحبت کنید.
هیچ درصدی ازمبلغ قرارداد را پیش از نهایی شدن تشریفات پرداخت نکنید اگر مجموعه یا شخص مدعی تخصص در این امر است به کارش ایمان دارد این شرط شما را خواهد پذیرفت تا در پایان قرارداد کل هزینه را بگیرد. اصرار به اخذ پیش پرداخت از نشانه های وجود ایراد و مشکلی نزد شخص مورد نظر است.
مراقب باشید، درج کلماتی مانند واسطه، امین، امانت، سپرده شدن، مشاوره و...در قرارداد، توافق شما با مجموعه یا شخص مورد نظر را در قالب یک قرارداد مشاوره یا واسطه گری تعریف کرده، مانع طرح شکایت علیه چنین شخصی می‌شود
تذکر داده شد که به هیچ وجه پولی برای شروع کار پرداخت نکنید اما بر فرض اطمینان از عملکرد طرف و رضایت به دادن پول، حتما وجه مورد نظر را در قالب دلار یا یورو بپردازید تا زمان استرداد بابت تورم متضرر نشوید.
اثبات ادعای جرم در چنین پرونده هایی بنا به اطلاع‌رسانی مکرر و فرض آگاهی مردم امری است دشوار، چراکه فرض اول و مهم ترین رکن وقوع جرم  اغفال مال باخته است که با اطلاع رسانی های مکرر و تشکیل پرونده های متعدد اصل بر این است که افراد با آگاهی به چنین اشخاصی پول می دهند.
تذکر مهم: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، هیچ یک از اعضاء کانون وکلا مجوزی به عنوان وکیل خروج از کشور از کانون وکلا دریافت نمی کنند، لذا اصطلاح این عنوان در ایران چندان با واقعیت سازگار نیست.
* وکیل دادگستری _ شیراز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =