۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۱:۴۴

ازدواج مجدد اگر با عجله صورت گیرد می‌تواند به اندازه مرگ والدین به فرزندان این خانواده‌ها آسیب وارد کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد آن‌چه که برای فرزندان یک خانواده اهمیت دارد پایداری و آرامش موجود در خانه است و در صورتی که این شرایط در خانه‌ای فراهم باشد یک والد هم می‌تواند به فرزندش کمک کند تا در زندگی و تحصیلات خود موفق شود.

تاکنون باور عمومی به این شکل بوده است که برای موفقیت یک کودک حتماً باید هم پدر و هم مادر در زندگی او حضور داشته باشد و در غیر این صورت این کودک با احتمال کم‌تری در زندگی شخصی و تحصیلی خود موفق خواهد شد.
به همین دلیل بسیاری از افراد به زن و شوهرهایی که به تازگی طلاق گرفته‌اند یا همسر خود را به دلایل مختلف مانند تصادف یا مرگ از دست داده‌اند توصیه می‌کنند برای این که فرزندانشان آسیب نبینند بهتر است هرچه سریعتر ازدواج کنند تا بچه‌های آنها کمبود پدر یا مادر را احساس نکنند.

اما مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه ایالت اوهایو انجام شد نشان داد ازدواج مجدد زن یا شوهر در صورتی که با فکر و منطق درست انجام نشده و با عجله صورت گیرد می‌تواند به اندازه مرگ والدین به فرزندان این خانواده‌ها آسیب وارد کند. «کلر کمپ داش» استادیار علم خانواده و توسعه انسانی در دانشگاه اوهایو در این باره گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد پدر یا مادر برای ازدواج مجدد باید همه جوانب امور را در نظر بگیرند، در غیر این صورت ممکن است فرزندان خود را با مشکل روبه رو کنند. خصوصاً در صورتی که این ازدواج سالم و پایدار نباشد می‌تواند آسیب‌های زیادی به بچه‌ها وارد کند و حتی آنها را دچار بحران‌های روحی کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نکته کلیدی برای رشد فکری بچه‌ها و موفقیت آنها در تحصیل و زندگی داشتن خانواده‌ای پایدار و آرام است. این تحقیقات نشان می‌دهد در صورتی که یک مادر یا پدر بتواند آرامش را به محیط خانه بیاورد، فرزندان آنها می‌‌توانند با نبود والد دیگر خود کنار بیایند و به پیشرفت تحصیلی خود ادامه دهند.

این بررسی‌ها نشان داد با وجود این که بهتر است بچه‌ها در خانواده‌ای زندگی کنند که پدر و مادر با هم زندگی می‌کنند اما در صورتی که در خانواده‌ای طلاق اتفاق بیفتد یا یکی از والدین آنها به دلایلی مانند تصادف جان خود را از دست بدهند باز هم می‌توان شرایط زندگی را به گونه‌ای فراهم کرد که بچه‌ها آسیب چندانی از این موضوع نبینند.

برای بررسی این موضوع کمپ داش و همکارانش زندگی نزدیک به 5 هزار مادر را تحت نظر گرفتند. این خانواده‌ها دارای شرایط مشابهی بودند و تنها تفاوت آنها این بود که در طول مدت تحقیق که نزدیک به 30 سال به طول انجامیده بود مجرد باقی مانده بودند یا ازدواج کردند.

این محققان در کمال تعجب دریافتند فرزندان این کودکان بدون توجه به این موضوع که مادران‌شان مجرد باقی مانده یا دوباره ازدواج کردند تفاوت چندانی در عملکرد خود در مدرسه و تحصیلات‌شان نداشتند.

اما در عین حال مادرانی که به صورت عجولانه و بدون در نظر گرفتن جوانب امور ازدواج کرده بودند و این ازدواج با شکست روبه‌رو شد آسیب زیادی به فرزندان خود وارد کردند. این مطالعات نشان می‌دهد مادران برای ازدواج مجدد خود باید بسیار دقت کنند تا باز هم در زندگی خود با مشکل روبه‌رو نشوند. کمپ داش در این‌باره گفت: پیام من به مادران این است که قبل از این که تصمیم به ازدواج بگیرند در مورد آن به دقت فکر کنند.

برقراری روابط درست و منطقی بعد از ازدواج مجدد بسیار مهم است و تعداد زیادی از زنان در ماه‌ها و حتی سال‌های اولیه بعد از ازدواج مجدد خود نمی‌توانند بین روابط خود با فرزندان‌شان و همسر جدیدشان توازن برقرار کنند.
اما با این حال باز هم در صورتی که یک مادر بتواند آرامش را در محیط خانه فراهم کند فرزندانش بسیار بیشتر از زمانی که مادرشان ازدواج مجدد کند و در این ازدواج هم شکست بخورند، در زندگی خود موفق می‌شوند.

HealthDay / ششم سپتامبر / مترجم: ابوالفضل کریمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =