خانه‌های متروکه، عامل تخریب بناهای بافت تاریخی

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: ساختمان‌های ناایمن، خالی از سکنه و متروکه یکی از عوامل اصلی تخریب بناهای بافت تاریخ در سیل اخیر به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، تجملیان گفت: متاسفانه در هفتم و هشتم مردادماه بارندگی شدید سامانه مانسون که معمولا در اقیانوس هند و مناطق جانبی از جمله هند و پاکستان رخ می‌داد در یک تحولی که بسیاری از متخصصین به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از رفتار اشتباه بشر کنونی با محیط زیست می‌دانند به سمت اراضی نواحی شمالی‌تر آمد و مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد میزان تاب آوری شهر یزد در برابر بارندگی در یک شبانه روز ۱۸ میلی متر است یعنی اگر حداکثر تا ۱۸ میلیمتر در یک شبانه روز بارندگی داشته باشیم شهر مشکل خاصی بر نمی‌خورد و ساختار دفع آب‌های سطحی جوابگو است.

عضو شورای شهر افزود: در روزهای هفتم و هشتم مرداد ماه در ۳ الی ۴ ساعت حدود ۸۳ میلیمتر بارندگی داشتیم که بی سابقه بود و در حقیقت با یک شرایط عادی مواجه نبودیم.

وی تصریح کرد: البته در بافت تاریخی در مقایسه با دیگر مناطق شهرداری، کمترین میزان مشکل ناشی از سیل را داشتیم و موضوع اصلی که در بافت مشکل ایجاد کرد ساختمان‌های ناایمن، خالی از سکنه و متروکه بودند که علاوه بر مشکلی که برای بنا درست کرد برای همسایگان نیز باعث بروز مشکل و خطر شد.

تجملیان خالی از سکنه و متروکه بودن را عامل تخریب ساختمان خواند و گفت: آب‌های سرگردان سطحی نیز در بافت ایجاد شد که مربوط به ورود سیلاب از بیرون از شهر نبودند.

وی افزود: در منطقه‌ای در بافت تاریخی مشاهده شد شیب بندی کوچه‌ها طوری است که شیب همه آن‌ها به سمت یک کاروانسرای تاریخی داخل شهر است و زمان بارندگی آب‌ها هدایت شده و به آن کاروانسرا سرازیر می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد هنگام آسفالت معابر در بافت به شیب بندی صحیح و مدیریت آب‌های جاری در سطح معابر همچنین حفر چاه‌های جذبی با عمق مناسب دقت نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =