ایجاد شهرک های تولیدی اصناف، دستور ویژه شورای گفتگو دولت با بخش خصوصی

استفاده از خدمات اشتراکی برای واحد های صنفی در حوزه شهرکها برای ما بسیار حائز اهمیت است چون واحدهای اصناف اغلب خرد و کوچک هستند و می توانند در حوزه تحقیق و توسعه، بسته بندی، مشاورین مالیاتی، تامین اجتماعی و... به صورت اشتراکی از خدمات شهرکها استفاده کنند.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، محمود بنانژاد در نشست خبری با موضوع تشکلها و مشارکتهای اجتماعی در اتاق اصناف مشهد گفت: آمار کسب و کارهای تولیدی کوچک با افزایش یک درصدی از رقم ۱۸ درصد به ۱۹ درصد در کل اصناف افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع کوچک و کارگاه های خرد، قریب ۹۰ درصد از تولیدات پوشاک، بالغ بر ۸۵ درصد تولیدات صنایع چوب و مبلمان و همینطور در حوزه کیف و کفش چرم، در همین کارگاه ها انجام می شود در نتیجه روز صنایع خرد و کوچک با اصناف ارتباط مستقیمی پیدا می کند.

بنانژاد با اشاره به انجام اقدامات ویژه برای ایجاد شهرک های صنفی برای برخی از اصناف، افزود: در چند سال در حوزه ۵ شهرک اقدام کردیم که موانع قانونی در حوزه فاصله قانونی، تعییر کاربری، استعلامات و ... مشکلاتی وجود داشت ولی خوشبختانه بخش حمایت از سرمایه گذاری استانداری در این زمینه کمک های فراوانی کرد.

رییس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: دو شهرک صنایع پروفیل و شهرک فرش، آماده بهره برداری است که امیدوارم شهرک صنایع پروفیل در یکی دوماه آینده به بهره‌برداری برسد. سه شهرک دیگر جعبه سازان، تولید پلاستیک و آجیل و خشکبار نیز در حال حاضر نزدیک به مرحله اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد شهرک های تولیدی اصناف به عنوان دستور ویژه شورای گفتگو دولت با بخش خصوصی است، گفت: استفاده از خدمات اشتراکی برای واحد های صنفی در حوزه شهرکها برای ما بسیار حائز اهمیت است چون واحدهای اصناف اغلب خرد و کوچک هستند و می توانند در حوزه تحقیق و توسعه، بسته بندی، مشاورین مالیاتی، تامین اجتماعی و... به صورت اشتراکی از خدمات شهرکها استفاده کنند تا با هزینه مناسب تری بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

بنانژاد ادامه داد: در حال حاضر هم در شهرک صنعتی توس دو منطقه وجود دارد که ویژه اصناف حوزه چاپ و تراشکاری است. در شهرک کلات مشهد نیز بخشی برای صنایع چوب و آبکاران وجود دارد اما ایجاد شهرک به صورت مستقل برای اصناف مزایای ویژه ای برای اعضا دارد که می تواند مورد استقبال بهتر اصناف قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ۹۵درصد نانوایی ها در مشهد کارت خوان دارند، گفت: در حال حاضر نانوایی ها براساس کارکرد کارت خوان و فروش قرص نان، سهمیه آرد دریافت می کند که این موضوع به لحاظ تقسیم عادلانه آرد در سطح کشور کمک بزرگی می کرد.

بنانزاد افزود: در گذشته بسیاری از نانواها شکایت داشتند که ما هزینه های اولیه مان بالا رفته و قیمت نان هم اصلاح نشده بود اما در حال حاضر با وجود کارتخوانها به ازای فروش نانوایی ها، دولت درصدی یارانه به آنها پرداخت می کند.

رییس اتاق اصناف با اشاره به مسئله ساماندهی واحدهای بدون پروانه یادآور شد: اغلب تخلفات و مشکلات نیز متاسفانه به همین واحدها مرتبط است. طرح های مختلفی را در این چند سال اجرا کردیم، از جمله صدور پروانه بدون دریافت استعلامات خاص که با این موضوع با پروانه موقت متفاوت است و یک سال فرصت برای ارائه مدارک دارد.

وی ادامه داد: دو نوع مجوز داریم تایید محور و ثبت محور، که ثبت محور فقط کافی است روی درگاه صدور مجوزها برود و آنجا مشخصات خود را وارد کند و شروع به فعالیت کند اما مجوز های تایید محور نیاز به تایید برخی مراجع دارند که این بحث پروانه های موقت مربوط به مجوزهای ثبت محور است.

رییس اتاق اصناف مشهد با بیان این مطلب که ما به دنبال شناسنامه دار کردن واحدهای بدون پروانه هستیم، افزود: یک طرح دیگر نیز در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا در حال اجرا است که در حوزه لوازم یدکی و خانگی اجرایی شده و براین اساس تمام اقلام باید شناسه کالا و کد رهگیری داشته باشند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =