۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵

دادگاه حسنی مبارک فرصتی است برای ارتش که برای خودش زمان بیشتری بخرد.

جان لین

روزنامه های مصر نوشتند: انقلاب مصر پیروز شد.

یک روز بعد ازحضور حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر بر روی برانکارد و پشت میله ها در دادگاه ، این کشور  هنوز در شوک است. خانواده های مصری همانطور که همگی دور هم جمع هستند تا در پایان روز افطار کنند در این باره بحث و گفتگو می کنند.

وقتی که او بالاخره به دادگاه آورده شد، تلویزیون دولتی در سراسر مصر این تصاویر را پخش می کرد،معترضین هورا سردادند ،سوت می کشیدند و کفشهایشان را به نشانه اعتراض پرتاب کردند.

اما بقیه مصری ها به همان اندازه ای که خوشحال بوند بهت زده به نظر می رسیدند. برخی برای این مرد 83 ساله گریه می کردند که یک موقع به عنوان پدر ملت مورد احترام بود و حالا تحقیر می شد. برخی دیگر  فکر می کردند این یک انحراف بزرگ از موضوعات مهم چالش برانگیزی است که مصر با آنها روبرو شده است.

بسیاری دیگر در شک و تردید باقی ماندند.کاریکاتوریستی در یک روزنامه حسنی مبارک را بر روی تخت بیمارستان کشیده که با نور دوربین احاطه شده است و وکیلش در صندلی کارگردان نشسته و به او می گوید: " خب. حالا وقت آن است که نقش یک قربانی را بازی کنی."

اما تقریبا تمام ناظران موافقند که این نقطه عطف بالقوه ای برای مصر و منطقه در زمانی است که بهار عربی می رود تا به تابستان طوفانی تبدیل شود.

تائید رهبری سیاسی

این احتمالا اولین بار در تاریخ است که مردم عرب بدون مداخلات خارجی رهبرشان را از قدرت برکنار کرده اند و به دست عدالت سپرده اند .بسیاری از مصریان افتخار می کنند که آنها اولین کشور هستند که به این موفقیت رسیده اند،این تائیدی بر رهبری فرهنگی و سیاسی منطقه است.

حامیان اپوزیسیون می دانند که مخالفت آنها چه در قبل و چه بعد از سرنگونی رئیس جمهور سابق بوده است که رهبری فعلی ارتش را مجبور به محاکمه حسنی مبارک در دادگاه کرده است.

با قبول این تقاضا ارتش برای خودش وقت خریده است. اعتراضات که همچنان در میدان التحریر ادامه پیدا کرده بود پایان یافت و دست کم تا کنون هیچ درخواست فوری تجمع برای متحد کردن مخالفین وجود ندارد.

ناظران همه تقریبا به اتفاق آرا به این باور رسیده اند که ارتش اگر مجبور نمی شد امکان نداشت اجازه دادگاهی شدن حسنی مبارک را بدهد. او یکی از آنهاست، فرمانده نیروی هوایی سابق که هنوز به خاطر نقش آفرینی اش در جنگ با اسرائیل در سال 1937 مورد تحسین واقع می شود. همچنین بنا بر گزارش ها فشار شدیدی از سوی عربستان سعودی، حامی اصلی مالی مصر برای اینکه این دادگاه پیش نرود وجود داشته است.

یکی از پیامدهای محاکمه که فرماندهان ارتش پیشتر از آن به وحشت افتاده بودند  این است وکیل مدافع مبارک؛ ژنرال محمد حسین تنتاوی رئیس شورای نظامی مصر را به اتهام همدستی در سرکوب معترضان به دادگاه احضار کرده است.

مشکلات عدیده دیگری پیش رو است. چه اتفاقی می افتد اگر اتهام حسنی مبارک مبنی بر صدور دستور کشتار مردم ثابت شود؟ آیا واقعا با مجازات مرگ روبرو خواهد شد؟ و اگر تبرئه شود، چه واکنش هایی در پی خواهد داشت؟

به همین خاطر اینگونه در میان مردم پیچیده است که ارتش با مسئولین قضایی تلاش خواهند کرد تا دادگاه را تاجایی که امکان دارد کش دهند.

تا همین حالا دادگاه حسنی مبارک به 15آگوست موکول شده است . محاکمه حبیب العادلی وزیر کشور سابق مصر هم به 14 آگوست افتاده است،هر چند این اجازه به وکیل مدافع داده می شود که وقت بیشتری برای بازرسی شواهدی که به تازگی منشر شده است، داشته باشد.

همین تاخیرها بوده است که باعث شروع مجدد تظاهرات عمده مخالفین در تابستان شده است. مخالفان باید باور کنند که تنها همین فشار مداوم بود که منجر به خلق صحنه های تاثیر گذار دادگاه شد.

بنابراین ارتش ممکن است زمان بیشتری برای خود خریده باشد. اما در دراز مدت مخالفان در مصر و سراسر خاور میانه به طور حتم  از این دادگاه الهام خواهند گرفت تا مبارزه خود را برای پاسخگو ساختن همه رهبران خاورمیانه به مردمانشان آغاز کنند.

بی بی سی 4 آکوست/ ترجمه آمنه معزی

 26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =