۰ نفر
۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
آمریکا سفیر برای قطب شمال تعیین می‌کند

ایسنا نوشت: ایالات متحده قصد دارد جهت بازتاب اهمیت تجاری و استراتژیک فزاینده قطب شمال، "سفیر سیاری" را در این منطقه منصوب کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای عنوان داشت: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد جهت افزایش اهمیت منطقه قطب شمال، سفیر سیاری را برای این منطقه مشخص کند. قطب شمال که منطقه‌ای آرام، پایدار، شکوفا و پررونق است، اهمیت استراتژیکی برای ایالات متحده آمریکا دارد.»

این وزارتخانه بدون اینکه ذکر کند چه کسی را برای این منصب انتخاب خواهد کرد، در ادامه افزود: «آمریکا به عنوان یکی از هشت کشور مجاور قطب شمال، مدت‌هاست که متعهد به حفاظت از امنیت ملی و منافع اقتصادی در منطقه، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار و همکاری با کشورهای حوزه قطب شمال، متحدان و شرکا بوده است.»

علاوه بر آمریکا، کانادا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، سوئد و روسیه از کشورهای مجاور قطب شمال محسوب می‌شوند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه یک روز پس از سفرش به قطب شمال، گفت: «روسیه صدها مکان‌ نظامی زمان شوروی را در این منطقه بازگشایی کرده است. توانایی روسیه در آنجا یک چالش استراتژیک برای این ائتلاف ۳۰ کشوری ایجاد می‌کند.»

حمله روسیه به اوکراین (۲۴ فوریه) که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد، نگرانی غرب را نسبت به "جاه‌طلبی‌های روسیه در سراسر جهان" افزایش داده است.

به گفته استولتنبرگ، چین نیز در حال افزایش نفوذ خود در این منطقه است و خود را یک "کشور نزدیک قطب شمال" توصیف می‌کند و قصد دارد طرح "جاده ابریشم قطبی" را از طریق قطب شمال بسازد تا آن را به اروپا متصل کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1667074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =