بازرسان آژانس انرژی اتمی "آسیب فیزیکی" به نیروگاه زاپوریژیا را ارزیابی می‌کنند

ایسنا نوشت: کارشناسان هسته‌ای سازمان ملل که برای ارزیابی ایمنی بزرگترین نیروگاه انرژی اتمی اروپا (زاپوریژیا) وارد سرزمین‌های تحت کنترل روسیه در اوکراین شده‌اند، امروز (جمعه) به دنبال ارزیابی آسیب فیزیکی به این نیروگاه هستند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازدید از نیروگاه زاپوریژیا در روز پنجشنبه، گفت که بازرسان او در نیروگاه می‌مانند. شرکت هسته‌ای دولتی اوکراین گفت که گروسی و سایر اعضای تیمش به مناطق تحت کنترل اوکراین رفتند اما پنج بازرس آژانس در نیروگاه باقی مانده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که بازرسان این آژانس امروز (جمعه) "آسیب فیزیکی به نیروگاه و شرایط کارکنان آن" را ارزیابی خواهند کرد و همچنین از "عملکرد سیستم‌های ایمنی و امنیتی" اطمینان حاصل خواهند کرد.

گروسی روز پنجشنبه خاطرنشان کرد که گزارشی در رابطه با یافته‌هایشان منتشر خواهند کرد.

خبرگزاری آناتولی همچنین گزارش داد که رافائل گروسی به خبرنگاران گفت تیمش چهار منطقه مهم از جمله "سیستم اضطراری و اتاق کنترل" را بررسی می‌کنند.

وی افزود که کارهایی زیادی هستند که باید جهت تحلیل و بررسی موقعیت انجام شوند و تیم او به کارها و بررسی‌های خود در این منطقه ادامه می‌دهند.

گروسی تاکید کرد تا زمانی که موقعیت "پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌" نشود، همچنان به ابراز نگرانی خود ادامه خواهد داد. او افزود مشخص است که بخش فیزیکی این نیروگاه هسته‌ای بارها صدمه دیده است.

رافائل گروسی در ادامه گفت که با کارکنان اوکراینی که در این نیروگاه هسته‌ای فعالیت می‌کنند نیز دیدار کرد و افزود که آن‌ها در کارشان "فوق‌العاده‌ حرفه‌ای و باآرامش" هستند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییترش نوشت: «من در حال اتمام اولین بازدیدم از نیروگاه زاپوریژیا هستم و به حضورم در این نیروگاه ادامه خواهم داد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با انتشار ویدئویی در اواخر روز پنجشنبه مجددا خواستار "خروج تمامی نیروها از این نیروگاه هسته‌ای" شد؛ درخواستی که از متحدان غربی کی‌یف و سازمان ملل حمایت شد. وی افزود: اصلی‌ترین چیزی که باید رخ دهد، "غیرنظامی‌کردن" این نیروگاه هسته‌ای است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه درخصوص این بازدید گفت: روسیه انتظار دارد شاهد یک ارزیابی واقع‌گرایانه و بی‌طرفانه از وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا از سوی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1669187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =