۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۵

ایسنا نوشت:

سید محمد تهوری، مشاور وزیر و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: طبق ضوابط و مقرراتی که برای ادامه تحصیل پناهندگان در کشور وجود دارد اتباع افغانی نیز در مقاطع مختلف ادامه تحصیل می‌دهند البته تا سال گذشته امکان ادامه تحصیل آنها تا مقطع پیش‌دانشگاهی میسر بود این در حالی است که درسال گذشته این محدودیت برداشته شده و این اتباع می‌توانند بدون محدودیت در کنکور شرکت و وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور همچنین در خصوص ادامه تحصیل فرزندان اتباع افغانی غیرمجاز نیز یادآور شد: براساس برنامه‌ای که برای این گروه در نظر گفته شده این افراد می‌توانند تا زمان به اتمام رسیدن مهلت خروجشان از ایران با همکاری وزارت آموزش و پرورش از طریق نهضت سوادآموزی ادامه تحصیل دهند.

وی تاکید کرد: وزارت آموز ش و پرورش باید توجه داشته باشد که ثبت نام اتباع افغانی صرفا با ارائه مدارکی از جمله گذرنامه دارای روادید و پروانه اقامت معتبر، دفترچه پناهندگی، کارت هویت، برگ تردد خروجی مدت دار انجام پذیرد.

تهوری در ادامه یادآور شد: مقامات کشور افغانستان به دنبال این بودند که افراد مجرد زودتر از افراد متاهل تعیین تکلیف شوند. براین اساس مقامات ایرانی ابلاغ کردند که این برنامه در اولویت طرح ساماندهی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف اتباغ غیرمجاز مجرد افغانی در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است افزود: ابتدا ساماندهی اتباع افغانی غیرمجاز مجرد و سپس متاهلین براساس برنامه برنامه‌ریزی ‌های صورت گرفته در دستورکارقرار دارد.

تهوری گفت: یکی از تسهیلاتی که برای شرکت کنندگان در این طرح مورد تاکید قرار گرفته معافیت از پرداخت وثیقه برای اتباعی است که در موعد مقرر از کشور خارج شده و به کنسولگری‌ ما در افغانستان مراجعه کنند این گروه اول تا اطلاع ثانویه از پرداخت وثیقه معاف خواهند بود.

وی تاکید کرد: مهمترین بحثی که در مورد اتباغ غیرمجاز افغانی دنبال می‌شود. عزتمندکردن ورود و خروج آنهاست چرا که بسیار اتفاق افتاده در ورودهایی که به صورت غیرقانونی و قاچاق صورت گرفته مشکلات زیادی برای خود این افراد به وجود آمده است لذا جمهوری اسلامی ایران با این طرح به دنبال نهادینه کردن ورود و اقامت و اشتغال قانونمند اتباع افغانستان است ضمن آنکه به عنوان یک کشور قانونمند باید مشخص شود که چه افرادی و از کجا و در چارچوبهای قانونی وارد کشور ما می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در مورد مشکلاتی که در خصوص تابعیت مضاعف که مورد پذیرش کشور افغانستان است اما در کشور ما قانون یک تابعیتی است گفت: یک تابعیتی قانون کشور ما است و هیچ گونه تجدیدنظری در این رابطه صورت نگرفته لذا تا زمانیکه اتباع ترک تابعیت نکنند نمی‌توانند تابعیت ایران را بگیرند. البته مذاکرات زیادی در این خصوص با کشور افغانستان صورت گرفته و مقرر شده که سند ترک تابعیت برای افراد مورد نظر صادر نمایند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    7 7
    واقعا متاسفم که میتونن شرکت کنن
    • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      6 5
      این فقط میتونه حرف یه ادم بخیل باشه.موندم این افرادی که میخواهند درس بخوانند قرار است کجای این مملکت رابگیرند
  • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    6 12
    افغانستان که آباد شده چرا برنمیگردن کشورشون؟
  • ali IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    6 18
    واقعا كه براي هركس اين طرح گذاشته متاسفم. افغانيها اومدن تو اين مملكت صاحب همه چي شدن.ولي ما چي؟تا ميريم تو يه كشور ديگه يه جوري با مهاجرارفتار ميكنن كه آدم ننگش مياد اونجا باشه.قوانين واقعا سختي داره واسه موندن
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    5 14
    باید برای فرستادن این افغانها به کشور خودشون و برخورد سختتر با آنها فکر اساسی کرد باید زندگی را در اینجا برای آنان به گونه ی در آورد که در ایران بودن جذابیتی برایشان نداشته باشد به خدا قسم در بسیاری از شهرستانهای محروم ایران حتی برای کارگران ساختمانی ایرانی هم کار نیست اگر در این مملکت کاری هست همان بهتر که هموطنان خودمان از آن بهره ببرند.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    16 9
    خیلی خوب شده اخه افغانی ها افرادی هستند دارای پشت کار قوی