چالش عظیم پلیس لندن؛ تامین امنیت مراسم خاکسپاری الیزابت

ایرنا نوشت: رئیس جدید پلیس لندن تصریح کرد که تامین امنیت مراسم خاکسپاری الیزابت دوم آخرین ملکه انگلیس که هفته پیش درگذشت چالش بزرگی برای این نهاد امنیتی به‌حساب می‌آید.

مارک رولی در جمع خبرنگاران اظهار داشت که پلیس از سال‌ها پیش خود را برای این مراسم آماده کرده و هزاران نفر از افسران پلیس برای تامین امنیت مراسم خاکسپاری حاضر خواهند بود. او با این حال مدیریت امنیت این مراسم را چالش برانگیز و بزرگترین عملیات تاریخ این کشور دانست.

مراسم تدفین الیزابت قرار است پس از انتقال زمینی جسد وی به لندن، در کلیسای وست‌مینستر ابی برگزار شود. انتظار می‌رود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به همراه رهبران و مقام‌های سلطنتی کشورهای جهان در این مراسم تشریفاتی حاضر شوند.

البته جسد الیزابت هنوز در اسکاتلند است و قرار است طی آیین تشریفاتی به صورت زمینی منتقل شود. تاریخ مراسم خاکسپاری طبق اعلام کاخ سلطنتی، برای ۱۹ سپتامبر برنامه ریزی شده است.

پیشتر نیک آلدوورث، که تا سال ۲۰۱۹ رهبری دایره "محافظت و آماده سازی" پلیس ضد تروریسم انگلیس را بر عهده داشت، در این باره گفت که تامین امنیت مراسم تشییع جنازه الیزابت با مرگ همسرش فیلیپ و یا دایانا متفاوت است. او در گفت‌وگو با نشریه ایندیپندنت افزود: «این احتمالاً بزرگترین عملیات پلیسی و حفاظتی است که بریتانیا تا به حال انجام داده است. چون فقط یک ماشین یا یک نفر کافی است تا کار اشتباهی انجام دهد و در آن صورت نه تنها یک رویداد قانونی مختل شده که مردم نیز مجروح و کشته می شوند.»

این درحالیست که امروز (دوشنبه) هم زمان با مراسم سخنرانی شاه جدید انگلیس در پارلمان، پلیس لندن یک معترض ضد سلطنتی را دستگیر کرد. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که فرد معترض شعارنوشته‌ای را حمل می‌کند که روی آن نوشته است چارلز شاه من نیست.

به گزارش ایرنا، جنبش‌های جمهوری‌خواه در انگلیس سال‌هاست که خواهان برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس بوده و تاکید دارند که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس بر مردم روا داشته‌اند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر اعضای دومین حزب سیاسی انگلیس (کارگر) نیز مخالف نظام سلطنتی در این کشور هستند و از خواندن سرود ملی انگلیس در تمجید از ملکه الیزابت خجالت می‌کشند.

تحقیقات موسسه نظرسنجی «یوگوو» (YouGov) حاکیست که فقط ۱۵ درصد اعضای این حزب به تاریخ انگلیس مفتخر و ۴۳ درصد دیگر از تاریخ استعمارگری آن شرمنده و سرافکنده هستند. بر همین اساس ۶۲ درصد خواستار براندازی نظام سلطنتی و استقرار نظام جمهوری هستند.

این موج جدایی خواهی به تدریج در اسکاتلند و حتی کانادا هم شکل گرفته است، چون آخرین نظرسنجی در کانادا هم نشان می دهد مردم این کشور نیز اگرچه تا امروز تا حدودی با حاکمیت ملکه الیزابت بر کشورشان مشکل چندانی ندارند اما کاملا با جانشین احتمالی او مخالف هستند.

مارک رولی که چهار سال پس از بازنشستگی دوباره دعوت به کار و به ریاست پلیس لندن منصوب شده است همچنین ادعا کرده است که قصد دارد اعتماد از بین رفته عمومی را به این نهاد امنیتی بازگرداند.

این درحالیست که سازمان بازرسی نیروی انتظامی و خدمات آتش نشانی انگلیس، پلیس لندن را به دلیل افزایش اعتراض‌ها نسبت به عملکرد ضعیف آن زیر نظر گرفته است. گفته می شود پلیس منچستر، کلیولند و گلاسترشایر نیز در شرایط مشابهی قرار دارند.

ناظران معتقدند که انتقادها علیه پلیس انگلیس، با رسوایی‌های متعدد افسران این نهاد امنیتی، از جمله آزار جنسی و قتل زنان جوان بی‌ارتباط نیست. روزنامه گاردین اخیرا گزارش داد که تقریبا تمام زنان جوان در این کشور مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و بدتر از آن، اعتماد خود را به حل این معضل از سوی پلیس از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش، ۹۷ درصد زنان بین ۱۸ تا ۲۴ سال مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و هولناک‌تر آنکه ۸۰ درصد زنان از تمام گروه‌های سنی گفته‌اند که این معضل را در فضای عمومی تجربه کرده‌اند.

کمیسیون مستقل شکایات علیه پلیس از سال گذشته تحقیقات جداگانه‌ای را در خصوص عملکرد این نهاد امنیتی آغاز کرد و با انتشار گزارشی بر ضعف عملکرد پلیس صحه گذاشت.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1673156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =