به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، یاسر احمدی به مناسبت روز سینما در جمع اصحاب رسانه با اشاره به رکورد مخاطب در سینما اظهار کرد: انتخاب یک روز برای سینما از لحاظ کمی کم است؛ امروز شاهد آن هستیم که روز ملی سینما نمی تواند واقعه ای به یاد ماندنی در ذهن مخاطب رقم بزند و سبب شود تا دل اهالی سینما خوش باشد. در این روز طرح های تشویقی مانند بلیت نیم بها باعث افزایش انگیزه مخاطبان می شود.
وی در ادامه گفت: روز ملی سینما باید روز آشتی مخاطب با سینما باشد، این روز باید موجب آشتی صنوف و عوامل سینما بوده و باید روز بزرگی برای مخاطبین و سینماگران باشد. اتفاقاتی که در این روز می افتد باید مورد بازنگری قرار گیرد.
فراموشی لذت تماشای فیلم از پرده جادویی
کارگردان فیلم سر آلیش افزود: با گسترش پلتفرم ها و بالابودن قیمت بلیت، فراموشی لذت تماشای فیلم از پرده جادویی، حذف شده است. با توجه به مشکلات معیشتی مردمی، موارد فرهنگی و هنری از سبد کالای خانواده ها حذف شده و سبب شده مردم از سینما دور شوند. برنامه های ملی و استانی برای این روز جوابگو نیست و مخاطب و اهالی سینما تفاوتی بین روزهای عادی و روز ملی و جشن ملی سینما حس نمی کنند.
وی با بیان این موضوع که استراتژی و برنامه از پیش تعیین شده ای برای روز سینما وجود ندارد، ادامه داد: روز ملی سینما روز جشن هنر هفتم و برای یادآوری بزرگانی است که برای ما خاطره ساختند و زحمت برای سینما کشیده اند. عدم مدیریت و نبود استراتژی مشخص در مورد سینما وجود دارد و نمی دانیم در این روز باید چه چیزی را به مخاطبان نمایش دهیم.
احمدی با گلایه از وضعیت اقتصاد هنر ادامه داد: سینما ما هنوز صنعتی نشده و با توجه به هزینه های بالایی که دارد هنوز حمایت درستی در آن تعریف نشده و شاهد این هستیم که فیلم های زیادی در صف اکران مانده اند. سرمایه گذارانی که وارد این بخش می شوند فشار زیادی بر اندیشه فیلم ساز می آورند و این سبب کاهش کیفیت فیلم های تولید شده می شود. از سویی ممیزی های بی شماری که ارگان ها دارند دست و پای هنرمندان را می بندد.
وی به عدم رعایت حقوق مولف اشاره و اظهار کرد: نمایش ماهواره ای فیلم هایی که هنوز روی پرده سینما در حال اکران است موضوعی جدی است که سبب کاهش فروش می شود. ورود سرمایه گذاران به حوزه سینما با توجه به مشکلات این حوزه و نبود امنیت و پیش بینی بازگشت سرمایه بسیار اندک بوده و سبب می شود تا از حمایت بخش خصوصی محروم بمانیم.
این کارگردان سینما را ابزار قدرتمند دانست و افزود: سینما میتواند در مواجهه با مسائل و معضلات اجتماعی و حتی فراتر از آن در مورد مسائل خانواده موجب ایجاد انگیزه کنید، امید آفرین باشد و منجر به حل مشکلات شود. فیلم یک جامعه تصویری محسوب می شود که پدیده های اجتماعی را در دل خود نمایان می کند و از نظر جامعه شناسی سینما واجد ویژگی های آموزشی و تحقیقاتی هستند.
وی به انگیزه خود برای ساخت فیلم پا به ماه اشاره کرد و گفت: فرزند آوری معضلی است که دستور ویژه رهبر معظم انقلاب بوده برای بر طرف کردنش باید همه تلاش کنیم و این مهم در دستور کار مجلس قرار گرفته و به نوعی یکی از مسائل روز و مهم کشور هست. سینما می تواند در جامعه موج ایجاد کند با فرکانس های مرتعش شده از درام و جادوی سینما مخاطب را درگیر و به خود آورد و در حل این مشکل موثر باشد.
یاسر احمدی خاطر نشان کرد: فیلم سینمایی «پا به ماه» در ژانر کمدی آماده ساخت است و سعی کردیم از سطح موضوعات به عمق موضوع حرکت کنیم. «پا به ماه» در مرحله جذب اسپانسر و سرمایه گذار بوده و هیچ ارگان و سازمانی که متولی این امر و حتی مسئولانی که دایه دار برطرف شدن مشکل عدم فرزندآوری هستند به ما کمک نکردند.
وی در مورد نوشتن طرح و ایده این فیلم گفت: بعد از حدود ۶ ماه تحقیق و پژوهش میدانی و مطالعه مقالات داخلی و خارجی در مرحله نگارش فیلمنامه هستیم؛ این فیلم با توجه به نمایش معضلات و مشکلات خانواده ها و عدم رغبت آنها برای آوردن فرزند، نمایش آینده آنها و مشکلات تک فرزندی و سالمندی آنها می تواند مخاطب را درگیر کند و لحظات شاد و جذابی را برای بیننده ایجاد کند و مخاطب را به فکر فرو ببرد و تا اندازه ای آنها را تشویق و ترغیب به این امر کند.
کودکان از انیمشن های هالیوود الگو می گیرند!
این کارگردان اصفهانی در ادامه افزود: ترسی که در بخش خصوصی از بازگشت سرمایه در سینمای کودک وجود دارد، سبب شده تا سرمایه گذاری مناسب از سوی حامیان صورت نگیرد. بر اساس ابهام در بازگشت سرمایه در این مورد شاهد نگرانیهایی هستیم و امکان توجیه سرمایه گذار وجود ندارد. کودکان ما امروز از انیمشن های هالیوود الگو می گیرند در آخرین فیلمی که در ژانر کودک با نام « خداحافظ سینما » ساختم به همین مشکل پرداختم.
وی با بیان این موضوع که وظیفه سینما نصیحت کردن نیست، ادامه داد: تولید کنندگان سینما باید به سمت بیان مشکلات بروند ما نباید راهکار ارائه دهیم مخاطب باید خودش تصمیم بگیرد. تجربه دیدن فیلم در سینما غیرقابل وصف است و این تجربه می تواند در بیان مفاهیم موثر باشد. ما باید به مخاطب یادآوری کنیم که لذت تماشای فیلم در سینما خاص است و می تواند مردم را با سینما آشتی دهد.
احمدی ادامه داد: در فیلم سرآلیش به کودک همسری بدون سیاه نمایی پرداختم و این حقیقتی است که وجود دارد، سینما می تواند مفاهیم را به درستی ارائه دهد. در عصر تکنولوژی مخاطبان به بهترین فیلم ها و سریال ها دسترسی دارند و قطعا موضوعاتی که ما می توانیم به آن پردازیم با جذابیتی که رقبا ایجاد می کنند فاصله دارد و باید جسارت از سوی مسئولین بیشتر باشد تا مخاطب را بتوانیم به سینمای ایران برگردانیم.
وی در مورد اقتصاد هنر و اقتصاد سینما گفت: سینماگران قدیم دیالوگی داشته اند و سینما را قمار می دانستند و پیش بینی بازگشت سرمایه مشخص نیست، اما در سینمای امروز این مورد پسند نیست و باید پلن سرمایه گذاری مشخص وجود داشته باشد.
«پا به ماه» فیلمی در ژانر کمدی با پرداخت به مسایل اجتماعی
این کارگردان اظهار داشت: در مورد فیلم پا به ماه گفت: این فیلم در ژانر کمدی است و سطح گسترده ای از مخاطبان را در بر می گیرد و ما برای موفقیت فروش آن روش های مختلف نمایش را مد نظر داریم. باتوجه به آن که بازیگران خوب و مطرح برای بازی در این فیلم در نظر گرفته شده اند در حدود ۷ میلیارد تومان برآورد بودجه برای ساخت این فیلم شده است و قسمتی از هزینه ها از طریق بخش خصوصی در حال تامین است.
گفتنی است یاسر احمدی، کارگردان فیلم «خداحافظ سینما» منتخب سی و سومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، در آخرین حضور خود در فستیوالهای جهانی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن از فستیوال «فانتاسپورتو» و بهترنی کارگردانی از فستیوال لیفت ایندیای هند برای فیلم «سرآلیش» شده است.
46
نظر شما