40سالگی می‌تواند حتی شروعی تازه برای زندگی باشد، اما مطالعات نشان می‌دهد در 44سالگی بیش از هر سن دیگری در معرض افسردگی قرار داریم

مطالعه روی 2 میلیون نفر از 80 کشور مختلف، یک الگوی ثابت قابل‌توجه را در جهان نشان می‌دهد. نتایج این مطالعه نشان داده که خطر ابتلا به افسردگی در افراد جوان‌سال و سال‌خورده در کمترین حد خود قرار دارد؛ در حالی که هم برای مردان و هم برای زنان، در میان‌سالی بالاترین احتمال ابتلا به افسردگی وجود دارد.

شاید نتایج این مطالعه دانشگاه وارویک (Warwick) و کالج دارتموث (Dartmouth) آمریکا، سهم مهمی در علوم اجتماعی و پزشکی ایفا کند.

تنها کشوری که در این تحقیق تفاوت معناداری بین دو جنس مرد و زن نشان داد، آمریکا بود. میزان افسردگی در زنان آمریکایی در 40 سالگی و در مردان آمریکایی در سن 50 سالگی به اوج می‌رسد.

نتایج آخرین پژوهش‌ها نشان داده بود که ناخشنودی از زندگی و افسردگی در طول زندگی به طور نسبی ثابت می‌ماند.

پروفسور اندرو آزوالد (Andrew Oswald)، اقتصاددان دانشگاه وارویک، در این باره می‌گوید: این اتفاق برای همه می‌افتد: چه مردان و چه زنان، چه مجردها و چه متاهل‌ها، چه پولدارها و چه فقیرها، و چه کسانی که فرزند دارند یا چه کسانی که ندارند.

به گفته او دلیل این که میان‌سالی سن جهانی آسیب‌پذیری نسبت به افسردگی است، هنوز روشن نیست.

شکر نعمت کنید
با این حال پروفسور آزوالد می‌گوید: یک احتمال این است که افراد یاد می‌گیرند با توانائی‌ها و ضعف‌هایشان کنار بیایند و در میانه زندگی ناچار می‌شوند خواسته‌های دست‌نیافتنی‌شان را سرکوب کنند. احتمال دیگر این است که نوعی فرآیند مقایسه‌ای در محل کار اتفاق می‌افتد. افراد می‌بینند مرگ به سراغ کسانی می‌آید که از نظر سنی به آنها نزدیک هستند. به همین خاطر آن‌ها ارزش بیشتری برای سال‌های باقی‌مانده عمرشان قائل می‌شوند. احتمالاً مردم در این سن یاد می‌گیرند که نعمت‌هایی که از آن‌ها برخوردارند را بشمارند.

پروفسور آزوالد می‌گوید کاهش سلامت ذهنی و شادی، به‌تدریج از راه می‌رسد نه ناگهانی و در یک سن خاص.

البته بیشتر مردم در دهه 50 زندگی‌شان از افسردگی بیرون می‌آیند.

آزوالد می‌گوید: خوشبختانه تحقیقات ما نشان میدهد اگر کسی در سن 70سالگی هنوز از نظر جسمی متناسب و سالم باشد، تقریبا به اندازه یک 20 ساله، شاد و از نظر ذهنی سالم است.

او حدس می‌زند که احتمالاً پی‌بردن به این که این احساسات و افسردگی‌ها در میان‌سالی کاملاً طبیعی هستند، به افراد کمک می کند که این دوران را بهتر بگذرانند.

مارجوری والس (Marjorie Wallace)، مدیر اجرائی موسسه خیریه سلامت روان «سرحال» (Sane) می‌گوید: این مطالعه سوال‌های جالبی درباره فرآیندهایی که منجر به افسردگی در میانسالی می‌شوند، مطرح می‌کند. به علاوه این که نشان می‌دهد چه قدر این تجربه در همه جهان مشترک است.

والس می‌گوید: افسرگی حالتی پیچیده و چالش‌برانگیز است که با این که از هر ده نفر یک نفر در طول زندگی‌اش با افسرگی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما به‌سختی می‌توان این حالت را درک کرد.

اندی بل (Andy Bell)، عضو مرکز سلامت روان «سنزبری» (Sainsbury) می‌گوید که مشکلات روانی بسیار شایع و فراگیر هستند اما او تاکید می‌کند که این مشکلات می‌توانند در هر زمانی از زندگی خودشان را نشان بدهند.

بی‌بی‌سی - ترجمه: بهنوش خرم‌روز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =