دستورالعمل رعایت حقوق متهمین تحت نظر در جرائم مشهود

دادستان عمومی و انقلاب قزوین دستورالعمل رعایت حقوق متهمین تحت نظر در جرائم مشهود را به فرماندهی انتظامی و نهادهای امنیتی استان ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حسین رجبی، دادستان قزوین در تشریح دستورالعمل رعایت حقوق متهمین تحت نظر در جرائم مشهود، اظهار کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب۱۳۹۲، قانونگذار با پیش‌بینی حقوق دفاعی برای متهمین در دوران تحت نظر، گامی در راستای ایجاد توازن و تعادل میان حقوق و آزادی‌های فردی و مصلحت اجتماعی و نیز دادرسی عادلانه به عنوان یکی از ویژگی‌های دادرسی اسلامی برداشته است.

او افزود: در این دستورالعمل به نحوه اقدام ضابطین عام و خاص و مواد قانونی موارد از حیث حق تفهیم اتهام، حق سکوت، حق تحصیل مشروعیت دلیل، حق ملاقات با وکیل مدافع، حق اطلاع به خانواده یا آشنایان به وسیله تلفن، حق استفاده از پزشک، حق ضبط اطلاعات متهم و درج آن در پرونده توسط ضابطین، حق نوشتن مطالب توسط خود متهم، حق حضور در اول وقت اداری در دادسرا، حق عدماجبار به درج اثر انگشت ذیل صورت‌جلسات و... اشاره شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: بدون‌شک متهمین نیز حقوقی دارند که قانونگذار در موارد مختلف به آن‌ها اشاره کرده و در این دستورالعمل نیز مورد تاکید قرار گرفته و از این پس مراجع انتظامی و نهادهای امنیتی نسبت به متهمین تحت نظر در جرائم مشهود باید در چارچوب این دستورالعمل اقدام کنند و موارد اعلامی رعایت شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1676404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =