واکنش ناتو به الحاق مناطق اوکراین به روسیه

ایسنا نوشت: دبیرکل ناتو در واکنش به الحاق رسمی چهار منطقه اوکراین به خاک روسیه گفت، این ائتلاف نظامی ضمیمه شدن این مناطق را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به پیوستن رسمی چهار منطقه "دونتسک"، "لوهانسک"، "زاپوریژیا" و "خرسون" از اوکراین به خاک روسیه گفت: متحدان ناتو هیچ از این مناطق را به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت نمی‌شناسند و نخواهند شناخت زیرا این غصب ارضی غیرقانونی و نامشروع است.

دبیرکل ناتو گفت، "همه‌پرسی‌های ساختگی" که در مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین برگزار شدند، "در مسکو مهندسی شده و ضمن نقض کامل قوانین بین‌المللی بر اوکراین تحمیل شدند."

وی افزود، ناتو از همه کشورها می‌خواهد تلاش‌های آشکار روسیه برای "فتح اراضی" را رد کنند.

استولتنبرگ اظهار کرد که جنگ در اوکراین به "مقطعی سرنوشت‌ساز" رسیده است زیرا طرح‌های روسیه شامل "طرح بسیج بخشی از نیروهای ذخیره، الحاق غیرقانونی و تهدیدات هسته‌ای نشان می‌دهند جنگ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر اساس برنامه پیش نمی‌رود".

وی ادامه داد: "پوتین در دستیابی به اهداف استراتژیک خود کاملا شکست خورده است."

استولتنبرگ مدعی شد، ناتو باید به حمایت از اوکراین ادامه دهد زیرا جهان در صورتی که اوکراین دیگر به عنوان یک کشور مستقل وجود نداشته باشد، حتی خطرناک‌تر خواهد شد.

استولتنبرگ اضافه کرد، در غیر این صورت پوتین یا دیگر قدرت‌های اقتدارگرا "شاهد خواهند بود که کسی با برخورداری از فرار از مجازات، می‌تواند از نیروی نظامی استفاده کرده و به همسایه خود حمله کند."

به نوشته پایگاه گلوبال تایمز، ناتو روز پنجشنبه بیانیه‌ای درباره حادثه نشت‌های اخیر در خط لوله انتقال گاز نورد استریم منتشر کرد و آن را "نتیجه اقدامات خرابکارانه عمدی، بی‌ملاحظه و غیرمسئولانه" دانست. در این بیانیه همچنین آمده است: "هر گونه حمله عمدی علیه زیرساخت‌های حیاتی کشورهای متحد ناتو با پاسخی متحد و مصمم مواجه خواهد شد."

به نوشته گلوبال تایمز، کارشناسان چینی گفتند که صدور این بیانیه از جانب ناتو خیلی زود صورت گرفته زیرا حقیقت پشت حادثه نشت در این خط لوله‌ها هنوز آشکار نشده و ناتو با انتشار چنین بیانیه‌ای می‌خواهد مسئولیت این موضوع را از خود در ارتباط با این مساله سلب کرده و خود را در جایگاه اخلاقی برتر قرار دهد تا بتواند همچنان هدف استراتژیک خود برای مهار روسیه و کنترل اروپا را دنبال کند.

این کارشناسان گفتند، اگر زیرساخت‌های حیاتی متحدان ناتو مورد حمله قرار گیرد، این ائتلاف می‌تواند بر اساس ماده پنج اساسنامه پیمان آتلانتیک شمالی دفاع دسته‌جمعی را فعال کند اما صدور چنین بیانیه‌ای از جانب ناتو قبل از اینکه عامل حادثه شناسایی شود، صرفا یک ژست سیاسی است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1679135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =