قبل از خرید مینی کامپیوتر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مینی کامپیوتر یا مینی پی‌سی (Mini PC) یک کامپیوتر کوچک است که جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای معمولی به شمار می‌رود.

این محصول نیز مانند هر کالای دیگر از مزایا و معایب متعددی برخوردار است که لازم است قبل از استفاده به آن‌ها توجه شود. در ادامه‌ی این نوشته قصد داریم به نکات ضروری قبل از خرید مینی کامپیوتر اشاره کنیم.

قبل از خرید مینی کامپیوتر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

خرید مینی کامپیوتر

مینی کامپیوتر چیست؟

قطعاً تابه‌حال کامپیوترهای شخصی که با نام کامپیوتر دسکتاپ هم شناخته می‌شوند را دیده‌اید. ترکیبی از یک کیس، مانیتور، صفحه‌کلید و موس. اصلی‌ترین قسمت کامپیوترهای دسکتاپ یعنی کیس، اندازه‌ی نسبتاً بزرگی دارد که علاوه بر اشغال فضای کار، جابه‌جایی آن نیز با دشواری همراه خواهد بود.

اصلی‌ترین دلیل اندازه‌ی بزرگ کیس‌های کامپیوتر، فراهم ساختن فضای لازم برای اسمبل کردن قطعات بر اساس خواسته‌ی هر کاربر است. باتوجه‌به اینکه یک کیس به‌صورت پیش‌فرض خالی از هرگونه قطعه است، باید دارای فضای کافی باشد تا شخص بتواند قطعات موردنیاز خود را درون آن جاگذاری کند.

برای مثال یک شخص ممکن است بخواهد 3 عدد هارددیسک را به مادربورد متصل کند یا هم‌زمان از دو DVD-ROM استفاده کند. کیس‌ها فضای کافی را برای استفاده از قطعات متعدد در اختیار ما قرار می‌دهند.

می‌توان نتیجه گرفت کیس‌های معمولی برای استفاده‌های خاص و کاربرهای پرمصرف مناسب است. اما برای استفاده‌های عادی و کاربرانی که نیاز به حذف یا اضافه‌کردن قطعات ندارند، مینی کامپیوتر گزینه‌ی مناسب‌تری محسوب می‌شود.

به‌مرورزمان و بعد از رایج شدن کامپیوترهای دسکتاپ اولیه، شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات کامپیوتر اقدام به تولید Mini PC کردند که در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است. برخلاف کیس‌های معمولی که اضافه‌کردن قطعات در مرحله‌ی نهایی خرید کامپیوتر انجام می‌شود، مینی کامپیوتر، یک رایانه‌ی کامل است که فقط باید آن را به صفحه‌نمایش، کیبورد و موس متصل کرد.

انتخاب قطعات داخلی مینی کامپیوتر شامل مادربورد، کارت گرافیک، CPU و RAM تماماً توسط تولیدکننده انجام می‌شود؛ بنابراین طراحی آن به‌گونه‌ای صورت می‌پذیرد که کمترین فضای خالی بین قطعات وجود داشته باشد.

درون یک مینی کامپیوتر خبری از فضای خالی برای افزودن قطعات اضافی نیست و قطعات به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که همین امر موجب شده یک مینی کامپیوتر حدود 75 درصد کمتر از یک کیس معمولی فضا اشغال کند.

البته مینی کامپیوترها نیز تا حدودی قابلیت ارتقا سخت‌افزاری دارند و محدودیت آن‌ها مطلق نیست. برای مثال در برخی از مدل‌ها امکان افزودن یک RAM دیگر وجود دارد یا اینکه می‌توان RAM فعلی آن را با یک مدل با ظرفیت بالاتر جایگزین کرد.

مزایا و معایب استفاده از مینی کامپیوتر

قبل از خرید مینی کامپیوتر لازم است شناخت کافی نسبت به این محصول و مدل‌های مختلف آن داشته تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را برای استفاده‌ی خود انتخاب کنید. در این قسمت به مهم‌ترین مزایا و معایب استفاده از Mini PC می‌پردازیم.

مزایا

اشغال فضای کم: مهم‌ترین برتری مینی کامپیوتر نسبت به کامپیوترهای معمولی را می‌توان همین ویژگی دانست. مینی کامپیوترها اندازه‌ای حدود یک‌چهارم کیس‌های معمولی دارند. حتی بعضی از مدل‌ها آن‌قدر کوچک است که روی کف دست جا شده و می‌توان آن را پشت مانیتور متصل کرد!

کاهش مصرف انرژی: مینی کامپیوترها نسبت به کامپیوترهای معمولی انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند؛ بنابراین یک گزینه‌ی مناسب برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ به شمار می‌رود.

سرعت بالای راه‌اندازی: برخلاف کامپیوترهای معمولی که فرایند اسمبل قطعات آن زمان‌بر است، به‌محض خرید مینی کامپیوتر می‌توان آن را مورداستفاده قرار داد. فرایند اسمبل قبلاً توسط تولیدکننده انجام شده و نیازی به انجام مراحل اضافی نیست.

سازگاری کامل قطعات به‌کاررفته: قطعات کامپیوتر توسط صدها شرکت مختلف در سراسر جهان تولید می‌شود که موجب ناسازگاری برخی قطعات با یکدیگر می‌شود. باتوجه‌به اینکه اسمبل کردن کیس‌های معمولی توسط افراد عادی صورت می‌گیرد احتمال بروز اختلالات در اثر استفاده از قطعات ناسازگار وجود خواهد داشت.

این در حالی است که تولیدکنندگان معتبر مینی کامپیوتر به دلیل بهره‌مندی از متخصص‌های باتجربه، سازگارترین قطعات را برای ساخت یک مینی کامپیوتر انتخاب می‌کنند.

صدای بسیار کم: به دلیل کوچک بودن مینی کامپیوترها و تولید حرارت کم، نیازی به تجهیزات تهویه‌ی سنگین وجود ندارد که همین عامل موجب کاهش صدای حاصل از چرخش فن‌های خنک‌کننده می‌شود.

معایب

محدودیت در ارتقا: امکان ارتقا سخت‌افزار در مینی کامپیوتر وجود دارد اما نه به اندازه‌ی یک کیس عادی. در کیس‌های معمولی هر قطعه‌ای را می‌توان تعویض یا اضافه کرد زیرا قطعات در اندازه‌های استاندارد و یکسان تولید می‌شود درصورتی‌که برخی قطعات به‌کاررفته در مینی کامپیوتر به‌صورت اختصاصی تولید شده و با قطعات موجود در بازار سازگار نیست.

عدم تعمیرپذیری آسان: به دلیل اختصاصی بودن برخی قطعات مینی کامپیوتر در صورت بروز خرابی در دستگاه ممکن است با چالش‌هایی روبرو شده و یافتن تعمیرکاری که قطعات لازم را در اختیار داشته باشد قدری زمان‌بر باشد.

البته لازم به ذکر است که خرابی مینی‌ کامپیوترها آن‌قدر نادر است که از این بابت نباید نگرانی جدی داشته باشید ، البته بخش خدمات پس از فروش و گارانتی مینی کامپیوتر شرکت بهین تکنولوژی تعمیر و تامین قطعات این دستگاه را برای شما انجام می‌دهد.

معرفی مینی کامپیوترهای پرکاربرد

ده‌ها و صدها مینی کامپیوتر مختلف توسط تولیدکنندگان به بازار عرضه شده است که هرکدام خصوصیات و ویژگی‌های مختص خود را داراست. بااین‌حال در اینجا به چند مورد از پرکاربردترین محصولات اشاره می‌کنیم که می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب برای خرید مینی کامپیوتر محسوب شود.

مینی کامپیوتر یونیوو مدل UR1-H310

یک مینی کامپیوتر سبک است که تا حدودی امکان شخصی‌سازی قطعات را فراهم می‌کند. این دستگاه از یک مادربورد ASUS بهره می‌برد که پردازنده‌ی Intel H310 را دربر می‌گیرد.

قبل از خرید مینی کامپیوتر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

نقطه قوت این محصول در این است که می‌توان سایر پردازنده‌های اینتل نسل Celeron، Pentium، Core i3 و Core i5 تا نسل 9 را جایگزین CPU پیش‌فرض کرده و از قدرت پردازشی بالاتری بهره‌مند شد.

این مینی کامپیوتر مجهز به پایه‌ی Vesa Mount است و مموری آن تا 32 گیگابایت قابلیت ارتقا دارد. بهره‌مندی از 4 درگاه USB در کنار درگاه‌های پرکاربرد دیگر از مزایای این مینی کامپیوتر محسوب می‌شود.

مینی پی سی یونیوو مدل UR1-4105

یک مینی پی‌سی دیگر از برند معتبر UNIVO که یک مادربورد مبتنی بر پردازنده‌ی Gemini Lake درون آن تعبیه شده است.

این مینی کامپیوتر از تجهیزات ذخیره‌سازی مختلف ازجمله M.2 SATA SSD پشتیبانی می‌کند و امکان ارتقاء آن نیز وجود دارد. مصرف این دستگاه بسیار پایین بوده و یک گزینه‌ی ایده‌آل برای مصارف خانگی و مدیا به شمار می‌رود.

مینی پی سی یونیوو مدل UR1-3160

این مینی کامپیوتر از نوع Fanless Solution یا بدون فن است یعنی طوری طراحی شده که نیاز به هیچ‌گونه فن خنک‌کننده‌ای نداشته باشد. بنابراین هیچ صدایی را هنگام روشن بودن دستگاه حس نخواهیم کرد. عدم وجود فن خنک‌کننده مصرف انرژی را بیش‌ازپیش کاهش می‌دهد.

قبل از خرید مینی کامپیوتر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

از ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به پشتیبانی از دو تصویر همزمان و امکان نصب ویندوز 10 اشاره کرد. این مینی کامپیوتر نیز یک گزینه‌ی مناسب برای مصارف روزمره و غیرحرفه‌ای به شمار می‌رود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1679170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =