تهران امروز نوشت:

هفته گذشته بود که وزارت علوم در برابر یکسان‌سازی لباس دانشجویان واکنش نشان داد. جلیل دارا مدیرکل اداره امور فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه این وزارتخانه «به دنبال یکسان‌سازی پوشش دانشجویی نیست»، مخالفت خود را با سخنان «طهورا نوروزی» سرپرست اداره ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مرکز امور اجتماعی وزارت کشور اعلام کرد اما نوروزی که دبیر کارگروه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف کشور نیز هست این مخالفت را «شتابزده» می‌خواند.

این مقام مسئول معتقد است که کمیته تشکیل شده از نمایندگان وزارتخانه‌های ارشاد و کشور نمی‌خواهد به دانشجویان سخت بگیرد بلکه می‌خواهد این قشر از جامعه انتخاب‌های گسترده تری داشته باشند. او تاکید می‌کند:«کمیته «لباس مشاغل» به دنبال یکسان‌سازی لباس دانشجویان نیست اما درباره ادارات فرق می‌کند. لباس‌ها در ادارات یک شکل و ضابطه مند می‌شود.» او برداشت برخی از رسانه‌ها و مسئولان از سخنان خود را نتیجه حاشیه‌سازی می‌داند. برای رفع حاشیه‌ها با او به گفت و گو نشسته ایم.

روند تغییر پوشش زنان در ادارات و دانشگاه‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؟
ابتدا دستورالعملی با دو امضای وزرای کشور و ارشاد به دستگاه‌ها ارسال می‌شود، پس از آن هر دستگاه مدل‌های پیشنهادی یا ژورنال‌های پیشنهادی را در جلسه کمیته ارائه می‌کند و بعد از بررسی‌ها، مدل مناسب برای فرم آن دستگاه انتخاب می‌شود. مسلما اگر تایید شد، ابلاغ خواهد شد.

چه کسانی دستور‌العمل را تدوین می‌کنند؟
دستورالعمل در کمیته لباس مشاغل طراحی می‌شود. اعضای اصلی کمیته را نمایندگان وزارتخانه‌های ارشاد و کشور و همچنین نماینده‌ دستگاه مربوطه که طراحی لباسش در دست بررسی است، تشکیل می‌دهند. از کارشناسان دینی، روانشناسان و نیز کارشناسانی که در حوزه مد و لباس تجربه دارند برای شرکت در جلسات کمیته لباس مشاغل دعوت به عمل خواهد آمد.

این دستورالعمل چقدر ضمانت اجرا دارد؟ وزارت علوم اعلام کرده است که مخالف یکسان‌سازی لباس دانشجویان است؟
ما می‌خواهیم لباس‌هایی با مدل‌های مناسب را جایگزین مدل‌های نامناسب کنیم. این مباحثی که مطرح می‌شود تحت عنوان یک شکل کردن و متحدالشکل کردن لباس در دانشگاه‌ها کذب محض است. متاسفانه مسئولان وزارت علوم استنباط نادرستی از سخنان من داشتند و بدون آنکه صحت این استنباط خود را پیگیری کنند سریعا در رسانه‌ها عکس العمل نشان دادند. این در حالی است که در حوزه دانشجویی طراحی لباس مناسب از مصوبه‌های کمیته آموزش بود که در آن کمیته روسای دانشگاه‌ها هم حضور داشتند.

چه گزینه‌هایی را برای طراحی لباس دانشجویان در نظر دارید؟
ما اصلا به دنبال طراحی لباس فرم دانشجویی نیستیم. نه به دنبال محدود کردن مدل‌ها هستیم و نه به دنبال کاستن تعدد رنگ. ممکن است 100 تا 150 طرح برای لباس دانشجویی مصوب شود تا دانشجوها انتخاب کنند.

بارها تاکید کردم که ما نمی‌خواهیم در لباس دانشجویان محدودیت ایجاد کنیم. در حوزه دانشجویی با توجه به مقطع سنی افراد و ملاحظات روانشناختی ملاحظات ویژه‌ای لحاظ خواهد شد. فرض کنید دختر خانم دانشجویی لباس نامناسبی به تن دارد که در شأن دانشگاه نیست. به او گفته می‌شود که این لباس را نپوشد. آن دانشجو می‌پرسد که چه بپوشم؟ باید مواردی برای پیشنهاد وجود داشته باشد وگرنه وقتی او به در مغازه می‌رود خب باز هم انتخاب‌هایش مثل قبل خواهد بود. وقتی ما می‌گوییم این مدل مناسب نیست و باید حذف شود باید به دنبال جایگزین کردن باشیم.

به شاخص‌های فرهنگی و باستانی در تصویب لباس‌ها توجه می‌کنید؟
قطعا لباس‌هایی مدنظر است که شاخص‌های بومی، ملی و مذهبی ما را دارا باشد. اما در نظر داشته باشید لباس‌های پیشنهادی ما علاوه بر داشتن همه آیتم‌های شرعی و عرفی، تنوع مدل و تعدد رنگ در بین رنگ‌های مجاز هم خواهد داشت که شاخص‌های بومی، ملی و مذهبی ما را دارا باشد. ما به دنبال ترویج سیاهپوشی نیستیم. اما در نظر داشته باشید لباس‌های پیشنهادی ما علاوه بر داشتن همه آیتم‌های شرعی و عرفی، تنوع مدل و تعدد رنگ در بین رنگ‌های مجاز هم خواهد داشت. ما به دنبال ترویج سیاهپوشی نیستیم.

وقتی می‌گویید رنگ‌های مجاز،‌ منظورتان چه رنگ‌هایی است؟
نگوییم رنگ‌های مجاز بهتر است. عده‌ای به دنبال حاشیه‌سازی هستند و این خوراک خوبی به آن هامی دهد. قبلا هم گفتم نمی‌خواهیم همه سیاه بپوشند. رنگ‌هایی که عرف جامعه است با مدل‌هایی که نکات شرعی در آن رعایت شده، ترکیب می‌شود.

نقش کارگروه مد و لباس در وزارت ارشاد در طراحی این لباس‌ها چیست؟
بانی مد و طراحی لباس در کشور وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد در تمامی این مراحل از پیشنهاد گرفته تا تصویب حضور دارد. قطعا همه چیز با مشاوره و راهنمایی و تایید آن‌ها انجام خواهد شد. پای ثابت حوزه مد و لباس وزارت ارشاد است. همیشه مشکل ما این بوده است که افرادی که طراح لباس هستند دغدغه دین ندارند. آن‌ها متخصص فنی و طراحی هستند اما نکات شرعی برایشان مهم نبوده و در این زمینه تخصصی ندارند. بنابراین تشکیل این کمیته و به کارگیری طراحانی که نگاه شرعی دارند اتفاق فرخنده‌ای است که باید از آن استقبال شود. نه اینکه عده‌ای در برابر آن موضع بگیرند.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    همه چیزمان درست شد مونده بود لباسمان که اون هم انشاالله به لطف اقایان درست می شود..... بابا ملت پول ندارند لباس بخرند اون موقع شما می این لباس طراحی می کنین برا مردم واقعا متاسفم
  • بدون نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    می دانید مدلهای محتلف لباس دختران چیست؟ مدل به مدل چادر.. شالدار بدونه شال...