از شکست طرح شناورسازی، تا دو هفته فروش بلیت نیم‌بها!

باتوجه به اینکه وضعیت فروش سینماها بسیار ناامید کننده است، قرار شده تا به مدت دوهفته قیمت بلیت سینما نیم بها شود.

ماهرخ عباسپور: اوضاع نابه‌سامان سینماها در این روزها موضوعی نیست که بتوان به راحتی آن را کتمان کرد. تعطیلی‌های مداوم به مناسبت‌های مختلف، ناآرامی‌های موجود و عدم اکران فیلم‌های تازه در سینما سبب شده است تا امیدی که در تابستان برای سازندگان و سینماداران ایجاد شده بود، دوباره تمام شود.

در ابتدا شورای صنفی نمایش پیشنهاد اجرای شناور سازی قیمت بلیت سینما را مطرح کرد.

شیوه اجرای شناور سازی قیمت بلیت سینما این‌گونه است که سانس‌های ابتدایی روز یعنی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ را به صورت نیم بها نرخ مصوب و بر اساس درجه کیفی هر سینما به ترتیب ذیل قیمت گذاری کنند:

سینماهای مدرن ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سینماهای ممتاز: ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و سینماهای درجه یک ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین برای سانس‌های دیگر از ساعت ۱۵ به بعد سینماداران این اختیار را خواهند داشت که بر اساس شرایط جغرافیای هر سینما، نوع مخاطبان و ساعات پیک به شیوه پیشنهادی ذیل قیمت گذاری کنند.
سینماهای مدرن از ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان، سینماهای ممتاز از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان و سینماهای درجه یک از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان می‌توانند قیمت‌گذاری شوند.

این طرح از ۱۹ شهریور اجرایی شد و اتفاقا سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینما آزادی، از همان ابتدا معتقد بود که این یکی از راه‌هایی است که می‌تواند مخاطب را به سینما بیاورد و نتایج آن را هم خوب می‌دانست.

تقریبا می‌توان گفت این طرح در هفته اول اجرا، تاثیر زیادی روی به سینما آوردن مخاطبان داشت. مجموع فروش فیلم‌های سینمایی از ۱۹ تا ۲۵ شهریور به ۱۵ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسید و این افزایش فروش در مقایسه با ۱۲ تا ۱۸ شهریور بیش از ۵ میلیارد تومان بود.

دومین هفته پس از شروع این طرح، به دلیل شرایط جامعه، فروش ضعیف بود و چندان چنگی به دل نمی‌زد، از ۲۶ شهریور تا ۱ مهر فروش سینماها در مجموع به ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید و این افت چشمگیری برای گیشه سینماها به شمار می‌آمد.

سه هفته از شروع اجرای این طرح گذشته بود که به مناسب رحلت پیامبر و شهادت امام رضا سینماها دوباره چندین روز تعطیل شد و این تعطیلی اوضاع را بیش از پیش نا به سامان کرد. به طوری که فروش فیلم‌ها از دوم تا هشتم مهر فروش کل گیشه به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید.

یک ماه از آن ماجرا گذشت و این طرح همچنان موقعیتی پیدا نکرد تا بتواند سینماها را نجات دهد و حتی در هفته گذشته (۹ تا ۱۵ مهر) مجموع فروش فیلم‌های سینمایی به ۴ میلیارد و ۹۳۲ میلیون تومان رسید.

طرحی جدید برای نجات سینما

در چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی عصر روز گذشته ۱۸ مهرماه در سالن نمایش و جلسات شهید آوینی سازمان سینمایی برگزار شد.

غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، حبیب ایل بیگی، محمدقاصد اشرفی، علی سرتیپی، روح‌الله سهرابی، هاشم میرزاخانی، محمدحسین جعفریان، محمدرضا فرجی، علیرضا اسماعیلی و محمد احمدی و یزدان عشیری از حاضران این جلسه بودند.

در چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران درباره شناسایی راهکارهای مختلف برای تداوم رونق و کمک به اقتصاد سینما، توسعه تعاملات با تلویزیون و شهرداری برای گسترش بسترهای تبلیغاتی فیلم‌ها و تدبیر شورای صنفی در چینش جدول اکران فیلم و… بحث و بررسی شد.

در این جلسه مصوب شد برای تقویت چرخه اکران فیلم‌ها ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغاتی تلویزیونی و تبلیغات شهری، همراه با جشن مهر سینمای ایران در استان‌ها و مناطق مختلف کشور، سینماها به صورت نیم بها پذیرای علاقه مندان باشند.

طبق پیگیری‌ها قرار است که این طرح از ۲۲ مهر اجرایی شود تا شاید راه نجاتی برای سینماها باشد. ضمن اینکه به زودی قرار است فیلم‌های تازه‌ای روی پرده سینما بروند.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1682689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =