۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۹

عباسپور، از طرحی خبر داد که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تهیه شده تا مدارک پیام نور، معادل شود و این سرآغاز موضعگیری دانشگاه و نمایندگان مجلس در مقابل این طرح بود

امیدسلیمی بنی: همه چیز از اظهار نظر رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شروع شد که به خبرآنلاین گفته بود: "مدرک پیام نور از امسال معادل می شود. به همین دلیل، داوطلبان علوم انسانی فعلا انتخاب رشته نکنند." به بیان دیگر، دانشگاه پیام نور به قدری بی اعتبار شده که اگر داوطلبی می خواهد واحدهای این دانشگاه را در لیست محل درس خواندن خود، وارد کند، صابون گرفتن مدرک معادل را به تنش بزند.

بلافاصله این اظهار نظر، با واکنش دانشگاه پیام نور مواجه شد و پرونده این هفته به ناتم "پیام نور گیت" رقم خورد. معاون دانشگاه پیام نور در پاسخ به خبرآنلاین بلافاصله گفت: مدرک این دانشگاه معادل نمی شود.

این گفت و جوابها که در روزهای میانه هفته گذشته شروع شده بود، به آخر این هفته رسید تا 154 نماینده مجلس، وارد گود شوند و در حمایت از پیام نور، بیانیه بدهند.

نیمی از نمایندگان مجلس در بیانیه خود، از دانشگاه پیام​نور به عنوان تنها دانشگاه باز و نیمه حضوری کشور که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است، نام برده و نوشته اند: در کنار توسعه کمی این دانشگاه که در پاسخ به تقاضای علمی مردم و حذف کنکور بوده است، دانشگاه پیام نور در پی بالا بردن کیفیت آموزش نیز بوده است.

این در حالی است که علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پایش را در یک کفش کرده که آموزشهای پیام نور، کیفیت ندارد. دلیل آن را هم آموزش رشته هایی مانند "هوا و فضا" می داند که دانشگاه های بزرگ ایران، در فراهم سازی تجهیزات آن درمانده اند.

رییس کمیسیون آموزش مجلس خطاب به وزیر علوم نامه ای نوشته و از کامران دانشجو خواسته توضیح بدهند پیام نور با کدام امکانات دانشجوی هوا فضا پذیرش می کند؟

او در نامه اش با اشاره به افزایش 70 درصدی ظرفیت پیام نور در رشته های فنی و مهندسی از 80 هزار به 136 هزار نفر نوشته: "این افزایش برای یک دانشگاه که نسبت استاد به دانشجو در بعضی از مراکز آن یک به 800 است، قابل قبول نیست."

عباسپور تهرانی همچنین توپ بی کیفیتی آموزشهای پیام نور را به زمین دانشجویان انداخته و می گوید: " دانشجویان پیام نور مطالعه را جایگزین ضعف مدیریت دانشگاه کنند.

ولی این استاد دانشگاه نیز تلویحا، حرفش را درباره "معادل شدن" مدرک پیام نور پس گرفته و می گوید: "اما در نهایت هردانشجویی که تا کنون از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است بداند که مدرکش قابل قبول است و توصیه می شود تا دانشجویان تازه وارد بدانند که به چه دانشگاهی وارد شده اند و اطلاعات خود را در زمینه مدیریت و ارائه مدرک و نیز نحوه اموزش در این دانشگاه بالا ببرند تا بعد از طی چند سال دچار مشکلات نشوند ."

در مقابل، دانشگاه پیام نور نیز عباسپور را متهم به تشویش اذهان عمومی کرد. رییس این دانشگاه گفت: طرح معادل شدن مدارک پیام نور در زمان انتخاب رشته، تشویش افکار عمومی است.

حسن زیاری موضع رسمی دانشگاه تحت مدیریت خود را اینطور ابراز کرد: "بدون شک این مطلب کذب است و وجاهت قانونی ندارد. اینکه بحث معادل شدن مدارک دانشگاه پیام نور صحت ندارد از سوی سازمان سنجش، معاون آموزشی دفتر گسترش وزارت علوم طی مصاحبه و اطلاعیه‌هایی رسما اعلام شده است."

این گفتگو پس از صدور اطلاعیه و توضیح رسمی پیام نور درباره معادل شدن مدارک کارشناسی این دانشگاه صورت گرفت که در آن قید شده بود: " اظهارات آقای دکتر عباسپور به عنوان یک نماینده از مجموع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی کاملا جنبه شخصی داشته و بیان مطالب اینچنینی در این شرایط موجب تشویش اذهان عمومی، خانواده ها ،دانشجویان و داوطلبان محترم می شود."

عباسپور تهرانی نیز البته، قدم به قدم، از موضع ابتدایی خود عقب رفت تا اینکه اعلام کرد: مدرک ورودی سال های قبل پیام نور معادل نمی شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، توضیح داد: "اگر طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شود، مدارک ورودی های سال 90، معادل می شود. مدارک دانشجوهایی که تا الان زحمت کشیده اند، سرجای خودش هست و تغییری نمی کند."

با این حساب، دانشگاه پیام نور و مدارک معادل دوره های رسمی و پودمانی آن، یکی از داغترین تابستانهای خود را سپری کرد تا حداقل بسیاری از داوطلبان کنکور که قرار بود تا اواخر مرداد، انتخاب رشته کنند، دستشان اندکی برای تیک زدن خانه های دانشگاه پیام نور، بلرزد، ولی همچنان ورودی دانشگاه پیام نور، سالانه بالا می رود، چون از همه دانشگاه ها ارزانتر است و سر کلاس رفتن ندارد ولی کیفیت چطور؟ اصلا کسی دنبال کیفیت در آموزش هست یا مدرک داشتن، کافی است؟

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    0 1
    نمایندگان مجلس بیشترشون یا پیام نوا خوندن یا اونجا دانشجو هستن. فقط به خاطر حمایت از حقوق دانشجوها بیانیه دادن و اصلاً منافع دبگه ای نبوده!
  • بدون نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    0 1
    دانشگاه پیام نور بی شک میتواند یک نمونه نوین در امر آموزش ارائه کند اگر اندکی بیشتر به این دانشگاه توجه شود.در این دانشگاه این دانشجو است که با میل خود میخواند و میخواند و میخواند.روا نیست با این گونه سخنان نسنجیده و از سر ناآگاهی به تمام دانشجویان این دانشگاه بی حرمتی کرد.
  • بدون نام US ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    0 0
    با با نذارین اینچوری به علم ضربه بخوره پیام نور واقها امکانات نداره
  • بدون نام US ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    0 1
    آیا دانشجویان بعد از سه دهه مسخره می شوند یا نمی شوند؟!
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    1 0
    معادل کردن نداره... معادل شدن این دانشگاه باعث حذف این دانشگاه میشه... اگر به دنبال کیفیت اند قوانین آن را تغییر دهند مثلا حضور اجباری در کلاس مانند سایر دانشگاه ها ... با انصاف باید گفت که دانشجویان این دانشگاه هم خیلی در تحصیلات تکمیلی موفق بودند.
  • هوشمندی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    3 1
    باید پذیرفت که موفقیتهای دانشگاه پیام نور در جذب دانشجو که باعث کمرنگ شدن دانشگاههای ازاد وغیر انتفاعی وبعضارشته های پرطرفدار سراسری همچون حقوق وعمران ومهندسی الکترونیک وکامپیوتر شده است باعث حسادت وسنگ اندازی عوامل وابسته به انها در ردای حق بجانب مدافع حقوق دانشجویان ؟!شده است اگر معیار کفیت ازمون ارشد باشد که همه شرکت میکنندباشد رتبه دانشگاه پیام نور از خیلی از مدعیان بالاتر است وشاید تعداد زیاد سیاهی لشگر کارمند وهیات علمی ملاک است؟
  • اسرین IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    0 0
    آخرش نفهمیدیم معادل میشه یا نه
  • hhh IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    2 0
    من امسال درآزمون فراگیرکارشناسی رشته حقوق قبول شده ام.قراراست 27 شهریور90 ثبت نام کنم آیامدرک معادل به من داده میشود؟