هانی‌زاده: اسرائیل ناچار به تسلیم در قبال لبنان شد/تل‌آویو امکان برهم زدن توافق را ندارد

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: اگر اسرائیل بخواهد در آینده در حق لبنان در بهره برداری از منابع نفت و گاز خللی وارد کند حزب الله تمام تاسیسات نفت و گاز منطقه کاریش را هدف قرار خواهد داد.

محمد اکبری: لبنان و اسرائیل بر سر محدوده آبی به وسعت ۸۶۰ کیلومتر مربع که سرشار از منابع گازی و نفتی است با یکدیگر سال هاست که اختلاف دارند و از اکتبر سال ۲۰۲۰ تاکنون چند دوره مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری آمریکا و سازمان ملل برگزار کرده‌اند. اما این گفتگوها تا امروز به این اندازه به توافق نزدیک نبوده است. از دو سال قبل رژیم اسرائیل تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است و از آن زمان لبنان که با مشکلات اقتصادی بی شماری دست و پنجه نرم می کند در تلاش بود تا سهم خود از این دریا را به دست آورد.

در رابطه با چگونگی شکل گیری این توافق و چند و چون حضور حزب الله در این مذاکرات با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.

در رابطه با مذاکرات ترسیم دریایی بین لبنان و اسرائیل چه کسی دست برتر را دارد؟ معمار این گفت و گوها چه کسی بود؟

همان طور از سالهای گذشته و بویژه از سال ۲۰۱۸ تاکنون رژیم صهیونیستی بدون توجه به پروتکل های مرزهای دریایی، در دریای مدیترانه اقدام به حفاری در آبهای اقلیمی لبنان کرد و از آن زمان تا کنون بعد از گذشت چهار سال حفاری های صورت گرفته در شرق مدیترانه موجب شد که اسرائیل به یک سفره عظیم گاز و نفت دست پیدا کند، بگونه ای که گفته می شود که حجم سفره های گازی دریای مدیترانه به ۱۸۰ میلیارد فوت گازی رسیده است و این یک ثروت عظیمی است که قرار بود اسرائیل این را مصادره کند و لبنان را از برخورداری از این سفره منابع نفتی محروم کند. شکایتهای لبنان به نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل نتیجه نداد و تهدیدات سید حسن نصرالله در سال گذشته موجب شد که امریکا و کشورهای اروپایی برای جلوگیری از یک درگیری جدید بین لبنان و اسرائیل به تکاپو بیفتند. سید حسن نصرالله در آستانه بهره برداری رسمی اسرائیل از حوزه گاز کاریش هشدار داد که اگر اسرائیل از این چاه ها بهره برداری کند حزب الله این حوزه گازی را هدف موشکهای خود قرار خواهد داد. در نتیجه اسرائیل که قرار بود ماه گذشته از این حوزه گازی بهره برداری کند این عملیات را به تاخیر انداخت. از این رو امریکا یک هیاتی برای مذاکره به بیروت اعزام کرد و در این گفت و گو ها طی سه ماه اخیر مذاکراتی صورت گرفت که این مذاکرات موجب شد اسرائیل به خواسته لبنان تن دهد و حق لبنان را در این منابع به رسمیت بشناسد. این امر در حقیقت یک تسلیم بزرگی در برابر حزب الله و مردم لبنان است که اسرائیل با تهدید دبیر کل حزب الله ناچار به تسلیم شد و به حق لبنان برای برخورداری از منابع شرق مدیترانه اعتراف کند.

در حال حاضر انگشت حزب الله روی ماشه است که اگر اسرائیل بخواهد در آینده در حق لبنان در بهره برداری از منابع نفت و گاز خللی وارد کند حزب الله تمام تاسیسات نفت و گاز منطقه کاریش را هدف قرار دهد و این به نوعی پیروزی بزرگی برای حزب الله و ملت لبنان محسوب می شود.

هانی‌زاده: اسرائیل ناچار به تسلیم در قبال لبنان شد/تل‌آویو امکان برهم زدن توافق را ندارد

بیشتر بخوانید:

ماجرای ترسیم یک خط دریایی پردردسر

هاآرتص:اسرائیل از حزب‌الله می‌ترسد

لبنان: توافق ترسیم مرزهای دریایی با اسراییل نزدیک است

این مذاکرات در چه سطحی برگزار شد؟ آیا حزب الله خود در این مذاکرات نماینده ای داشت؟ با توجه به اینکه محور مقاومت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد آیا این مسئله موجب مشروعیت بخشی به حضور رژیم صهیونیستی در مدیترانه نمی شود؟

در واقع حزب الله از طریق نبیه بری رئیس پارلمان لبنان که با میشل عون رئیس جمهور لبنان هماهنگی های لازم را در خصوص خواسته های حزب الله داشته است و خواسته های خود را به دولت منتقل کرده است. از این رو بر اساس اینکه امریکایی ها به عنوان واسطه بین رژیم صهیونیستی و لبنان عمل کردند، دولت لبنان تمام خواسته های حزب الله را به طرف امریکایی منتقل کرد و امریکا هم ناچار شد که به اسرائیل فشار آورد که به خواسته های لبنان تن دهد. آنچه که اتفاق افتاد این بود که حزب الله در پشت پرده قرار داشت و از طریق رئیس پارلمان خواسته های آن منتقل می شد و با اینکه حزب الله حضور فیزیکی نداشت ولی خواسته های آن تامین شد.

در حال حاضر پس از توافقات صورت گرفته انتقادات شدیدی نسبت به لاپید در اسرائیل شکل گرفته است. به نظرتان این وضعیت باعث شکنندگی این توافق و بهم خوردن توافق با آمدن شخصیت های جدید در اسرائیل نمی شود؟

این احتمال وجود دارد. در حال حاضر انتقادات شدیدی از سوی نتانیاهو و چهره های جنگ طلب اسرائیلی علیه نفتالی بنت و لاپید صورت گرفته و بنیامین نتانیاهو مدعی شده است که اسرائیل در برابر خواسته های حزب الله تسلیم شده است. اما از سوی دیگر این مسئله وجود دارد که اگر اسرائیل بخواهد توافق نامه امریکا و لبنان را بهم بزند و بخواهد که سهم لبنان را مصادره کند انگشت حزب الله روی ماشه است و تمام تاسیساتی که اسرائیل در این حوزه تاسیس کرده سریعا منهدم خواهد شد و اسرئیل هم این را می داند که تهدید حزب الله جدی است و اسرائیل چاره ای جز قبول این روند ندارد.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1685201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =