۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳

کیوان کثیریان

فکرش را بکنید، ماه رمضان بیاید و تلویزیون سه چهارتا سریال هرشب پخش نکند، اصلاآن ماه، ماه می شود؟ ظاهرا ربنای شجریان را می شود پخش نکرد اما سریال ها دیگر جزو لاینفک ماه رمضان شده اند. اما بیایید از مردم بپرسیم یادشان هست سال گذشته در ماه رمضان چه سریالی دیده اند. سخت هم نمی گیریم. فقط نام سریال را بگویند کافی است. فکر می کنید چند نفر یادشان هست؟ سال های قبل از پارسال را که دیگر تخفیف می دهیم چون نتیجه معلوم است. البته چند مجموعه به یاد ماندنی نظیر «صاحبدلان»، «میوه ممنوعه» و تا حدودی «او یک فرشته بود» را مستثنی می کنم.
   
    فکر می کنید سریال هایی تا این حد فراموش شدنی چطور امکان دارد روی مخاطب تاثیر بگذارند؟ مگر هدف تلویزیون از ساخت و پخش این سریال ها همین نیست؟ مگر تلویزیونی ها نمی خواهند مردم را با دیدن سریال های معنوی ماه رمضان، متحول کنند؟ مگر قرار نیست از شیطان بترسیم. از عاقبت گناه وحشت کنیم؟ عالم برزخ را ببینیم و عبرت بگیریم؟ قرار بر همین ها است دیگر.
   
    توجه دادن مردم به ماورا، به تصویر کشیدن شیطان حالاچه در کسوت زن و چه در قالب مرد، تشریح کردن نوع وسوسه های ابلیس، نشان دادن عاقبت سست عنصرانی که گول آقا یا خانم شیطان را می خورند، مذموم شمردن حسد و حرص و طمع و... از راه نمایش عاقبت گنهکاران، لزوم تکیه به روحانیون و آویزه گوش کردن نصایح شان برای درامان ماندن از شر شیطان، از جمله محور های محتوایی این سریال هاست.
   
    جلوه های ویژه هم به کمک می آید تا فضاهای ماورایی – آنگونه که تجسم و تصور و تخیلات کارگردان است – خلق شود. گاه این صحنه ها به فانتزی های تخیلی و سرگرم کننده با حداقل باور پذیری تبدیل می شوند که بیش از آنکه تاثیرگذار باشند، مفرح و سرگرم کننده اند.
این قسم سریال ها حتی اگر از حیث فرم و ساختار تکنیکی، خوش ساخت از آب دربیایند چون برای مناسبت مشخصی تولید می شوند، آنچه بیشتر در معرض بررسی قرار دارد، فیلمنامه و مضمون ومحتواست نه چیز دیگر. مضامین این سریال ها هم که حال و روز مشخصی دارند.
چندی پیش لطیفه یی منتشر شد در باب همین سریال های ماه رمضان که به نظرم هوشمندانه بود و نشان از آن داشت که مردم به سادگی دست تلویزیون و برنامه سازانش را در ساخت اینگونه سریال ها خوانده اند و به فرمول آن دست یافته اند: «طرز تهیه سریال های ماه مبارک رمضان: آدم خوب ومثبت با محاسن سفید یک عدد+ پیرزن سالخورده یک عدد، ترجیحا فلانی+ شهرستانی لهجه داری یک عدد نمک سریال+ شیطان زن یا مرد+ دختر جوان و زیبا دو عدد+ پسر جوان و جذاب یک عدد+ زن زیبا و معصوم یک عدد، ترجیحا فلانی+ مرد میانسال دو عدد، ترجیحا بهمانی+ بهشت زهرا یک بار+ امام زاده نامشخص+ مسجد بی نام و نشان +جوانان معتقد با نام های مذهبی و بسیار قابل اعتماد چند نفر+ پولدارهای غیرقابل اعتماد با نام های ایرانی چند نفر+ تعدادی پلیس، معتاد، اهالی و کسبه محل به مقدار لازم. بعد هم همه را هم می زنیم و ادامه ماجرا»

از طرف دیگر گاهی تلویزیون احساس می کند باید کمی هم در ماه رمضان خنده دار وسرگرم کننده باشد و مردم را بخنداند. حالاگاهی رضا عطاران می شود پای ثابت شبکه» گاهی «زیرزمین» می آید و گاهی هم در وانفسای کمبود فیلمنامه خوب وکارگردان کمدی ساز، دست تلویزیون خالی می ماند و ناچار می شود با هر کیفیتی کار را روی آنتن بفرستد مثل همین امسال.

به هر حال وقتی تلویزیون وظیفه خطیر دور کردن مردم از شبکه های ماهواره یی را بر عهده گرفته باید مردم را به رگبار ببندد دیگر. باید به لطایف الحیل مردم را پای شبکه داخلی نشاند، والامعلوم نیست چه فجایعی اتفاق می افتد. از عجله هر ساله تلویزیون در سفارش دادن و ساخت این سریال ها دیگر چیزی نمی گویم که رسم هرساله است و از نبود سیاست های مشخص برای مناسبت ها و نبود هدفگذاری کلان برای پخش این سریال ها حرفی نمی زنم که اظهر من الشمس است.
تلویزیون هنوز و پس از سال ها نه بلد است بر مخاطبانش تاثیر بگذارد و نه بلد است آنها را شاد کند. نمونه هایش هم کم نیست. مثلاشادی آفرینی به سبک مجریان مطرح تلویزیونی در برنامه زنده صبح جمعه که ماجرایش را همه می دانند.
   
    اما حواستان باشد. سریال های معنوی، آموزه ها و کارکرد های دیگری هم دارند. مثلامی فهمیم وقتی روح از بدنمان جدا می شود، چه امکاناتی در اختیارمان هست. کجاها را می توانیم طی الارض کنیم و کجاها را باید با تاکسی برویم. کجا می توانیم روی صندلی بنشینیم و کجاها می توانیم از دیوار رد شویم.
این بار اگر زد و ما هم روحمان از بدن جدا شد، تکنیک های مختلفش را بلدیم و آن موقع خیلی گیج نمی شویم. یا مثلایاد می گیریم که کی و کجا و چطور می توانیم وارد خواب یکی بشویم. تازه کلی فهمیدیم که آن کسی که می رویم توی خوابش باید چطور آدمی باشد.
یاد می گیریم که اگر روح شدیم اشکال ندارد با یک روح از جنس مخالف این ور و آن ور برویم و خودمانی شویم چون تفکیک جنسیتی در عالم ارواح چندان موضوعیتی ندارد. به همین دلیل وقتی روح شدیم اجازه داریم وارد اتاق خواب دختر مردم شویم و با کله برویم توی خوابش. چرا که نه؟ خداوکیلی نباید از تلویزیون ممنون بود که این همه اطلاعات از عالم غیب همینطوری مفت و مجانی در اختیار عموم علاقه مندان می گذارد؟ من که ممنونم. شما چطور؟

کد خبر 168671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمانه IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    0 0
    سریال های ماه رمضون سال به سال داره بیشتر افت میکنه سریال های امسال که همشون به معنای واقعی کلمه واقعا مسخره اند نه فیلم نامه ی درست درمونی دارند نه کارگردانی معقولی! ای کاش این کارگردانا و فیلم نامه نویسا یا فکر فیلم ساختن واسه این ماه رو از سرشون بیرون کنند یا اینکه به شعور مردم کمی احترام بذارند بخدا اگه سریال نسازند ما راحت تریم
  • آراز A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    0 0
    اصلا سريال هايي كه 3.4پيش پخش مي شد قابل مقايسه با سريال هاي امسال است سال ها قبل ما رضا عطاران را داشتيم آيا الان سريال هاي باكيفيتي مانند بزنگاه ياخانه بدوش پخش مي شوداصلا سقوط يك فرشته يا 5 كيلومتر تا بهشت هم شد سريال اين سريال ها نه فيلمنامه اي درست حسابي دارند نهميزان سني قوي ملت ما بعد از افطار بايد غم و غصه مردم راببيند
  • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    0 0
    همه کاگردانها فکر می کنن که هییچکی از اسرار روح و مرده و شیطان خبر ندارن و فکر می کنن فقط خودشان قرآن و رساله... می خونن.فیلم ها دیگه تکراری شدن راحت می تونیم حدس بزنیم که آخر فیلم چی می شه
  • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    0 0
    مشکل مدیریت و نظارت است. یعنی اگر مدیریت ناظری بگذارد که بر فیلمنامه سخت بگیرد و فقط حقوق نگیرد آن وقت هر چیزی روی آنتن نمی رود ولی انصافا این یکی دوباری که فیلم را دیدم فهمیدم که که بعد از بیست و اندی سال که از فیلم روح هالیوودی گذشته یکی می آید و از بعضی چیزهایش به شکل بسیار ضعیف تقلید می کند مثل روح گناهکار و جهنم و صدای مثلا ترسناک و خب نتیچه گیری این که ما چقدر عقبیم..چقدر
  • بهنام US ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    اونها هدقشان تمان دادن کسانی هست که از اون دنیا خبری ندارند و به دنبال چپاول ملت هستند ... شما سخت نگیرید یه تلنگری هم به ما بزنند بسه کارشون رو انجام دادند
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    واقعا با این فیلمای بی محتوایی که میسازن دارن به شعور مردم توهین میکنن.کی دیده یه روح با وانت بره دانشگاه وتازه دانشجوی ترم آخرم باشه.سریال سقوط فرشته هم که نه سر داره نه ته!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    واقعا بیخودن
  • بدون نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    خیلی بامزه بود چه قلم شیرینی
  • اردوان CA ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    0 0
    راستی اسم سریالهای ماه رمضان سالهای قبل چی بود؟!!!
  • فرزین IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    حالا ببین می تونی یه کاری بکنی که فردا قانون تفکیک جنسیتی واسه عالم ارواح در مجلس دو فوریتی بشه/ لااقل بزارین اونا حال خودشونو بکنن!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    حالا دیگه خیلی سخت نگیریرد یا خودشون در این حد هستند ویا دیگران را در این حد میبینند ولی خب انصافا خیلی ها همین را هم نمیفهمن و از این هم کمترن نه ؟ ولی مطمئنا به اون هایی که باید تاثیر کنه هیچ نوک سوزن هم اثر نداره حالا اینا هی بسازن ولی خودمونیم پوله رو که به جیب میزنن باز یگرام که عشق میکنن ومعروف میشن !!!!!!!!!!
  • بدون نام NL ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۳
    0 0
    مطلب جالبی بود.این همزدن طوری بوده که ماحصلش چیزی جز ته گرفتن غذا نیست.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۳
    0 0
    کجای کاری تازه دوشنبه ها شمال هم میرن بنده خدا
  • محمد US ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۳
    0 0
    به جای این همه هزینه بهتره یه شبکه ماهواره ای معرفی کنند ببیندگان محترم هم نگاه کنند بعد از اون شبکه پورسانت بگیرند اینجوری هرینه که نمی کنند هیچ یه چیزی هم تو دست و بالشون رو میگیره اما حیف که ایرانی ها گیرنده ماهواره ای ندارند!!!!!!!
  • علی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
    0 0
    این سریال ها به سفارش ساخته میشن که متاسفانه چرا این نوع سریالها اینقدر مورد نظر آقایون هستش برای من جای سواله!!!!
  • دریاچه اورمیه IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    0 0
    با این وصع واوضاع به نظرم از این بیشتر نمی شه انتظار داشت،
  • سارا IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    واقعا سریالهای امسال بی خود بودن. پنج کیلومتر که خیلی گند و بی خود بود. اخه ازش تقدیر هم کردن. من به عنوان فردی از مردم ایران اصلا از این سریال راضی نبودم