۱۱ نفر
۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
قدرت زدایی از مردم با فیلترینگ

از مسئولان خواستاریم نگاهی عمیق تر و همه جانبه مبتنی بر توسعه پایدار به این موضوع داشته باشند و با در نظر گرفتن خسارات وارده به حوزه های اقتصاد و سیاسی کشور، خانواده ها، زیر ساخت ها، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان، نسبت به رفع فیلترینگ اهتمام ورزند.

در حال حاضر فیلترینگ فضای مجازی کسب و کار، زندگی و اقتصاد بیشتر مردم را با مشکل مواجه کرده است، علاوه برکسب و کارها خیلی از شرکت های استارتاپی که در سال های اخیر روی آن ها سرمایه گذاری شده، نیز با مشکل مواجه شده اند به نحوی که اکنون اغلب آن ها خصوصا استارتاپ های کوچک تر که در برگیرنده اشتغال 50 تا 100 نفر هستند، با مشکلات عدیده و جدی مواجه شده اند و فعالیت برخی یا متوقف شده و برخی دیگر نیز در حال توقف است؛ معضل دیگری که برای آنان ایجاد شده آن است که اغلب در حال تعدیل نیرو هستند. به گفته کارشناسان فیلترینگ حداقل 300 هزار شغل را در کشور از بین برده است.

بنابراین یکی از خسارت های شاخص فیلترینگ، متوجه کسب و کارهایی است که سال ها بر روی آن ها سرمایه گذاری کرده ایم و متاسفانه امروز در حال از بین رفتن هستند. در این بین معیشت امروز و فردای این کسب و کار ها و افرادی که شغل و اقتصادشان بر پایه اینترنت و پلتفرم های مختلف بود در معرض خطر قرار گرفته و خسارت های بالایی دیده اند. لذا از مسئولان خواستاریم نگاهی عمیق تر و همه جانبه مبتنی بر توسعه پایدار به این موضوع داشته باشند و با در نظر گرفتن خسارات وارده به حوزه های اقتصاد و سیاسی کشور، خانواده ها، زیر ساخت ها، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان، نسبت به رفع فیلترینگ اهتمام ورزند. یکی از مهمترین موارد، از بین رفتن نظارت شهروندان و عدم انتشار دیدگاهایشان نسبت به سیاست جاری کشور و ناتوانی شهروندان در شفاف سازی در شبکه های اجتماعی است. به عبارت دیگر استمرار این وضعیت به معنای قدرت زدایی از شهروندان محسوب می شود.

به نظر می رسد این شرایط قابل ادامه نیست و بهتر است مسئولان موارد ذکر شده را در روزهای آتی مد نظر قرار دهند چرا که در حال حاضر ، شرایط اضطرار نیز وجود ندارد و نیازی به محدود شدن اینترنت نیست. از این رو لازم است اوضاع در حوزه اینترنت و دسترسی ساده به آن به قبل از اتفاقات مهر ماه برگردد. از سوی دیگر ظاهرا در حال حاضر در مورد فیلترینگ سکوت اختیار شده و احتمالا شورای عالی امنیت ملی بتواند در مورد ادامه یا عدم ادامه فیلترینگ تصمیم مجدد اتخاذ کند زیرا همانطور که عنوان شد، شرایط به نحوی نیست که اظهار کنند اجبار به فیلترینگ دارند، و باید فیلتر کنند. از این رو اساسا نیازی به فیلترینگ نیست .

این روزها اثرهای منفی فیلترینگ روی جامعه و اقتصاد، بسیار بیشتر از آن چه تصور می شد نسبت به اثرات مثبت ظاهر شده، و این موضوع برای کابران فضای مجازی و آن ها که بر این حوزه اشراف دارند به طور کامل مشهود است. در نهایت بهتر است مسئولان با عنایت ویژه به پی آمدهای بسیار مخرب فیلترینگ با انجام تحقیق و نگاه علمی در نخستین فرصت ممکن نسبت به بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی اقدام کنند .

*عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت

216212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1687937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =