کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارشی مقایسه ای از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهای وزارت علوم، وضعیت فعلی آموزش عالی را در جمع نمایندگان عضو کمیسون های فرهنگی و آموزش مجلس شورای اسلامی تشریح کرد.
کامران دانشجو در نشست نمایندگان عضو کمیسیون های فرهنگی و آموزش مجلس شورای اسلامی به برخی موارد در خصوص اقدامات وزارت علوم اشاره کرد.
دانشجو با یادآوری اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور مجوز دوره های متفاوت آموزشی و پژوهشی در موسسات آموزش عالی دولتی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای دانشگاه پیام نور و موسسات غیر انتفاعی را به شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان تفویض کرده است، ادامه داد: این شورا با کمیته های تخصصی و عضویت استادان مجرب و بنام دانشگاهها، سالهاست با دقت درخواست های رسیده از مراکز آموزش عالی را بررسی کرده و در صحن شورای گسترش با حضور بیش از 20 عضو هیأت علمی که همگی مراتب علمی و اجرایی بالایی دارند، به بحث می گذارد.
وی افزود: همانطور که مجوز برای ایجاد دوره های تحصیلی بالاتر در دانشگاه های دولتی صادر می شود، درخواست های مراکز آموزش عالی کشور هم بررسی و برای مقاطع مختلف دانشگاه ها در مکان مشخص مجوز صادر می شود.
وزیر علوم با بیان اینکه شورای گسترش آموزش عالی نظرات نمایندگان، کارشناسان و نظارت های دقیق و دوره ای را که صورت می گیرد همیشه مورد استفاده قرار داده، اظهار داشت: به هر حال، مرجع صدور مجوز برای رشته های تحصیلی در مقاطع مختلف، شورای گسترش آموزش عالی است و جایگاه دیگری مجوز دوره یا مقطع تحصیلات عالی را صادر نکرده و مدارک را ارزشگذاری نمی کند.
افزایش پذیرش تحصیلات تکمیلی
دانشجو درخصوص ایجاد رشته های تحصیلات تکمیلی گفت: در سال 1367تنها 215 رشته گرایش تحصیلی مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها وجود داشت؛ هم اکنون تعداد این رشته ها به 2 هزار و 100 رشته و گرایش تحصیلی افزایش یافته است.
وزیر علوم در خصوص افزایش پذیرش مقطع تحصیلات تکمیلی با توجه به یک میلیون متقاضی ورود به این مقطع گفت: با همین امکانات موجود و اعضای هیأت علمی، امکان پذیرش دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی تا 3 برابر وضع موجود وجود دارد، زیرا اگر تعداد 40 هزار عضو هیأت علمی استادیار و بالاتر هرکدام فقط راهنمایی یک دانشجو را هر سال برعهده گیرند، می توان 40 هزار دانشجوی دکتری پذیرش کرد و اگر متوسط دوره ارشد 2 سال و دوره دکتری 4 سال و نیم باشد، اعضای هیأت علمی در یک ترم، راهنمایی بیش از 5 دانشجو را نیز برعهده نخواهند گرفت.
دانشجو در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به میزان جذب اعضای هیأت علمی در سال های مختلف، اضافه کرد: در سال های 84 تا 87 تنها یک هزار و 500 عضوهیأت علمی جذب شدند در حالی که از سال 88 تاکنون حدود 6 هزار نفر عضو هیأت علمی جذب دانشگاه ها شده اند که در مقایسه با 10 سال گذشته یک فعالیت بسیار اساسی از طرف مرکز جذب اعضای هیأت علمی در راستای کیفیت بخشیدن هرچه بیشتر به آموزش عالی است.
وزیر علوم در ادامه سخنان خود به همکاری دانشگاه ها با بخش صنعت اشاره کرد و افزود: فعالیت های پژوهشی و ارتباط با صنعت و سایر بخش های جامعه شاهد رشد خوبی بوده که در این زمینه انعقاد قرارداد همکاری دانشگاه های کشور با وزارت دفاع قابل اشاره است که 200 پروژه را درقالب یک هزار پایان نامه تعریف کرده و در 30 دانشگاه کشور در حال اجرا است.
انتقال 210 دانشجو کمتر از هشت ماه به دانشگاه های همتراز محل تحصیل در داخل
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین و ابلاغ آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاه های داخل و ایجاد تسهیلات در این مورد سخن گفت و اظهار داشت: از زمان ابلاغ این آیین نامه در کمتر از هشت ماه 210 دانشجو به دانشگاه های همتراز محل تحصیل خود در داخل کشور منتقل شده اند، این در حالی است که در گذشته به صورت متوسط سالیانه تنها حدود 40 نفر به دانشگاه های داخل منتقل شده اند.
روش پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه ها
دانشجو در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس در خصوص روش پذیرش دانشجواز طریق دریافت شهریه، تاکید کرد: پذیرش دانشجو از طریق دریافت شهریه، تکلیف قانون برنامه پنجم است که بر این اساس دانشگاه ها می توانند درصدی از ظرفیت پذیرش خود در مقطع تحصیلات تکمیلی را از طریق دریافت شهریه و از میان افرادی که در آزمون علمی سراسری رتبه لازم را کسب کرده اند پذیرش کنند.
وزیر علوم تصریح کرد: اینطور نیست هرکس شهریه بدهد پذیرش می شود، بلکه فرد متقاضی تحصیل با پرداخت شهریه می بایست رتبه لازم را در آزمون سراسری آورده باشد.
وی با اشاره به مقطع دکتری دانشگاه ها و برخی اعمال سلیقه ها در این زمینه، خاطرنشان کرد: البته تاکنون با برخی سخت گیری ها و اعمال استانداردهای سلیقه ای، مجوز راهنمایی دانشجوی دکتری در بسیاری دانشگاه های کشور برای اعضای هیأت علمی در مرتبه استادیار صادر نشد، این در حالی است که در دانشگاه های طراز اول دنیا استادیارانی وجود دارند که همزمان راهنمایی بیش از 10 دانشجو را برعهده دارند و در برخی اعمال سلیقه های داخل حتی به عضو هیأت علمی با مرتبه استادی هم چنین مجوزی داده نمی شود.
دفاع از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه های کشور
دانشجو با دفاع از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه های کشور، گفت: امکانات آزمایشگاهی در اکثر دانشگاه های ما با امکانات و تجهیزات دانشگاه های رده یک دنیا قابل مقایسه بوده و از امکانات و تجهیزات دانشگاه ها در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر و بهتر است.
وزیر علوم افزود: طرحی در معاونت پژوهشی در حال اجراست که شبکه ای از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و دانشگاهی در استان، منطقه و کشور ایجاد شده و دانشگاه ها می توانند از امکانات موجود دانشگاه های کشور استفاده بهینه تری داشته باشند.
وی در این باره به اعضای هیأت علمی و استادان دانشگاه های کشور در مقایسه با اعضای هیأت علمی دانشگاه های کشور دیگر اشاره کرد و گفت: اگر استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه های ما توانمندتر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های اروپا و امریکا نباشند به جرات می توان گفت از آن ها چیزی کم ندارند و خروجی های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های ما و نه فقط تعدادی از دانشگاه ها بلکه همه دانشگاه های ما این را نشان می دهد.
وزیر علوم گفت: چطور می شود گفت آمریکا و اروپا دانش آموختگان ما را شکار می کنند و از طرف دیگر گفت ما اعضای هیأت علمی، دانشمند و امکانات نداریم، یک بام و دوهوا که نمی شود. فارغ التحصیلان ما محصول همین دانشگاه ها با همین امکانات، اعضای هیأت علمی، مربی استادیار، دانشیار و استاد هستند که در چند سال اخیر به خاطر کیفیت خوب فارغ التحصیلان بیش از پیش مورد توجه شکارچیان دانشمندان قرار گرفته اند.
45 232
نظر شما