تصاویر | سرنوشت غم‌انگیز میراثی جهانی که ویرانه شد

ایسنا نوشت: رصدخانه مشهور "آرسیبو"(Arecibo) در سال ۲۰۲۰ و پس از بیش از نیم قرن فعالیت فرو ریخت و اکنون که دو سال از آن ماجرا می گذرد بنیاد ملی علوم آمریکا اعلام کرده این رصدخانه را بازسازی نخواهد کرد. در این خبر تصاویری از این رصدخانه پیش از تاسیس و تا لحظه فروپاشی را منتشر کرده‌ایم.

سال ۲۰۲۰ رصدخانه مشهور "آرسیبو"(Arecibo) که شامل یک بشقاب بزرگ و یک گنبد بود که با کابل‌های فولادی نگه داشته شده بود و چندی بود که کابل‌های آن فرسوده شده بودند، فرو ریخت. بنابر جدیدترین اخبار، تلسکوپ رادیویی نمادین پورتوریکو که در سال ۲۰۲۰ فرو ریخت، بازسازی نخواهد شد، اگرچه این منطقه شاهد افتتاح یک مرکز آموزشی جدید در سال آینده خواهد بود.

در این خبر تصاویر قبل و بعد از فروپاشی رصدخانه آرسیبو نشان داده شده است. فروپاشی آرسیبو مهر پایانی بر روی یک دوره تحقیقات فضایی این رصدخانه بود. ستاره شناسان در غم از دست دادن این رصدخانه، عزادار شدند چرا که برای نزدیک به ۶۰ سال، رصدخانه آرسیبو سهم قابل توجهی در حوزه نجوم داشت.

تلسکوپ رادیویی "آرسیبو" در سال ۱۹۶۳ تکمیل شد و داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که منجر به دریافت یک جایزه نوبل شد و در پیشرفت علم نجوم نقشی اساسی ایفا کرد. در سال ۱۹۹۲ به اولین رصدخانه‌ای تبدیل شد که سیارات خارج از منظومه شمسی را مشاهده کرد. این رصدخانه در چند دهه فعالیت خود نقش زیادی در جستجوی حیات فرازمینی از جمله پخش اولین پیام زمینی به اعماق فضا داشت.

تصاویر | سرنوشت غم‌انگیز میراثی جهانی که ویرانه شد

اما برخلاف همه دستاوردهای "آرسیبو"، تعهد ایالات متحده به عنوان مالک و حافظ "آرسیبو" از سال ۲۰۰۶ دچار نقصان شد. بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF) که حامی "آرسیبو" بود، در این سال بودجه "آرسیبو" را ۱۵ درصد کاهش داد. عجیب بود که "آرسیبو" برخلاف بهره‌وری و دستاوردهای مداوم از اولین تاسیساتی بود که با کاهش بودجه مواجه شد.

تصمیم برای کاهش بودجه "آرسیبو" با مقاومت جامعه علمی و فراتر از آن روبرو شد. از جمله فرماندار وقت پورتوریکو که از بنیاد ملی علوم آمریکا درخواست تجدید نظر کرد. اما در سال ۲۰۰۷ باز هم بودجه "آرسیبو" کاهش یافت و از ۱۰.۵ میلیون دلار به هشت میلیون دلار رسید. سپس با کاهش چشمگیر بودجه در چهار سال بعد، تعطیلی این رصدخانه قریب‌الوقوع به نظر می‌رسید.

در این هنگام، بنیاد ملی علوم آمریکا به یک کنسرسیوم جدید ماموریت داد تا مدیریت "آرسیبو" را در سال ۲۰۱۱ به عهده بگیرد و آن را از یک مؤسسه با بودجه فدرال به مؤسسه‌ای تبدیل کند که بتواند از منابع دیگر به دنبال بودجه باشد.

تصاویر | سرنوشت غم‌انگیز میراثی جهانی که ویرانه شد

خوش‌بینی در مورد این تحول و جابجایی خیلی زود جای خود را به بدبینی داد. بنیاد ملی علوم آمریکا همچنان به حمایت از "آرسیبو" ادامه داد و ناسا یک سوم هزینه‌های آن را تقبل کرد. با این حال متعادل‌سازی بودجه توسط بنیاد ملی علوم آمریکا و وعده سایر پروژه‌های جدید رصدی بار دیگر این رصدخانه را تهدید کرد.

در سال ۲۰۱۵، "رابرت کر" مدیر تاسیسات "آرسیبو" به دلیل درگیری‌ها بر سر بودجه استعفا داد. در سال ۲۰۱۸، دانشگاه "فلوریدای مرکزی" مدیریت "آرسیبو" را بر عهده گرفت و کمک کرد تا خسارات وارده به "آرسیبو" از طوفان ماریا جبران شود.

اما انگار از پایان راه گریزی نبود. در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۲۰، بنیاد ملی علوم آمریکا سرانجام تعطیلی رسمی عملیات این تلسکوپ را اعلام کرد و سپس در اول دسامبر نیز سرانجام کابل‌های نگه دارنده پاره شدند و "آرسیبو" دچار فروپاشی شد.

تصاویر | سرنوشت غم‌انگیز میراثی جهانی که ویرانه شد

اکنون، بنیاد ملی علوم(NSF) که مالک‌ آرسیبو است، تشخیص داده است که به رغم درخواست دانشمندان، رصدخانه آرسیبو هیچ تلسکوپ جدیدی برای جایگزینی با آن تلسکوپ دریافت نخواهد کرد. پروژه آموزشی جدیدی در آنجا در حال افتتاح است.

بنیاد ملی علوم در نظر دارد میراث رصدخانه را به یک مؤسسه آموزشی مهم در پورتوریکو تبدیل کند تا آنجا مرکزی برای آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی(STEM) باشد. قرار است این مرکز در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود.

رصدخانه "آرسیبو" فضای غرورآفرینی برای دانشمندان پورتوریکویی و جامعه محلی حول آن بود. از بسیاری جهات، این رصدخانه نماد پورتوریکو بود، چرا که محل فیلمبرداری چند فیلم مشهور هالیوودی نظیر "جیمز باند" هم بود و شهرتی جهانی داشت.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1693013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =