آموزش و پرورش اصرار زیادی دارد تا نوبت عصر مدارس را در همه مقاطع، تعطیل کند. اکنون معاون آموزش متوسطه وزیر می گوید 90 درصد مقطع راهنمایی و دبیرستان، نوبت صبح شده است.

به گفته ابراهیم سحرخیز، این تغییر با استفاده از تمام اتاق های مدیریتی اضافه انجام می شود: "به سمتی حرکت می‌کنیم تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خالی مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های کشور، کاهش اتاق‌‌های مدیریتی و رعایت تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس، مدرسه‌ای در نوبت عصر در کشور وجود نداشته باشد."

این روش استفاده از همه فضاها برای تبدیل به کلاس درس، یادآور حجم بالای دانش آموز در مدارس در دهه 60 و 70 است. زمانی که هرم جمعیتی دانش آموزی ایران در قله بود و بودجه و زمان برای ساخت مدارس جدید وجود نداشت.

دانش آموزان آن نسل خوب به خاطر دارند مدارس دو شیفته و سه شیفته که کلاس های 45-50 نفره داشتند، گاه آبدارخانه را هم به کلاس درس بدل کرده بودند و 25 دانش آموز در همان فضای کوچک، درس می خواندند. گویا این اتفاق قرار است دوباره با یک شیفت شدن مدارس و تعطیلی شدن روزهای 5شنبه بیفتد. 

نکته اینکه سحرخیز گفته مدیران مدارس مجازند در اتاق های تبدیل شده به کلاس درس، تا 35 دانش آموز را جا بدهند: "مدیران مدارس باید با رعایت تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس درس با حداقل 24 و حداکثر 30 تا 35 دانش‌آموز تدابیری اتخاذ کنند تا از ظرفیت‌های مدارس برای ثبت‌نام دانش‌آموزان و یک نوبته کردن آنها استفاده لازم صورت گیرد."

به گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با این روش تا 90 درصد مدارس راهنمایی و دبیرستان، به نوبت صبح منتق می شوند: "تلاش می‌شود تا هیچ یک از مدارس راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی آینده در نوبت عصر فعالیت نکنند. مابقی مدارس متوسطه در نوبت عصر باید ساماندهی شود."

آموزش و پرورش به دلیل اجرای طرح تعطیلی روزهای 5شنبه، باید به ساعت حضور دانش آموزان در مدرسه بیفزاید. این افزایش ساعت روزانه حضور در مدرسه، با دونوبته بودن مدارس همخوانی نداردف به همین دلیل باید مدارس را به هر راهی که امکان دارد، فقط در نوبت صبح فعال کند. البته وزیر آموزش و پرورش پیش از این گفته بود برای کم کردن ساعت آموزشی، باید از حجم کتاب ها هم کم شود. 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    این اقای وزیر هم طرح میده بچه ها تعطیل شدن که چکار کنند فقط برای تهرانی ها خوب که امکانات تفریحی دارند بعد برن شمال شهرستانها یی بنشیند تو خونه حسرت بخورند
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    سلام بنده دبیر راهنمایی در تبریز هستم در کلاس های ما با35 دانش آموز در تردد داخل کلاس با مشکل مواجه هستیم با تک نوبته شدن معلم باید در خارج از کلاس بیاستد.
  • غلام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    به 35 حیوان هم در یک اتاق 3در 4 نمیتوان رسیدگی کرد چه رسد به بچه های ادمیزاد
  • EHSAN.sali IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    سلام خیلی طرح خوبیه چون ساعات بعداز ظهر بار آموزشی بچه ها کاهش پیدا می کند ... "یاحق"
  • پرویز ملکی ورنامخواستی IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    1 0
    جناب وزير فقط مي خواهد حرفي كه در مورد تعطيلي پنجشنبه ها زده اعمال شود و كاري به اينكه كيفيت آموزش افت مي كند يا ماندن بيش از حد در كلاس و مدرسه در روزهاي غير تعطيل براي دانش آموز و معلم آزار دهنده مي شود ندارد. اميد واريم با اين طرح هاي شخصي هر چه زود تر آموزش و پرورش به خرابي كامل برسد.
  • حسین IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
    0 0
    هر دم از این باغ بری می رسد ...
  • بدون نام US ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    0 0
    باور کنید خیلی افتضاحه.