عکس | راز خالکوبی‌های عجیب بر بدن مومیایی‌های زنان باستان !

دیجیاتو نوشت: به گفته باستان شناسان، این خالکوبی‌ها با «بس» خدای محافظت از زنان و کودکان در هنگام زایمان ارتباط دارد.

انجام خالکوبی روی کمر ممکن است یک مد برای اوایل قرن بیست‌ویکم به نظر برسد که توسط افراد مشهور انجام می‌شود. با این حال، شواهد باستان‌شناسی جدیدی که از مومیایی‌های مربوط به مصر باستان کشف شده، نشان می‌دهد که این عمل درواقع بیش از سه هزار سال قدمت دارد.

دو محقق به نام‌های «آن آستین» و «مری لیز آرنت»، در منطقه‌ای از یک روستای باستانی به نام دیرالمدینه از زمان پادشاهی نوین مصر (1550 تا 1070 پیش از میلاد) خالکوبی‌هایی را روی مجسمه‌هایی از این مکان کشف کرده‌اند که احتمالاً با «بس» خدای مصر باستانی (ایزد زناشویی) مرتبط است که از زنان و کودکان به‌ویژه در هنگام زایمان محافظت می‌کرده است.

شواهد کشف‌شده جدید، از دو مقبره‌ای به دست آمده که آستین و تیمش در سال 2019 بررسی کرده‌اند. بقایای انسانی یکی از قبرها شامل استخوان ران چپ زنی میانسال بود که روی پوست حفظ‌شده آن، الگوهایی با رنگ سیاه قابل مشاهده است. علائم حک‌شده شامل تصویری از Bes و یک کاسه می‌شود که آیین تطهیر هفته‌های پس از زایمان مربوط می‌شود.

خالکوبی دوم نیز مربوط به یک زن میانسال است که در مقبره‌ای کشف شده. در این مورد، که دیدن آن با چشم غیرمسلح دشوار است، تقاشی بازسازی شده‌ای از یک چشم حورس و یک تصویر احتمالی از Bes دیده می‌شود که تاج پردار بر سر دارد.

عکس | این خالکوبی‌های عجیب بر بدن مومیایی‌های زنان باستان چه معنی دارد؟

خالکوبی روی پایین تنه و پاهای یک زن مصری مومیایی شده

محل کشف خالکوبی‌های مصر باستان

دیرالمدینه در کرانه غربی رود نیل و روبه‌روی سایت باستانی اقصر (Luxor) قرار دارد. ابتدای سال 1992 و تقریباً زمانی که مقبره پادشاه توت‌عنخ‌آمون پیدا شد، این مکان توسط یک تیم فرانسوی حفاری شد.

این مکان که در دوره پادشاهی جدید به‌عنوان «ست-معات» (محل حقیقت) شناخته می‌شد، یک شهر برنامه‌ریزی‌شده بود؛ محله‌ای بزرگ با خیابان‌های مستطیلی شکل و ساختمان‌های مسکونی برای کارگرانی که مسئول ساخت مقبره برای حاکمان مصر بوده‌اند. مردان روزها برای کار روی مقبره‌ها می‌آمدند و زنان و کودکان در روستای دیرالمدینه زندگی می‌کردند.

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این منطقه، گودالی بزرگ است؛ یک زباله‌دان باستانی پر از فیش حقوقی، رسید و نامه که روی پاپیروس نوشته شده و به باستان‌شناسان کمک می‌کند تا زندگی مردم عادی آن زمان را بهتر درک کنند.

اما در گودال بزرگ هیچ نشانه‌ای که به خالکوبی اشاره داشته باشد، مشاهده نشده، بنابراین کشف حداقل شش زن خالکوبی شده در دیرالمدینه شگفت‌آور است. آستین، نویسنده ارشد این مطالعه و زیست‌باستان‌شناس دانشگاه میسوری در سنت لوئیس به Live Science گفت: «پیداکردن شواهدی از خالکوبی می‌تواند نادر و دشوار باشد؛ زیرا شما [ابتدا] باید پوست حفظ‌شده و در معرض دید را پیدا کنید. با توجه به اینکه ما هرگز افراد مومیایی شده را باز نمی‌کنیم، تنها شانس ما برای پیداکردن خالکوبی زمانی است که غارتگران (با بازکردن مومیایی) پوست را در معرض دید قرار داده باشند و چنین چیزی هزاران سال پس از مرگ یک فرد هنوز برای ما وجود داشته باشد.»

به گفته آستین، خالکوبی در دیرالمدینه بیشتر از چیزی که تصور می‌شود، رایج است، هرچند مشخص نیست که در آن دوره این کار تا چه اندازه در سایر نقاط مصر گسترده بوده است. او درنهایت گفت که امیدوار است شواهد بیشتری از خالکوبی پیدا شود تا متوجه شوند که این کار فقط در این روستا انجام می‌شده یا بخشی از یک سنت گسترده‌تر در مصر باستان بوده که هنوز آن را کشف نکرده‌اند.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1696030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
    5 0
    جالب بود