محبعلی: عربستان به دنبال درگیری با ایران نیست/ وضعیت فعلی نتیجه اختلافات و بحران‌های دو کشور است

یک کارشناس مسائل منطقه می گوید ما و عربستان دو کشور همسایه هستیم و باید با یکدیگر زندگی کنیم. حتی اگر تنش هم وجود داشته باشد، به دلیل همسایگی و امنیت منطقه و همچنین موضوع انرژی و حج دو طرف با یکدیگر باید گفتگو کنند.

مهسا مژدهی: وضعیت روابط ایران و عربستان همچنان در بلاتکلیفی مانده است و حتی دیگر از پیام های گاه و بیگاه با هدف برقراری مجدد گفتگوها خبری نیست. ایران ریاض را متهم به جنگ رسانه ای علیه خود می کند. برخی از رسانه ها از طرح ریاض برای ایجاد ناآرامی در داخل ایران حرف می زنند و فضا بین دو کشور رو به تاریکی می رود. در این میان گفتگوهای بغداد هم متوقف شده است و مشخص نیست چه زمانی دو طرف به دلیل ضرورت همسایگی دست به گفتگو با هم بزنند. این تحولات در حالی رخ می دهد که روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار اسنادی از نقشه مخفیانه‌ سعودی و امارات برای تضعیف ایران و کشیدن جنگ به داخل کشور پرده برداشته است که شش طرح را در این خصوص دنبال می کند.

قاسم محبعلی کارشناس مسائل کشورهای عربی در گفتگو با خبرآنلاین تنش های بین ایران و عربستان را بررسی کرده است.

محبعلی: عربستان به دنبال درگیری با ایران نیست/ وضعیت فعلی نتیجه اختلافات و بحران‌های دو کشور است

بیشتر بخوانید:
طرح بن سلمان برای کشیدن جنگ به داخل ایران چه بود؟

قاسم محبعلی در مورد تنش بین ایران و عربستان می گوید: قابل پیشبینی نیست که تنش های بین ایران و عربستان به کدام سمت می رود. اتفاق هایی که در حال رخ دادن است برخلاف سیاست هایی است که دولت اقای رییسی معین کرده بود. او گفته بود که می خواهد روابط با همسایگان را گسترش بدهد. اما الان برخلاف این رفتار می شود. اتفاقاتی چون تهدید به حمله به عربستان و ... نشان می دهد که آن سیاست کنار گذاشته شده است. دولت اتفاقات داخلی را با منشا خارجی و به ویژه عربستان می داند. اما من بعید می دانم که ریاض خیلی علاقمند به درگیری باشد. اگر چه انها از این وضعیت ایران سود می برند و حتی ممکن است دنبال تضعیف کشور ما و ایجاد تنش و شورش در ایران باشند.

او در مورد امکان گفتگو بین دو کشور توضیح داد: ما و عربستان دو کشور همسایه هستیم و باید با یکدیگر زندگی کنیم. حتی اگر تنش هم وجود داشته باشد، به دلیل همسایگی و امنیت منطقه و همچنین موضوع انرژی و حج با یکدیگر باید گفتگو کنند. در چند سال اخیر هم همین بوده. تنش ها اوج گرفته اما به دلیل اینکه یک طرف نیازی داشته، به گفتگو نشسته اند و تنش را کنترل کرده اند.

وی با اشاره به اینکه روابط ایران و عربستان در وضعیت فعلی در شرایطی است که به سادگی قابل بازگشت و احیا شدن نیست گفت: تبلیغات ضد عربستانی باید برداشته شود. باید در سطوح بالا توافق بشود. در سطوح پایین بین ایران و عربستان بعید است که چیزی حل شود. در سطوح عالی باید برای حل مشکلات اقدام کنند اما در شرایط فعلی زمینه های چنین اقداماتی فراهم نیست.

این کارشناس کشورهای عربی در مورد اقدامات تلویزیون ایران اینترنشنال گفت: این که ما فقط یک رسانه را عامل تحولات درونی بدانیم خیلی محکمه پسند نیست. دو طرف رسانه هایی دارند که علیه دیگری موضع می گیرند و طرف مقابل را تحریک می کنند. اما یک رسانه نمی تواند عامل بحران باشد. این نتیجه اختلافات و بحران های دو کشور است. در چنین وضعیتی البته استفاده از رسانه ها و ایجاد جنگ رسانه ای بخشی از اختلافات بین دو کشور است.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1696279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاکا IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
    16 9
    عربستان همان اسرائیل جعلی است ، باید یه گوشمالی جدی بشود
  • صادق IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
    18 5
    جناب محبعلی مگه رویارویی شاخ و دم داره .کل این اغتشاشات تو کشور داره از سمت عربستان رهبری میشه بوسیله اینترنشنال دیگه باید چکار می‌کرد که بهش بگیم رویارویی
  • خدری IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
    16 5
    عربستان تا کوبیده نشه سر به راه نمیشه فقط موشک