چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟/ توصیه‌هایی برای کارآمدتر کردن آن

بهداشت‌نیوز نوشت: با مدیریت ویژگی‌های غیر کلامی خود، مانع از ایجاد احساس منفی در طرف مقابل شویم.

در جایگاه شنونده، احساس مثبتی در گوینده ایجاد کنیم. در جایگاه گوینده، مانع از بروز سوء تفاهم در شنونده شویم. بتوانیم در موقعیت‌های ارتباطی دشوار خود را جای طرف مقابل بگذاریم. تلاش کنیم که کمیت ارتباطی خود را گسترش دهیم. تلاش کنیم که کیفیت ارتباطی خود را با دیگران افزایش دهیم.

کارشناس مسؤول سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا با بیان این نکات، گفت: فرایند تعاملی که طی آن، انتقال پیام انجام می شود، ارتباط را به وجود می آورد، که این ارتباط از عناصری شامل فرستنده، گیرنده و پیام تشکیل شده است.

محمد افشار با اشاره به این مطلب که ارتباط باید دو مولفه اساسی داشته باشد، یعنی موثر و سالم باشد، عنوان کرد: ارتباط، تنها وسیله رفع مسائل و مشکلات با دیگران و تبادل اطلاعات با آنان است.

وی با اذعان به اینکه از طریق برقراری ارتباط است که عاطفه به دیگران منتقل می‌شود؛ افزود: مهار هیجان‌های منفی نظیر خشم، تنها از طریق برقراری ارتباط سالم میسر است؛ بلوغ جامعه منوط به سیالی ارتباط های بین فردی است و بسیاری آسیب‌های فردی و اجتماعی ریشه در ارتباط ناسالم دارند.

توصیه‌هایی برای کارآمدتر کردن ارتباط

* مطمئن شوید که شنونده فرصت سوال یا اظهار نظر کردن را دارد.

* سعی کنید خود را جای شنونده قرار دهید و احساسات او را در نظر بگیرید.

* آنچه را می‌خواهید بگویید، واضح بیان کنید.

* به شنونده نگاه کنید.

* چهره خود را به سمت گوینده بچرخانید.

* به پیام‌های غیر کلامی که توسط گوینده ارسال می شود، بازخورد دهید.

* مطمئن شوید که آنچه که می‌گویید با تُن صدا و زبان بدنی شما هماهنگی دارد.

* تُن و آهنگ صدای خود را تغییر دهید.

* مبهم صحبت نکنید و با بیان جزئیات زیاد، موضوع را پیچیده نکنید.

* از دیدن علائم آشفتگی در شنونده غفلت نکنید.

* از چشم‌های خود به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهای دریافت پیام استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1698699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =