سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی نوشت:

مهدی محقق طی سال‌های متمادی یعنی در حدود 46 سال تدریس و پژوهش در زمینه‌ی نسخ خطی، به‌ویژه‌ی دستنوشته‌های پزشکی بر آن شد که مجموعه‌ای با عنوان «دانشنامه‌ی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران» فراهم نماید.

این طرح، کاری است دراز مدت، وقت‌گیر و دقیق. لذا لازم می‌نمود که مقدمات آن تهیه شود و درآمدی بر آن نوشته گردد. محتوای اصلی این در‌آمد، فرهنگ الفبایی اصطلاحات پزشکی و داروشناسی در اسلام و ایران است. طرح مقدماتی تدوین دانشنامه‌ی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی، تألیف خود مؤلف نیز به این درآمد پیوست شده است.

این طرح مقدماتی شامل یک مقدمه درباره‌ی اهمیت و جایگاه علم پزشکی و اخلاق پزشکی در اسلام، شاخه‌های علم پزشکی در اسلام و نمونه‌هایی که دانشمندان ایرانی و مسلمان نوشته و به دست ما رسیده؛ مواد و مطالبی که در دانشنامه‌ی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران خواهد آمد که به 20 موضوع کلی اشاره شده است؛ منابعی که در مرحله‌ی اول، مورد مطلب‌یابی و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و مراحل بعدی کار است.

همچنین تعاریفی که در «فرهنگ الفبایی اصطلاحات پزشکی و داروشناسی در اسلام و ایران» برای اصطلاحات به‌کار رفته است برخی به صورت شرح الاسم است که به کتاب‌های کهن ارجاع شده و برخی دیگر از تعریف بالحد یا بالرسم بر پایه‌ی متون معتبر پزشکی و داروشناسی استفاده گردیده است. این درآمد، شامل فهرست مداخل و کتاب‌نامه نیز می‌باشد.

در آماده‌سازی این مجموعه، کتابخانه‌ی مؤسسه‌ی مطالعات اسلامی دانشگاه تهران-دانشگاه مک‌گیل، بنیاد دائرة المعرف اسلامی و انجمن آثار مفاخر فرهنگی منابع خود را در اختیار مؤلف قرار دادند.

کتاب حاضر را مؤسسه‌ی مطالعات اسلامی دانشگاه تهران- دانشگاه مک‌گیل کانادا به مناسبت چهل و دومین سال تأسیس خود، در سال 1389، به تعداد 1000 نسخه، به قیمت 12 هزار تومان، در تهران منتشر نمود.

 /6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =