شاهین جدید سایپا با موتور قوی‌تر و امکانات بیشتر / عکس

گجت‌نیوز نوشت: عرضه سایپا شاهین با پیشرانه قدیمی تیبا اشتباهی واضح بود. سایپا قصد دارد با همکاری ایران خودرو، از شاهین جدید با موتور tu5 plus رونمایی کند.

مدتی پیش نارنجی‌پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند شاهین را با گیربکس دستی و پیشرانه توربوشارژ راهی بازار کنند. موتوری که پیش‌تر زیر کاپوت تیبا قرار گرفته بود و M15 نامیده می‌شود. متاسفانه تکنولوژی تولید و ساخت این پیشرانه به قدری قدیمی است که می‌توان گفت منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

موتور قدیمی تیبا نمی‌تواند برای سدان میان رده و جذابی چون شاهین کارآمد و مفید باشد. هم‌اکنون در برنامه‌های گروه صنعتی سایپا عرضه شاهین اتوماتیک با همان پیشرانه M15 و نسخه گیربکس سی وی تی در دستور کار قرار دارد. نسخه دیگر این خودرو از نظر قوای محرکه نظیر تارا ایران خودرو خواهد بود.

با این وضع به نظر می‌رسد موتور تی یو فایو پلاس قرار است روی گران‌ترین مدل سایپا شاهین که همان نسخه اتومات است، تعبیه شود. علاوه بر این نسخه‌ای که مجهز به گیربکس سی وی تی است با همان پیشرانه قدیمی تیبا راهی بازار خواهد شد. همان‌طور که گفتیم، زمان عرضه این خودرو با پیشرانه مشترک، اواخر سال ۱۴۰۱ است.

شاهین جدید سایپا با موتور قوی‌تر و امکانات بیشتر

از آنجایی که عمده مشکلات فعلی سایپا شاهین به پیشرانه آن باز می‌گردد، نمی‌توان انتظار تغییراتی در ظاهر آن داشت و شاید فیس لیفت جزئی را شاهد باشیم که در عمل تفاوتی احساس نشود.

شاهین جدید با موتور tu5 plus چه مشخصات فنی دارد؟

گفتیم که قرار است قوای محرکه تارا اتوماتیک را در شاهین ببینیم. بنابراین هم موتور و هم گیربکس این سدان جذاب از ایران خودرو است. بنابراین زیر کاپوت شاهین تی یو فایو پلاس، یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ چهار سیلندر قرار گرفته که تنفس طبیعی است و می‌تواند حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را تولید کند.

موتوری که ایران خودرو تقدیم خودروی سایپا کرده نسخه ارتقا یافته پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یابد و در مجموع از نظر توان خروجی، تفاوت چندانی بین موتور فعلی و موتور قبلی شاهین نخواهد بود.

یکی از مهم‌ترین تغییرات این دو پیشرانه، حذف توربوشارژ از نسخه قبلی و افزوده شدن سیستم تنفس طبیعی است. به طور کلی مالکان خودروهای توربوشارژ با دردسر بیشتری برای نگهداری خودرو مواجه هستند، در حالی که موتورهای تنفس طبیعی مشکلی برای صاحبان خود به وجود نمی‌آورند و استهلاک بسیار پایینی هم دارند.

شاهین جدید سایپا با موتور قوی‌تر و امکانات بیشتر

علاوه بر این موتورهای توربوشارژ اصطلاحاً مجهز به سامانه‌های پرخوران هستند و باید سوختی برای آنها تأمین کرد که باکیفیت بالا باشد (بنزین سوپر)، وگرنه خرج زیادی روی دست مالک خودرو خواهد گذاشت. خوشبختانه پیشرانه تارا اتوماتیک یا همان TU5 Plus، سال‌ها در بازار داخلی بوده و به نوعی می‌توان گفت که حساب خود را پس داده است.

یک‌سری اطلاعات فنی نظیر شتاب صفر تا صد، مصرف سوخت و حداکثر سرعت شاهین جدید مشخص نیست و دو خودروساز دولتی صحبتی در این باره نکرده‌اند. البته حدس و گمان ما این است که خروجی چندان متفاوتی بین تارا اتومات و شاهین اتومات احساس نشود. با این اوصاف به احتمال زیاد شاهین جدید بتواند در عرض ۱۲.۵ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت این خودرو می‌بایست ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی سوخت بین ۷ الی ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

شاهین جدید چه امکانات رفاهی دارد؟

فهرست امکانات دقیق شاهین اتوماتیک پلاس با پیشرانه جدید مشخص نشده، ولی می‌توان حدس زد که چه آپشن‌های رفاهی از طرف سایپا در این خودرو تعبیه خواهد شد. از جمله این موارد می‌توان به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی توقف در سربالایی، آینه‌های جانبی برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، سانروف، دی‌لایت، اتولایت، نمایشگر لمسی مولتی مدیا به همراه دوربین عقب، بلوتوث، یو اس بی و چهار کیسه هوا اشاره کرد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =