عکس | مورچه‌ها خود را در شیر غرق می‌کنند؟

برای بیش از یک قرن، کلونی مورچه ها موضوع تحقیقات و جذابیت های بی پایان بوده است؛ میزان همکاری مورچه ها با هم به عنوان یک واحد باعث شده است که برخی از دانشمندان آنها را یک ابر ارگانیسم بدانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اما علیرغم تمام تمرکز روی فعالیت های دیوانه وار مورچه ها، محققان به ندرت بر مرحله شفیرگی مورچه ها تمرکز کرده اند، که طی آن از لارو به مورچه بالغ دگردیسی می کنند.

عکس | مورچه‌ها خود را در شیر غرق می‌کنند؟

در مقاله جدیدی که این هفته در نیچر منتشر شد، گزارش شده‌است که شفیره مورچه‌هایی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، خدمات مهمی را به کلونی ارائه می‌دهند؛ بدن در حال رشد آنها ماده‌ای شبیه شیر می‌سازد که مواد مغذی مهمی را برای بقیه کلونی فراهم می‌کند و نه فقط در یک گونه، بلکه در حداقل یک گونه در هر یک از پنج زیرخانواده اصلی مورچه ها.

چنین کشف گسترده‌ای نشان می‌دهد که ترشحات شیری ممکن است در بسیاری از گونه‌های مورچه‌ها رایج باشد و ممکن است در اوایل تکامل از مورچه‌ها منشا گرفته باشند.

سوزان فویتزیک از دانشگاه ماینز در آلمان که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: تعجب کردم، زیرا با وجود تماشای مورچه‌ها به مدت سه دهه، قبلاً چنین چیزی را ندیده بودم. من واقعا کنجکاو هستم و مشاهدات خود را در اسرع وقت شروع خواهم کرد.

این مایع جالب توسط اورلی اسنیر، یک دانشجوی فوق دکترا که قبل از پیوستن به آزمایشگاه کروناور با مورچه ها کار نکرده بود، کشف شد. با چشمانی تازه، او به سرعت متوجه رفتارهایی شد که به نظر نمی رسید با ادبیات علمی موجود توضیح داده شود.

زمانی که اسنیر یک آزمایش غیرعادی را پیشنهاد کرد، با آن موافقت شد. به جای تلاش برای درک فعالیت ترکیبی در کلونی، جایی که شفیره‌ها و لاروها دائماً مرتب می‌شوند، در اطراف حرکت می‌کنند یا حتی روی هم انباشته می‌شوند، تصمیم گرفت شفیره‌ها را در انزوا تماشا کند. مدتی طول کشید تا بفهمد چگونه آنها را زنده نگه دارد، اما در نهایت، درجه حرارت و رطوبت مناسب را پیدا کرد. سپس، اتفاق بسیار عجیبی افتاد: شفیره ها مقدار زیادی از مایعی را تولید می کردند.

منبع: نشنال‌جئوگرافیک

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =