یک هفته از موعد قانونی گذشت و بودجه نرسید/حقوق کارمندان در بودجه ١۴٠٢ افزایش می‌یابد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که تا پایان هفته لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس خواهد آمد، بنابراین فرصت داریم که بودجه را بررسی و تصویب کنیم، درباره دلایل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه گفت: تاکنون در همه دولت‌ها به صورت یک در میان تاخیر در ارائه لایحه بودجه به صورت یک هفته، ۱۰ روز و دو هفته مرسوم بوده است.

مریم فکری: با وجود گذشت مهلت قانونی دولت برای ارسال لایحه بودجه به مجلس، اما هنوز دولت زمان دقیقی برای ارائه لایحه بودجه اعلام نکرده است. در این شرایط، برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که با توجه به این‌که دولت در موعد مقرر لایحه را به مجلس نداده، باید لایحه یک دوازدهم یا سه دوازدهم ارائه کند.

پیش از این، حجت‌الاسلام علی‌رضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس نیز در تذکر شفاهی در مجلس گفته بود که اگر دولت در موعد مقرر لایحه را به مجلس ندهد، باید لایحه سه دوازدهم ارائه کند. اما در مقابل این تذکر، رییس مجلس عنوان کرد: از آنجایی که امسال سال پایانی برنامه ششم است و براساس آیین‌نامه، لایحه برنامه بر بودجه تقدم دارد، ابتدا باید برنامه هفتم تصویب شود و سپس براساس آن بودجه ۱۴۰۲ تصویب شود.

با این وجود، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعتقاد دارد که دولت تا پایان هفته بودجه را به مجلس خواهد آورد و این نوسانات در ارائه لایحه بودجه همچون سنوات گذشته، یک اتفاق طبیعی است.

بیشتر بخوانید:

اعلام برخی اعداد مهم بودجه/ قیمت دلار در بودجه ١۴٠٢ چقدر است؟

یارانه خریداران ارز سهمیه‌ای قطع شد؟ / توضیح سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره تغییر دهک‌بندی خانوار

بودجه چند دوازدهم می‌شود؟

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که ۵ روز از مهلت قانونی دولت برای ارائه لایحه بودجه به مجلس گذشته، آیا احتمال این‌که بودجه یک دوازدهم شود، وجود دارد؟ گفت: بودجه یک دوازدهم یا سه دوازدهم نمی‌شود. بودجه دوازدهم دوازدهم خواهد بود و ما هم خیلی زمان برای بررسی و تصویب بودجه داریم.

وی با بیان این‌که تا پایان هفته لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس خواهد آمد، بنابراین فرصت داریم که بودجه را بررسی و تصویب کنیم، درباره دلایل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه افزود: تاکنون در همه دولت‌ها به صورت یک در میان تاخیر در ارائه لایحه بودجه به صورت یک هفته، ۱۰ روز و دو هفته مرسوم بوده است. گاهی بودجه به موقع ارائه شده و گاهی هم با تاخیر بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: ۱۶ آذر که در آیین‌نامه آمده، به خاطر این است که مجلس در بررسی و تصویب بودجه فرصت کافی داشته باشد. اما در کل نوسانات دو سه هفته‌ای را در بودجه‌های سنوات گذشته همیشه داشته‌ایم.

میرتاج‌الدینی با بیان این‌که این تاخیرها طبیعی است، عنوان کرد: از دولت خبر داریم.

 هفته از موعد قانونی گذشت و بودجه نرسید/حقوق کارمندان در بودجه ١۴٠٢ افزایش می‌یابد؟

بدون برنامه هفتم می‌شود بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کرد؟

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا می‌شود بدون تعیین‌تکلیف برنامه هفتم و تصویب آن در مجلس، بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کرد؟ گفت: تکلیف دولت قبلی بود که برنامه هفتم را یک سال پایانی برنامه ششم ارائه کند. منتها این اتفاق نیفتاد و برنامه ششم به پایان رسید و یک سال تمدید شد.

میرتاج‌الدینی با بیان این‌که تا پایان سال برنامه ششم اجرایی خواهد شد، افزود: دولت مصمم هست که برنامه هفتم توسعه را هم به مجلس ارائه دهد، اما تصویب برنامه هفتم ۶ ماه در مجلس زمان می‌خواهد که بررسی شود.

وی متذکر شد: اگر دولت برنامه هفتم را ارائه دهد، کار آن را شروع می‌کنیم، ولی بودجه ۱۴۰۲ را براساس احکام برنامه ششم و سیاست‌های برنامه هفتم تصویب می‌کنیم و اگر لازم باشد، ۶ ماه هم برنامه ششم را تمدید می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که کار روی برنامه هفتم احتمالا به سال ۱۴۰۲ کشیده می‌شود، عنوان کرد: بله، بررسی و تصویب این برنامه به ۱۴۰۲ می‌رسد.

بودجه عمومی بزرگ می‌شود؟

میرتاج‌الدینی درباره اعداد و ارقام احتمالی لایحه بودجه سال آینده گفت: هنوز اطلاعات دقیقی نداریم، ولی بودجه عمومی یک‌هزار و ۴۰۰ همت بوده است که حداقل برای بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود این رقم یک هزار و ۸۰۰ همت باشد؛ آن هم به دلیل افزایش‌هایی که حقوق‌ها داشتیم.

وی با اشاره به ترمیم حقوق‌ها، افزود: رقمی در حدود یک هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بر این اساس پیش‌بینی می‌شود. یعنی کل بودجه عمومی دولت از ۱۴۰۰ همت به ۱۸۰۰ همت بالغ می‌شود.

بودجه سال آینده انبساطی است یا انقباضی؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که بودجه سال آینده انبساطی است یا انقباضی؟ گفت: باید دولت بودجه را ارائه دهد، اما با توجه به شرایط اقتصادی، بودجه انقباضی خواهد بود، اما ناگزیر از برخی افزایش‌ها هستیم؛ مثل افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تشدید تحریم‌ها، اگر دولت بودجه را انبساطی ارائه دهد، انتظار افزایش تورم را باید داشته باشیم، افزود: سیاست‌ها انقباضی خواهد بود، اما اگر تورمی هم وجود دارد، این تورم را با رونق اقتصادی باید جبران کنیم و درآمدهای مردم را هم افزایش دهیم؛ اعم از حقوق‌بگیران یا سایرین که بتوانند زندگی خود را با شرایط تورمی تطبیق دهند.

میزان افزایش حقوق در سال آینده چقدر خواهد بود؟

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود احتمالا در حقوق سال آینده کارمندان و بازنشستگان افزایش ۲۰ درصدی خواهیم داشت، گفت: با توجه به شرایط این موضوع را بررسی می‌کنیم، اما افزایش حقوق باید بیشتر از سال جاری باشد.

میرتاج‌الدینی با بیان این‌که فعلا دو برابر افزایش حقوق را نسبت به سال قبل در نظر دارند و ممکن است بیش از این هم باشد، افزود: برای سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی حقوق در بودجه دیده شده بود که با ۱۰ درصدی هم در میانه سال اتفاق افتاد، در مجموع افزایش ۲۰ درصدی شد. به نظر می‌رسد برای سال آینده حتما ۲۰ درصد افزایش را خواهیم داشت تا سایر موارد هم دیده شود.

صادرات نفت چه خواهد شد؟

وی در پاسخ به این پرسش که برخی گزارش‌های غیررسمی از پیش‌بینی صادرات ۱.۲ میلیون بشکه نفت در بودجه سال آینده خبر داده‌اند. با توجه به شرایط سیاسی‌ای که با چین به وجود آمده، فکر می‌کنید این عدد قابل تحقق است؟ عنوان کرد: با چین به مشکلی برنخواهیم خورد. یک خطایی از طرف آنها بود که تذکر داده شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: آنها هم به شرایط مشابه ما دچار هستند، مثل تایوان و امثالهم که ادعای ارزی وجود دارد. در همه کشورها این مسایل هست.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: روابط راهبردی ما با چین تغییری ایجاد نخواهد شد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1706398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    7 2
    عجب به این دولت