تعلیق بیخ گوش والیبال ایران

والیبال ایران باید منتظر شوک بزرگی باشد. شوک تعلیق. درست مثل اتفاقاتی که گریبان فوتبال را گرفت. با حکم بازنشستگی وزارت ورزش برای محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون که از نظر فدراسیون جهانی fivb دخالت مستقیم نهادهای دولتی محسوب می شود. 

مهری رنجبر: آخرین بار اول مهرماه بود که دوباره بازنشستگی رئیس فدراسیون والیبال سر زبانها افتاد و همان موقع هم محمدرضا داورزنی قصه را تکذیب کرد. او در جواب خبرنگاران گفته بود:« هنوز بازنشستگی به من نیست. هر وقت بازنشسته شوم، می روم.»

او که سال ۹۸ بعداز برکناری احمد ضیایی با اجرای قانون ممنوعیت بکار بازنشستگان و اداره فدراسیون والیبال با سرپرست دوباره برگشت، اما هنوز یکسالی از دوره ریاستش مانده است. البته بحث بازنشستگی او سال قبل خیلی جدی شد. همان موقع با اینکه به داورزنی این ایراد وارد شد که با سابقه ۳۸ ساله باید برود اما خودش با استناد به این بند که اگر فردی ۳۰ سال خدمت داشته باشد اما به سن ۶۰سالگی نرسیده باشد، دستگاه مربوطه می‌تواند دو تصمیم را در موردش اتخاذ کند؛ اینکه او را حفظ کند یا اینکه بازنشسته کرده و اعلام پایانِ همکاری کند. البته در مورد مشاغل تخصصی با مدرک کارشناسی‌ ارشد به بالا، ۳۵ سال خدمت و ۶۵سالگی ملاک است. گفته بود تا ۶۵ سالگی می تواند بماند ، هرچند هنوز هم ۶۵ سالش نشده است. داورزنی که کارمند وزارت ورزش و جوانان به حساب می‌آید، ازآنجا که مدرک تحصیلی معاون قهرمانی اسبق این وزارتخانه، کارشناسی‌ارشد است، طبق‌ این بند ،‌ تا زمانی که ۶۵ساله شود یعنی سال ۱۴۰۴ می‌تواند به کارش ادامه بدهد.

با این حال سید حمید سجادی برخلاف مسعود سلطانی فر، هیچ رایزنی با دولت برای صدور مجوز ماندن داورزنی در فدراسیون والیبال انجام نداد و حکم بازنشستگی او از اول دی ماه را صادر کرد.

نکته جالب اینکه خبر حکم بازنشستگی رئیس فدراسیون والیبال تا دیروز نه روی سایت وزارت ورزش منتشر شده و نه در اتوماسیون اداری فدراسیون آمده بود و ساعت ۲۰:۱۴ دقیقه سه شنبه شب روی خروجی یکی از خبرگزاریها رفته بود.

تعلیق بیخ گوش والیبال ایران

سید حمید سجادی در حالی با رفتن محمد رضا داورزنی موافقت کرده که والیبال یکی از فدراسیونهای بی دردسر، موفق و مستقل از وزارت ورزش محسوب می شود و طبق برنامه اش پیش می رود. فدراسیونی که امسال برای تدارکات تیم های نوجوانان ، جوانان ، تیم ملی و زنان ۷۰ میلیارد تومان هزینه کرد. با اینکه فصل مسابقات بین المللی والیبال تمام شده اما فدراسیون برنامه های مهمی دارد از برگزاری اجلاس آسیای مرکزی بهمن ماه در کیش با حضور ریتا رئیس کنفدراسیون آسیا، روسای فدراسیون های منطقه و شانریت، تا قرارداد با اسپانسر جدید فدراسیون برای سال آینده، تمدید قرارداد با الساندرا کمپدلی سرمربی ایتالیایی تیم ملی، برنامه ریزی برای بازیهای تدارکاتی قبل از شروع لیگ ملتها و از حالا رایزنی با مسئولان فدراسیون والیبال آمریکا کار را برای ویزای ملی پوشان بابت لیگ ملتها استارت زده است. اما با این شرایط وضعیت بد جوری به هم ریخته است. جدای از رفتاربد وزارت ورزش برای کنار گذاشتن محمد رضا داورزنی ، شاید نگران کننده ترین قسمت ماجرا، خطرتعلیق والیبال ایران است. چرا که اساسنامه فدراسیون والیبال هم شباهت زیادی به اساسنامه فدراسیون فوتبال دارد و البته عضویت محمد رضا داورزنی در هیات رئیسه فدراسیون جهانی، ورود fivb قضیه را جدی تر می کند. چرا که به محض اطلاع fivb از برکناری داورزنی، این کار دخالت مستقیم نهادهای دولتی تلقی شده و با این رای تعلیق والیبال ایران را تهدید می کند. درست مثل فدراسیون های هند، فیلیپن و مالدیو. میلاد تقوی دبیر فدراسیون والیبال با تایید این مساله به خبرنگار «ایران» می گوید:«قطعا فدراسیون جهانی به این اتفاق بی تفاوت نیست ودرواکنش به این قضیه والیبال را تعلیق می کند. مثل فدراسیون های هند، مالدیو و فیلیپین که تعلیق شدند و تا مدت‌ها اجازه شرکت در مسابقات را نداشتند. البته اول باید نامه بازنشستگی ابلاغ شود تا ببینیم وزارت ورزش و بعد فدراسیون جهانی والیبال دراین زمینه چه تصمیمی می‌گیرند.»

پیشرفت والیبال که با زحمات زنده یاد محمدرضا یزدانی خرم پایه گذاری شد واقدامات محمدرضا داورزنی معمار نوینش سری بین سرها درآورده، یک شبه از بین برود. هرچند داورزنی معتقد است برنامه هایش طوری است که با رفتنش والیبال هیچ لطمه ای نمی خورد، اما تجربه ریاست احمد ضیایی در فدراسیون والیبال نشان داده، نبود داورزنی بزرگترین لطمه برای والیبال است،آن هم درسال قبل از بازیهای آسیایی و انتخابی المپیک. ناصر میر فخرایی عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال با گلایه از وزارت ورزش در این باره به خبرنگار «ایران» می گوید:«من به عنوان کسی که ۵۰ سال در ورزش ایران بوده ام از وزارت ورزش گلایه دارم. این رفتار قشنگ نیست که به جایاطلاع به داورزنی ، نامه بازنشستگی او را در رسانه ها منتشر کردند، این رفتار با کسی که 30 سال به ورزش خدمت کرده درست نیست. من بیشترین زاویه را با داورزنی داشتم اما دو سال بعد از رفتن او به وزارت برای معاونت وزیر ورزش، که به ضرر والیبال تمام شد، من و دو نفر دیگر از اهالی والیبال پیش او رفتیم و خواستیم به والیبال برگردد که اول اجازه خواست فکر کند و بعد هم با حضور در انتخابات برگشت. انصافاً او زحمات زیادی برای والیبال کشید و یک روزی هم باید از پشت میز ریاست فدراسیون برود. اما کاش وزیر ورزش صبر می‌کرد تا سال آینده که ریاست 4 ساله داورزنی تمام می‌شد و او هم می‌رفت. شک نکنید داورزنی با رفتن از فدراسیون راحت می‌شود و به زندگی‌اش می‌رسد اما والیبال ضرر می‌کند. با این شرایط به طور حتم fivb به خاطر جایگاه والیبال ایران به راحتی از این قضیه نمی‌گذرد و بعید نیست حکم به تعلیق ایران بدهد. البته قرار است چند نفر از پیشکسوتان از وزیر قرار ملاقات بگیرند و دراین باره با او صحبت کنند.» با همه این اتفاقات داورزنی که تا دیروز هنوز نامه بازنشستگی به دستش نرسیده بود بدون توجه به این اتفاقات، به همکارانش تأکید کرده تا روزی که هست همه کارها را مثل ساعت انجام دهند. وزارت خواست می‌ماند و نخواست می‌رود.

بیشتر بخوانید:

۲۵۸۲۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1706947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =