برگزاری ویژه برنامه شب یلدا در خرم‌آباد

ویژه برنامه شب یلدا به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در فضایی صمیمی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، این مراسم با حضور منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری لرستان، معاونین ستادی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، حسین مهرداد، عضو هیأت امنای انجمن مفاخر لرستان، رضا نیازی، قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، و جمعی از مفاخر و پژوهشگران لرستانی در خرم‌آباد برگزار شد.

احمدی در این مراسم ضمن گرامی‌داشت شب یلدا و تبریک ثبت یلدای جهانی اظهار کرد: شب یلدا شبی فرهنگی و خانواده‌محور است که ریشه در تاریخ و سنت کهن ایرانیان دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن آیین‌ها و سنت‌ها، مهمترین رویکرد برنامه‌های بزرگداشت یلدای سال جاری را خانواده‌ محوری بودن عنوان کرد و افزود: برنامه‌های مختلفی به مناسبت شب یلدا از جمله تقدیر از بزرگان، نویسندگان حوزه فرهنگ عمومی، فعالان حوزه آیین‌ و سنت‌ها، برگزاری پویش شال مهربانی، یلدای جهانی در دستور کار قرار دارد.

احمدی با بیان اینکه در لرستان آیین‌های خاص ِادبیات شفاهی در شب یلدا، از جمله ترانه‌ها، اشعار و ابیاتی چون چهل‌سرود (چِل‌سِرو) ثبت و ضبط شده است و از سوی بزرگان بازگو می‌شوند افزود: ادبیات شفاهی یکی از اجزای مهم فرهنگ مردم و یک ملت است و در گذشته مردم را به هم ارتباط می‌داد، گرمی کانون خانواده را به وجود می‌آورد و به پیوستگی زندگی کمک می‌کرد.

در ادامه مهرداد با بیان اینکه فرهنگ هویت هر قوم و ملت است، افزود: فرهنگ مبتنی بر مواریث فرهنگی است و مواریث فرهنگی؛ یعنی آنچه به صورت فرهنگی از اجدادمان به ارث برده‌ایم، ما ایرانی هستیم و فرهنگ ایرانی داریم.

عضو هیأت امنای انجمن مفاخر لرستان با اشاره به اینکه فرهنگ دو بُعد مادی و معنوی دارد، افزود: بُعد معنوی فرهنگ رفتار، کردار، آداب و رسوم و مراسمی مانند شب یلدا، نوروز است و فرهنگ مادی شامل پل‌ها، آثار و مواردی است که به صورت مادی به جا مانده است.

این جامعه‌شناس لرستانی با بیان اینکه فرهنگ، مُعرف هر قوم است و باید به آن احترام گذاشت، اظهار کرد: فرهنگ موجب عزت و شرف هر قوم است و چون از دل برآمده؛ بنابراین ماندگارو همیشگی است و در طول زمان براساس احساس،‌ خواسته‌ها و امیال مردم شکل گرفته و چون مفید بوده ماندگار شده است.

مهرداد شب یلدا را یکی از نمادها و انگاره‌های فرهنگی عنوان کرد و افزود: سالیان سال است که این آیین جشن گرفته می‌شود و دلیل آن این است که گرمی حاصل از کم نور شدن خورشید که ایرانیان به آن در آخرین روز آذر معتقد بودند، با دور هم بودن احیا شود و میوه‌هایی که در این شب نیز خورده می‌شوند نشانه‌هایی از زایش و تولد هستند.

وی با بیان اینکه یلدا به معنای زایش و تولد است به تاریخچه‌ای از یلدا اشاره کرد و افزود: ابوریحان بیرونی یلدا را میلاد بزرگ می‌داند و برای یلدا بین 5 هزار تا 7 هزار سال قدمت عنوان کرده‌اند. رسمیت یافتن آن را حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح بیان کرده‌اند که به‌عنوان سنت پابرجای خاص ایرانیان، از زمان داریوش اول وارد تقویم شده است.

مهرداد با تشکر از مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برای برپایی بزرگداشت شب یلدا گفت: این آیین‌ها در یاد و خاطره‌ها برای همیشه می‌مانند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند و سردی شب یلدا را می‌توان با گرمی دورهمی‌های این‌چنینی جبران کرد.

عضو انجمن مفاخر لرستان با اشاره به ویژگی‌های یلدا گفت: یلدا جشنی است که اساس آن نشاط، شادی، همبستگی، انسجام، پیوستگی، از بین رفتن دشمنی، حرمت به بزرگترها، حرمت به آیین‌ها و سنت، حرمت به شعرا است.

در این مراسم از آقایان حسین مهرداد، عزت‌اله چنگایی، بهزاد پاکدل، سعید شادابی به پاس سال‌ها تلاش در عرصه‌ فرهنگ و ادبیات شفاهی و کتبی لرستان و همچنین کیمیا بیرانوند، شاهنامه‌خوان لرستانی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تقدیر به عمل آمد.

شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی، برگزاری مسابقات فرهنگی ازجمله بخش‌های مختلف این مراسم بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1709673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =