آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

ایران‌خودرو هرچند سال یکبار اقدام به معرفی خودروی جدید می‌کند. خودروهایی که غالبا از یک پلتفرم استفاده می‌کنند و اقتصادی هستند.

مسعود عابدینی: این روندِ معرفی خودرو، قرار بود با همکاری گروه PSA و همچنین شرکت بزرگِ طراحی پینین‌فارینا، سرعت بگیرد. در کنار این افزایش سرعت، قرار بود کیفیت محصولات هم بالا برود. اما با اتفاقاتی مثل اعمال مجدد تحریم‌ها و رفتن این شرکت‌ها از ایران، این اقدامات متوقف شدند.

بیشتر بخوانید: 

تنها چیزی که از این همکاری‌ها باقی‌ ماند، پلت‌فرم PF۱ پژو سیتروئن بود. این پلت‌فرم که در محصولاتی مثل پژو ۳۰۱ ،پژو ۲۰۰۸ ،نسل اول پژو ۲۰۸ و سیتروئن سی-الیزه به کار رفته بود، با اعمال تغییراتی در طراحی و زیرساخت،توسط ایران‌خودرو برای تارا استفاده شد. نام ایرانی این پلت‌فرم IKP۱ است.

طراحی تارا

طراحان تارا سعی کرده‌اند خودرو را به شکلی طراحی کنند که خیلی اقتصادی جلوه نکند. اما این تلاش در بخش هایی از خودرو اصلا نتیجه بخش نبوده است.

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

برای مثال،در قسمت جلویی، چراغ های جلو هیچ کدام از عدسی استفاده نمی‌کنند و همچنان سبک طراحیِ قدیمیِ چراغ‌ها در این خودرو دیده می‌شود.

این در حالی است که خودروی ارزان‌تری مثل دنا پلاس،چراغ پیشرفته‌تری نسبت به این خودرو دارد. جلوپنجره در این قسمت،در نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک متفاوت است.

در نسخه‌ی دنده‌ای، جلوپنجره به شکل خطی، در نسخه‌ی اتوماتیک، به شکل برجسته و مشبک طراحی شده است.

قسمت پایینی سپر جلو ساده طراحی شده است. نکته‌ای که در این قسمت کمی جلب توجه می‌کند، ناهماهنگی چراغ دی-لایت با سایر اجزای قسمت جلویی است. انگار شیب زیادی که در طراحی این چراغ به کار رفته، هماهنگ با شکستگی چراغ‌های اصلی و همچنین جلوپنجره نیست.بهتر بود که دی-لایت در کاسه چراغ اصلی خودرو به کار می‌رفت.

از نمای بغل که به تارا نگاه می‌کنیم،یاد پژو ۳۰۱ می‌افتیم. تنها تفاوتی که بین این دو خودرو در این قسمت دیده می‌شود، خطوط طراحی است.

در این قسمت از تارا،دو خط کشیده یکی در بالا و دیگری در پایین خودرو دیده می‌شود که با این حجم دهی، سعی در این داشته‌اند که خودرو آنچنان اقتصادی نشان داده نشود.

در نسخه‌ی دنده‌ای از قالپاق ۱۵ اینچی و در نسخه‌ی اتوماتیک از رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی استفاده شده است.

اما نمای پشتی خودرو که جنجالی ظاهر شده است؛ این چراغ‌های متصل معمولا در خودرو های پهن و عریض و همچنین غیراقتصادی به کار می‌روند.

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

از هر طرف که به این قسمت نگاه می‌کنیم،نمی‌شود که بگوییم این سبک طراحی به این خودرو می‌نشیند. در خودروهای سدانی که از این نوع چراغ در نمای عقب بهره می‌برند(به جز برخی فست‌بک‌ها و لیفت‌بک‌ها)،معمولا این چراغ در قسمت مرکزی و حتی پایین‌تر قرار می‌گیرند.اما در تارا،این چراغ در بالاترین قسمت قرار گرفته که در کنار اینکه در قسمت‌های پایینی،هیچ چیز دیگری برای جذابیت وجود ندارد،علناً زیبایی خود را از دست می‌دهد.

گرافیک فعلیِ این چراغ‌،به گفته‌ی طراح این خودرو از شیشه‌های برج میلاد الهام گرفته شده است.

معمولا در این چراغ‌ها از خطوط ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند که به دلیل اینکه ایران خودرو از این امکان استفاده نکرده،در هنگام شب،نور زیادی از این چراغ ساطع می‌شود که در ترافیک‌ها ممکن است کمی
آزار دهنده باشد.

در بحث طراحی بیرونی و کیفیت مونتاژ بدنه،انتقادها و ایرادات دیگری هم دیده می‌شوند که بهتر است دیگر به آن نپردازیم.

کابین تارا به جز برخی تغییرات،کاملا مشابه با پژو ۳۰۱ است. طراحی داخلی خودرو کاملا اقتصادی و به دور از هرگونه زرق و برق است.

در نسخه‌ی دنده‌ای از پلاستیک مات بیشتر استفاده شده و در نسخه‌ی اتوماتیک،از پلاستیک براق هم استفاده شده است. یکی از نقاط ضعف تارا در بحث کیفیت کابین،استفاده از پلاستیک سفت و خشک در اکثر فضای کابین است.

اشتباهات ساده و خنده‌داری مثل قرارگیری دکمه‌ی قفل درب‌ها و فلاشر در دورترین جا برای راننده و یا نبودن محفظه و زیرآرنجی کنسول وسط در نسخه‌ی دنده‌ای و قرار گرفتنِ بد آن در نسخه‌ی اتوماتیک و...،در طراحی کابین خودرو دیده می‌شوند.

با داشتن یک پلت‌فرم نسبتا جدید(برای ایران خودرو) و همچنین ایده‌های نو،داشتن چنین اشتباهاتی واقعا ناراحت کننده است و باعث می‌شود که ویژگی‌های مثبتی که در این خودرو هست کمتر به چشم بیایند.

فضای داخلی خودرو و صندوق عقب نسبتا جادار و راحت است.

آپشن و امکانات

در حاضر دو نسخه‌ی دنده‌ای و اتوماتیک از تارا در بازار موجود است.

ابتدا به آپشن‌های این دو نسخه و سپس به عرضه‌ی دو نسخه‌ی جدید به نام V۳ و V۴ می‌پردازیم.

تارا دنده‌ای دارای امکاناتی مثل دی-لایت،مه‌شکن جلو و عقب،چراغ خوش آمدگویی و بدرقه،تنظیم آینه‌های جانبی به صورت برقی،سنسور دنده عقب،سنسور فشار باد تایر،فرمان برقی،نمایشگر ۷ اینچی با قابلیت بلوتوث و میرورلینک،۴ عدد بلندگو،صندلی‌های پارچه‌ای،تنظیم دستی صندلی‌ها،کروز کنترل،اسپید لیمیتر،کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو،ترمز چهارچرخ به صورت دیسکی،سیستم‌های کمکی ABS و EBD و TCS و... است.

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

آپشن‌های سنسور نور و باران،دوربین دنده عقب،تاشوندگی آینه‌های جانبی به صورت برقی،سیستم ورود بدون کلید،استارت دکمه‌ای(قرار گیری در سمت چپِ راننده!)،سانروف،روکش چرمی صندلی،تنظیم برقی صندلی‌های جلو و ایربگ های جانبی در نسخه‌ی اتوماتیک علاوه بر امکانات نسخه‌ی دنده‌ای،دیده می‌شوند.

تارا V۳ و V۴ به ترتیب نسخه‌های آپشنال تارا دنده‌ای و اتوماتیک هستند.

قرار بود این دو نسخه در پاییز امسال به بازار عرضه شوند که هنوز خبری از این دو خودرو نشده است.

به تارا V۳ امکاناتی مثل تغییر گرافیک چراغ عقب،آنتن کوسه‌ای،استارت دکمه‌ای،سانروف،انتقال کلیدهای شیشه‌بالابر جلو از کنسول وسط به رودری‌ها و تبدیل این فضا به جا موبایلی،زیرآرنجی در قسمت عقب اضافه شده است.

در تارا V۴ که لقب لوکس‌ترین خودروی تولید ملی را به یدک می‌کشد،امکاناتی مثل تغییر گرافیک چراغ‌های عقب،قابلیت E-Call و SOS و زیرآرنجی قسمت عقب هم اضافه شده است.

مشخصات فنی

تارا V۱ یا همان نسخه‌ی اولیه‌ی تارا دنده‌ای دارای پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر TU۵ پلاس که ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

شتاب این خودرو ۱۲.۵ ثانیه اعلام شده است.وظیفه‌ی انتقال نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی انجام می‌پذیرد.

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

در تارا V۳ ،این گیربکس به ۶ سرعته‌ی دستی تغییر پیدا کرده است.

تارا V۲ یا همان نسخه‌ی اولیه‌ی تارا اتوماتیک از همین پیشرانه استفاده می‌کند. گیربکس ۶ سرعته‌ی اتوماتیک وظیفه‌ی انتقال قدرت را برعهده دارد.

تارا V۴ از نظر قوای محرکه هیچ فرقی با نسخه V۲ ندارد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1713967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • علي AU ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    77 8
    يه كلام : مفت نمي ارزه
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      6 12
      حالا مگه میتونی بخری؟
  • مهدی IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    49 3
    خنده دار ترین مساله در کابین تارا نداشتن دستگیره سقفی برای سرنشین جلو است که حتی پیکان و خودروهای ۵۰ سال پیش هم این امکان رو دارند.انگار طراح کابین موقع ساخت قالب تودوزی سقف یادش رفته این آیتم رو در نظر بگیره و بد سوتی داده. جالبه که هیچکدوم از سایتهای تحلیل خودرو هم این مساله رو ندیدند. یعنی اینقدر پیش پا افتاده ست که اصلا نگاهی به این مساله ندارند.🤣🤣🤣🤣
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 6
      اتفاقا گفتن رسانه ها
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 0
      از روز اول گفتن تو خیلی عقبی بعد دو سه سال فهمیدی :))
  • Ali IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    53 2
    اینا کجاش اقتصادیه کمترین کیفیت بالاترین قیمت
  • علی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    47 6
    یکی از دوستان یه تارا ثبت نامی گرفت وقتی رسید دم نمایندگی فروخت و 50 میلیون سرگذاشت و یه ماکسیما 86 دنده ای خرید،الانم بعد دوماه راضی هست که اینکارو کرده واقعا ناراحت کنندست که ماشین صفر رو می‌فروشیم تا ماشین ژاپنی با 15 سال سن سوارشی آنقدر کیفیت پایینه و قیمت بالا متاسفانه
    • بهنام IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      8 31
      حالش خوب نبوده
    • سعید IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 7
      دیگه اینکاراشتباهه ماکسیمای داغون بدردنمیخوره
    • ابی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      9 2
      دوست عزیزی که میفرمایی احتمالا حالش خوب نبوده بجای نظر بدون تفکر و تجربه پیشنهاد میکنم یکبار پشت نیسان ماکسیما بشینی تا بعدش بتونی نظر درست تر و اصولی تری بگی درسته تکنولوژی 15 سال پیش هستش ماکسیما ولی بشینی و تجربه کنی راحت حرفت رو پس میگیری
  • امین IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    32 6
    خیلی زشت طراحی شده مخصوصا چراغای عقبش حال بهم زنه ،حیفه بخدا ماشین به اون بزرگی،
  • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    23 3
    طرح قاب رو موتور تی یو ۵ عوض شده کولاک جدید ایران خودرو،😅😅🤦
  • بازنشسته IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    32 0
    ماشینهاتان خیلی بی ارزشن مفت گرانه بپذیرید
  • علی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    27 2
    سلام خودم تارا دنده ایی دارم علاوه بر ایرادهایی که گفته شده در داشبورد و قسمت صندلی عقب و آفتابگیر یک چراغ روشنایی نیست علاوه بر این‌که گیربکس مثل تراکتور خرخر میکند و فرمانش هم سفت هست و دهها عیب وایرادی دیگ
    • علی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      27 0
      من که ماشین ایرانی صفر گرفتم از اول که از نمایندگی تحویا گرفتم بعد یک هفته خرابیاش شروع شد وتمامی نداره .بااین قیمت بالا اشغال تحویل مردم میدن.
  • سعید بذرافشان US ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 0
    ماشین زدن هزارتا عیب داره از کره یاد بگیرین از ژاپن یاد بگیرین بابا پیر شدیم یه ماشین خوب ایرانی به جز سورن ندیدیم اشغال ترین ماشینهای ژاپنی از بهترین ماشینهای ما بهتره
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    11 0
    طراح چراغ عقب از برج میلاد الهام گرفته ولی از خود برج نه از بوم جرثقیل روی برج. خداوکیلی تو شب عین بوم جرثقیل میشه. بشدت ضایع.
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    طراح چراغ عقب از برج میلاد الهام گرفته ولی از خود برج نه از بوم جرثقیل روی برج. خداوکیلی تو شب عین بوم جرثقیل میشه. بشدت ضایع.
  • مفلوک IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    4 0
    من یه دووسیلومدل 80دارم،خواستم بفروشم یاتارایاپارس بگیرم،وقتی نظرات وخوندم نتیجه گرفتم ماشین نرم وبی هزینه‌ وکم مصرف خودم خیلی بهتره،بخداخیلی راضیم
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 0
    به نظر من دوچرخه خارجی با کیفیت سوار شین بهتر تا اخرین مدل ماشین ایرانی بی کیفیت این نظر من
  • محمد IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 6
    خیلیم خوبه،با این تحریم ها،فقط ارزون بشه همه بتونن بگیرن،حکایت گوشت و گربه،
  • سردار IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 0
    اینا را باید بگیری برونی تا بفهمی حیف اون همه پول که دادی جای اینا.. بابا اینا تو هیچ کشوری حتی افغانستان تأئیدیه استاندارد نمی گیرن