ریشه و پیام‌ حضور «مهمان ویژه» در جلسه «سران قوا» /  چرا مخبر از سیل انتقادها از تیم اقتصادی دولت در «امان» مانده؟

فردای اقتصاد نوشت: یادمان نرفته که چطور مخبر، زورآزمایی جنجالی با محسن رضایی در ماه های آغاز به کار دولت سیزدهم را برنده شد و با حذف رضایی میدان رقابت مهره های اقتصادی دولت به سه گروه محدود شد. گروه اول چهره های نزدیک به محمود احمدی نژاد که بیشتر به اطرافیان میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه شناخته می‌شوند، گروه دوم اهالی دانشگاه امام صادق و تیم آستان قدس رضوی که با چهره های مانند خاندوزی و فاطمی امین و فرهاد رهبر در دولت حضور دارند و گروه سوم که حلقه ستاد اجرایی یا همان همراهان محمد مخبر هستند.

چند روز پیش تصویری از آخرین جلسه سران قوا منتشر شد که تفاوت مهمی را با جلسات پیشین نشان می‌داد و آن حضور یک مهمان مهم بود.

این بار محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور هم در جلسه‌ای که معمولا سه نفره برگزار می شود حضور داشت و گفته می‌شود که به تشریح اقدامات دولت در زمینه نابه‌سامانی بازارها به ویژه بازار ارز پرداخته،‌ موضوعی که با واکنش‌هایی همراه بود و رسانه‌های منتقد دولت آن را به کار سخت رئیسی برای توضیح وضعیت اقتصادی کشور ربط دادند اما برای عده‌ای اهمیت این حضور فراتر از این حرف ها بود و پیام دیگری هم داشت.

آنها حضور مخبر در جلسه سران قوا را می گذارند کنار انتصاب یکی از نزدیک ترین چهره های اقتصادی به او در جایگاه رئیس کلی بانک مرکزی یعنی محمدرضا فرزین که رفاقت چهارده ساله اش با مخبر بر کسی پوشیده نیست. مجموع این تحرکات باعث شده که برخی به بیشتر شدن اختیارات مخبر و نزدیکان او در دولت اشاره کنند. یادمان نرفته که چطور مخبر زورآزمایی جنجالی با محسن رضایی در ماه های آغاز به کار دولت سیزدهم را برنده شد و با حذف رضایی میدان رقابت مهره های اقتصادی دولت به سه گروه محدود شد. گروه اول چهره های نزدیک به محمود احمدی نژاد که بیشتر به اطرافیان میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه شناخته می‌شوند، گروه دوم اهالی دانشگاه امام صادق و تیم آستان قدس رضوی که با چهره های مانند خاندوزی و فاطمی امین و فرهاد رهبر در دولت حضور دارند و گروه سوم که حلقه ستاد اجرایی یا همان همراهان محمد مخبر هستند.

حالا با اتفاقات اخیر به نظر می رسد گروه سوم توانسته باز هم دست بالا را در سیاست گذاری های اقتصادی داشته باشد اما احتمالا این پایان نبرد نباشد و مخبر و فرزین در روزهای آینده با تدابیری مثل تزریق ارز و استفاده از ابزارهای مختلف پولی برای کنترل برخی بازارها بتوانند درستی تصمیم و ضرورت ادامه ترمیم اقتصادی کابینه را به رییس جمهور ثابت کنند و شاهد حضور بیشتر چهره های نزدیک به محمد مخبر در کابینه باشیم.

آنچه می تواند این گمانه را تقویت کند در امان بودن محمد مخبر از سیل انتقاداتی است که به سوی تیم اقتصادی رئیس جمهور روانه می‌شود، در حالی که حتی افراد نزدیک به جریان اصولگرایی هم زبان به انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت باز کرده اند و افرادی مانند احسان خاندوزی زیر شدیدترین فشارها هستند مخبر چندان زیر ذره بین منتقدان به نظر نمی‌رسد. شاید بخشی از این در امان بودن به گوشه گیری رسانه ای معاون اول رئیس جمهور مربوط باشد و بخشی دیگر به حمایت های قوی برگردد که از سوی نهادهای مهم سیاسی از مخبر صورت می گیرد اما هرچه که هست در شرایط حساس این ماه ها و اوضاع وخیم بازار ها و در آستانه دعوای بودجه ای دولت و مجلس نمی توان پررنگ تر شدن نقش محمد مخبر و تیم او را نادیده گرفت مردی که اگر کرونا و نقش بنیاد برکت در غائله واکسن نبود هیچ وقت مانند امروز برای افکار عمومی شناخته نمی شد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1714467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =